/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Bonocell?
Fra : il_papa
Vist : 1485 gange
100 point
Dato : 19-12-06 21:38

Hej alle,

Watski har noget i deres katalogue der hedder bonocell, som er en slags polyuretanplade. Har nogen erfaring med den? Jeg kan ikke finde ud af hvem producenter er, hvis den er fleksib/stiv osv, eller hvis epoxy eller polyester skal bruges til den (til sandwich konstruktion).

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-12-06 22:40

Hejsa!
Har brugt det et par gange og synes det er et godt produkt.
Det fås i flere typer (tæthed), den ene hedder bonocell 30 og vejer 30 kg/m3, den anden bonocell 40 og vejer så 40 kg/m3, så det er et meget let materiale. Det er til en vis grad bøjeligt, noget mere end f.eks. flamingo, men knækker hvis man bøjer for meget. Den kan belægges med alle former for glasfiber/polyester og epoxy. Så vidt jeg husker, er det et svensk produkt, og det forhandles af næsten alle bådudstyrsforretninger.
Jeg har lagt ny indvendig bund i en Fevikjolle (plant), og gav det polyester og glasfiber samt topcoat.
Har også lagt nyt fordæk på en sejlbåd (let buet) og her blev det belagt med glasfiber på begge sider. Du kan skære i det med en hobbykniv.
Nu fortæller du jo ikke hvad du skal bruge det til, så er der mere du vil vide må du lige uddybe lidt.
Mvh
dabj
Fås i øvrigt i tykkelserne 10-15-20 og 25 mm

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 19-12-06 23:18

Bugger, better change to English, sorry.

The 10mm sounds ideal as it needs to bend a little. It will be used in the cabin, up against the remaining external layer of the existing forward wall of the cockpit. The inner layer was in a terrible condition, so I removed it, but I need to use something like bonocell to fill in the gap and to create the shape that I want.

Can I apply a layer polyester on the inside of the external wall and then place/clamp the bonocell directly onto it, and then apply polyester/glassfiber to the bonocell?

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-06 00:16

Sagtens--ingen problem

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-12-06 08:46

Min gode il_papa
Jeg synes som et minimum, at du bør lukke nogle af de mange tråde som du stadig IKKE har accepteret, til trods for at du har fået masser af brugbare kommentarer

Det er da ikke megen ulejlighed at forlange af dig, når så mange KANDU'er har brugt tid på at hjælpe dig

Rigtig glædelig jul

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : il_papa

Dato : 20-12-06 09:06

Tak for svaret dabj. Så kan jeg komme i gang med Kiwi'en (min Drabant 24)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-06 18:21

Held og lykke med projektet