/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
FONera Gratis internet.
Fra : nosunshine5
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 17-12-06 23:14

Er der nogen der kender noget til denne type internet udbyder?
Er det udbredt i DK. Hvis man melder sig til det. Vil man så kunne få en oversigt over hvor de andre er. Så man ikke leder i blinde når man sådan kommer rundt?

www.fon.com.

og

http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article250787.ece

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-12-06 23:20

Du skal lige være opmærksom på, at mange Internetudbydere forbeholder sig ret til at lukke din bredbåndsforbindelse hvis du deler den med nogen uden for din husstand.
Den type Fon udbyder er jo bare medlemmernes forbindelser og dermed er det jo ikke gratis da du skal stille din forbindelse til rådighed med visning af adresse.
Se her hvor du søger ind med Europa, Danmark osv.
http://maps.fon.com/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 23:21

Det er IKKE en internetudbyder....

Du skal jo stadig have en forbindelse til nettet....

Du har blot mulighed for at logge gratis på andres forbindelser mod at du deler din med de andre....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-12-06 23:22

Du kan godt regne med at det er ulovlig, læs hvad din udbyder skriver om at dele internetforbindelse, det kun husstandens medlemmer, der må dele en internet forbindelse, så udbredt bliver det sikkert ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-12-06 23:23

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 17-12-06 23:35

Ulovligt eller ej, så villle jeg ikke røre det med en ildtang. Der er et stort potentiale for hackere i det, på trods af kryptering, passwords osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 23:43

Jaaa

Man kan undre sig lidt over deres samarbejdspartnere

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-06 23:52
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-12-06 23:54

Jeg var også vild i varmen, da der så var mulighed for at benytte internet på udenlandsrejser. Men jeg tør ikke, hvis eks. TDC lukker min opkobling.
Så den rigtig gode idé kan blive en dye idé.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 00:01

TDC og de andre ISP'er kan jo bare kigge i Fon maps og tjekke adresserne og så ellers lukke og jeg tror, at de vil gøre det fordi den slags vil forringe deres muligheder for at oversælge båndbredden så de dermed bliver tvunget til at reparer og udskifte deres kobberkabler der er repareret langt ud over det anstændige.
Prøv bare at se på driftsinformationerne hvor antallet af kabelfejl er meget højt her i denne våde vinter, og servicen er næsten ikke eksisterende.
Lidt farligt at lege kispus med et firma der næsten har kabelmonopol.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 18-12-06 00:49

De har allerede lappet et sikkerhedshul, og der skal nok være flere af dem http://blog.fon.com/dk/archive/technology/ny-firmware-version-til-la-fonera.html

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 19-12-06 12:40

Tak for svaret BjarneD.

Jeg læste artiklen igennem. Og tror at jeg bare parkere FON under uinteresante ting.
For som det nævnes man har jo ikke en chance for at se om andre bruger, bruger ens internet forbindelse ulovligt. Ikke med den smule IT-viden jeg har. For det kan godt være man har ret i lovens øjne, men det er ikke besværet værd at skulle slås forat have ret.
Så vil jeg iøvrigt heller ikke give nogen muligheden for det. For det skal nok ske. Har set det i enkelte andre sammenhænge...

Plus juristen også ganske rigtigt nævner at FON bliver lanceret som et fælles projekt. Som andre bygger op og han så cacher ind ved salg.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-12-06 12:52

Ja. et lidt for smart koncept, hvor andre stort set gør arbejdet og har risikoen.

Computerworld.dk er en god informationskilde når der dukker nye ting op på IT markedet.