/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Bådtrailer
Fra : Lynet75
Vist : 1547 gange
100 point
Dato : 19-12-06 16:21

Hej i Cyberspace.
Jeg er ny Kandu bruger og er spændt på om det giver resultat.
Min bil er godkendt til anhænger med totalvægt 500 kg.
Jeg skal nu købe bådtrailer, men vil gerne kunne laste en smule mere, da jeg ligger meget snært på de 500 kg. især hvis konen skal med
Jeg ser at der er trailere på markedet med total 600 kg., og jeg har hørt at bilen kan vejes op.
Hvad er proceduren, og hvad indebærer det.
Venter spændt på svar.
Lynet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-06 16:45

'Velkommen til kandu

Du skal henvende dig på dit motorkontor med papirerne på bilen. Der kan de så klarer det fornødne.

Hvis din bil kan blive vejet op til 600 kg stiger din vægtafgift.

Men jeg tror du har misforstået din registreringsattest, der står tilladt anhænger med/og uden påløbsbremser, det har ikke noget med totalvægten på bilen at gøre, der står bilens vægt plus kg, det giver en given totalvægt, så din kone kan sagtens kører med det har ikke noget med traileren at gøre

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 19-12-06 17:12

Det må være en meget lillebitte bil du har, såfremt den kun må trække en trailer på total 500 kg totalvægt.

Hovedreglen er, at påhængskøretøjets tilladte totalvægt IKKE må overstige bilens egenvægt+ 50 kg.

Altså, såfremt din bil vejer 950 kg egenvægt, må du trække en trailer med en TILLADT totalvægt på 1000 kg.

Men Rådet for større færdselssikkerhed har udgivet en pjece om reglerne (tlf. 36301322 pjecen hedder " Påhængskøretøjer, synsfri sammenkobling, vægtgrænser, kørekort") , for de er lidt indviklede, da det også skal tages i betragtning, om der kræves hængerkort.

Det din bil må laste, kommer sådan set ikke påhænget noget ved, det er de grænser der står under rubrikken om synsfri sammenkobling på registreringsattesten du skal rette dig efter. Og der plejer at stå vægtangivelser for påhæng med og uden bremser.

Bilen kan du ikke få vejet op, for det er dens egenvægt der står på papirerne der regnes med, medmindre det er en gulpladebil hvor lasteevnen kan hæves, men det er som sagt heller ikke aktuelt.

Hvad er det for en bil du har (hvide eller gule plader) , og hvad er bilens egenvægt og totalvægt??

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-06 17:16

Citat
Bilen kan du ikke få vejet op, for det er dens egenvægt der står på papirerne der regnes med, medmindre det er en gulpladebil hvor lasteevnen kan hæves, men det er som sagt heller ikke aktuelt.

Jeg kender altså flere campister der har fået opvejet deres hvidplade biler, for at kunne få lov at kører med deres campingvogn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-06 17:29
Godkendelse af svar
Fra : Lynet75

Dato : 19-12-06 18:11

Tak for svaret dova.
Min bil er en Clio 2006 egenvægt 916 kg. iflg. reg.attesten er størstevttv. 505 kg, u/bremser.
Det kan jeg ikke få til at passe med din tal, desværre, for ellers var der jo inhen problemer for mig.
mvh
Lynet75

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-12-06 18:11

Citat
Bilen kan du ikke få vejet op, for det er dens egenvægt der står på papirerne der regnes med, medmindre det er en gulpladebil hvor lasteevnen kan hæves, men det er som sagt heller ikke aktuelt.

Jeg kender altså flere campister der har fået opvejet deres hvidplade biler, for at kunne få lov at kører med deres campingvogn

Ja, det er sikkert "vejet op" til de nye regler for vægt af påhængskøretøjet, altså at påskriften på registreringsattesten, hvor meget bilen må trække er lavet om.

Tidligere var det sådan, at et påhængs tilladte totalvægt ikke måtte overstige 90 % af bilens egenvægt, men det er så siden blevet ændret til de nye regler med "bilens egenvægt + 50 kg" eller, at bil og påhængs samlede tilladte totalvægt ikke må overstige 3500 kg

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-12-06 18:13

Lynet75, så må der også stå en vægtgrænse for påhæng med bremser, og så skal du bare finde en trailer med bremser på

mvh dova

Kommentar
Fra : Lynet75

Dato : 19-12-06 18:37

Tak til alle.
Nu er jeg en del klogere og vil nu finde en bådtrailer total 600 kg. og få bilens papirer ændret.
Så mangler jeg lige en fidus til hvor man kan snakke sig til en god pensionistpris.
mvh Lynet75