/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvor står det skrevet ??
Fra : Snakster
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 07-01-03 14:06

Hvor står det skrevet : Du skal være mod andre som du ønsker de skal være mod dig

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-03 14:22

Bibelen: Matæus 7 : 12

Mvh

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 07-01-03 14:43

Matæus 7 : 12
Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.

Jeg mener det var albert einstein der sagde:
Gør mod andre,
som du ønsker,
at de skal gøre mod dig.

og det er så siden blevet omskrevet

Godkendelse af svar
Fra : Snakster

Dato : 07-01-03 14:48

Tak for svaret kanjegik.

Kort og præcist *SSS*

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 07-01-03 14:52
Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 07-01-03 14:53

damm, du har accepteret.

men det kommer ikke fra bibelen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 15:46

Snakster wrote:
> Hvor står det skrevet : Du skal være mod andre som du ønsker de skal
> være mod dig

"Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I
også gøre mod dem." Matthæus 7, 12

Kaldes også "Den gyldne regel".

Mvh
Kevin Edelvang

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 16:10

man skal elske sin næste som man elsker sig selv.

Går det ikke også ind under der!?

jimmi

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 16:17

Jimmi W. wrote:

> man skal elske sin næste som man elsker sig selv.
>
> Går det ikke også ind under der!?

Hmm.. Skriftstederne er relaterede, men meningen er nu en anden. Det ene
vender sig mod ens behov i forhold til næsten, det andet mod ens behov i
forhold til sig selv.

Mvh
Kevin Edelvang

Kommentar
Fra : summer

Dato : 07-01-03 19:52

Den ordrette sætning står her: Af Andrea Louise Brøndsted:
http://216.239.37.100/search?q=cache:Xz_4ka4WgM4C:brondsted.dk/~andrea/old99/tigeren.htm+%22Du+skal+v%C3%A6re+mod+andre+som+du+%C3%B8nsker+de+skal+v%C3%A6re+mod+dig%22&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8
Også gengivet i ordensregler for Hunderupskolen, Odense:
http://216.239.37.100/search?q=cache:oCd-wooWyfQC:www.hunderupskolen.odense.dk/skolebest/filer/ordensregler%25202002-2003.htm+%22Du+skal+v%C3%A6re+mod+andre+som+du+%C3%B8nsker+de+skal+v%C3%A6re+mod+dig%22&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8

Men der vist ingen tvivl om at citatet er hentet fra Bibelen. Jesus siger i Matthæusevangeliet kap. 7 v.12 Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.

Uffe29, Einstein var en dygtig fyr, men i dette tilfælde kom han alt for sent

mvh
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 01:34

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:aver3r$4jb$1@sunsite.dk...
> Jimmi W. wrote:
>
> > man skal elske sin næste som man elsker sig selv.
> >
> > Går det ikke også ind under der!?
>
> Hmm.. Skriftstederne er relaterede, men meningen er nu en anden. Det ene
> vender sig mod ens behov i forhold til næsten, det andet mod ens behov i
> forhold til sig selv.

Okay, der er jeg så tilbøjelig til at give Jimmi ret i at det er temmelig
forbundet: Jeg kan ikke helt forstå din skelnen? Det er da - i begge
tilfælde - næstens behov, der tæller?

Det er "bare" en "skærpelse" eller "absolut sammenkobling" at man ligefrem
skal ELSKE næsten, men budskabet er vel grundlæggende det samme?

--
Mvh
Anders Peter Johnsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 01:40

Anders Peter Johnsen wrote:

> Okay, der er jeg så tilbøjelig til at give Jimmi ret i at det er
> temmelig forbundet: Jeg kan ikke helt forstå din skelnen? Det er da -
> i begge tilfælde - næstens behov, der tæller?

> Det er "bare" en "skærpelse" eller "absolut sammenkobling" at man
> ligefrem skal ELSKE næsten, men budskabet er vel grundlæggende det
> samme?

Forskellen er ikke stor praktisk, men sproglig. Det er
argumenterne/lignelserne for næstekærligheden, der er forskelligt.

Men du har da helt ret i, at de begge handler om, at man skal behandle
sin næste godt.

Mvh
Kevin Edelvang

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-03 19:42

"Snakster" <Snakster.news@kandu.dk> wrote in message
news:yfAS9.27053$Hl6.3101942@news010.worldonline.dk...
> Hvor står det skrevet : Du skal være mod andre som du ønsker de skal
> være mod dig
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
I Platons Lover; Så sant jeg er tilregnelig, skal jeg forholde mig til andre
slig jeg forventer ay andre skal forholde sig til mig. (427-343 før vår
tidsregning)

I Kon fu-tses' The analects of Confucius: Gjør ikke mot andre hvad du ikke
vil at andre skal gjøre mot dig. (551- 479 før vår tidsregning)

Kjellemann