/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af bilkøb enmandsfir
Fra : groentved
Vist : 5369 gange
20 point
Dato : 17-12-06 19:14

Jeg har købt en brugt bil som jeg skal have bogført i mit enmandsfirma og jeg ved ikke helt hvordan.

Bilens købspris er 155.000
Udbetalingen er 31155 kr

Stiftelsesomkostninger er :
Provison 3500
ekspeditionsgebyr 2495
Finansieringsdeklaration 750
Tinglysning /fast afgift) 1400
Tinglysning (var. afgift) 2100
Stiftelsesomkostninger ialt 10245

Rest købesum 134090

Mdl. ydelse 4089,32 (første måned renter 611,76 og afdrag 3452,56)

Hvordan bogfører jeg købet og hvordan bogfører jeg den månedlige udgift.

Håber nogle kan hjælpe!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 19:45

Hvad er det for et firma.....

Hvad er det for en bil......

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 17-12-06 19:46

Kontakt den lokale revisor/regnskabsfører.De svarer på den slags dagligt.Brug en lokal og hæld lidt vand ud af ørene, noget ala" jamen jeg er selv selvstændig og vil derfor kontakte en lokal". Så får du sikkert rådgivningen gratis.

Kommentar
Fra : groentved

Dato : 17-12-06 20:00

Det er en hvidpladebil. Købt i firmaet men bruges også privat, så jeg får en 25% beskatning af den.
Det er et ganske almindeligt enkeltmandsfirma.

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 17-12-06 20:14

En hvidpladebil som firmaet ejer og som også bruges privat..UHA!!. Det er simpelthen den værste løsning overhovedet.Du skal føre et total præcist regnskab efter kilometertælleren på bilen dagligt.Du skal også føre regnskab over de private kilometer som du kører.For slet ikke at nævne bøvlet med afskrivning af motorolie og brandstof,sprinklervædske,service,osv,osv,osv.En næsten umulig opgave, bare spørg revisoren.Og er der den mindste afvigelse i regnskabet kan SKAT vælge helt at annulere afskrivningen.
Det er simpelthen et mareridt og noget bøvl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 20:14

Et ganske alm. enkeltmandsfirma er mange ting.....

Har du overhovedet brug for bil i firmaet ??????

Er du sikker på den overhovedet kan gå ind i firmaet ????

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-06 20:16

Hej

Det er såmen ikke så vanskeligt.

I status:
Hævet bank kr. 31.155 (kredit)
Tilgang driftmidler kr. 55.000 (debet)
Bilgæld kr. 134.090 (kredit)

I driften:
Finansieringsomkostninger kr. 10.245 (debet)

Så giver det sammenlagt nul, dvs. balance imellem debet og kredit.

Når du betaler ydelsen, så bogføres:

I status
Afdrag bilgæld kr. 3.452,56 (debet)
Hævet i bank kr. 4.089 ,32

I driften
Renteudgifter billån kr. 611,76 (debet)

Der er en differende på de tal du oplyser, det formoder jeg er et opkrævningsgebyr, så sidste post er:

gebyrer uden moms kr. 25,00 (debet)

Håber det er til at forstå.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 17-12-06 20:18

Hov

der var en lille smutter, i "tilgang driftsmidler" skal der selvfølgelig stå 155.000 og ikke 55.000

Har forøvrigt fået foretaget en beregning om det ikke er en bedre økonomisk løsning at holde bilen ude af firmaet, og så via kørebog få godtgjort kr. 3,30 (2006 sats) pr. km du kører for firmaet?

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 17-12-06 20:21

REFI.
Biler på hvide plader der ikke er momsfri og som også bruges privat kan til enhver til indgå i firmaets regnskab...men det er fandeme bøvlet!.Bare reglerne for bogføring af sådan en løsning er en telefonbog værdig.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 17-12-06 21:15

Hej igen

Jeg synes ikke det er bøvlet (men jeg er også bogholder)

En bil på hvide plader kan sagtens indgå i firmaet, uanset om det er et enkeltmandsfirma, et ApS, et I/S eller andet.

Det er korrekt at biler på hvide plader ikke kan fratrækkes moms, hverken af købet eller driften, herunder også f.eks. færge og brobilletter. Det er jo kun en gang at huske at slette momskoden i kontoplanen, så fungere det automatisk.

Med hensyn til den private benyttelse, så kan det gøres meget indviklet, men hvis man acceptere 25% reglen, så er det ret enkelt, idet man blot fratrækker alle udgifter i firmaet, herunder også afskrivninger, og så lader sig beskatte af de 25%, så er den ikke længere.

De indviklede muligheder er noget med kørebog, og så forholsvis fordeling af udgifterne på hhv. privat og firma, men det er jo ikke det som der her spørges efter.

Hvis man vælger 25% reglen, så er der altså ikke noget behov for at føre kørebog.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-12-06 21:26

Helt korrekt hvad Leo.Pedersen skriver.
Det er så nemt og enkelt.
Jeg ved ikke hvor dansk.no har de ting fra med regnskab over kørte kilimeter.
Jeg har selv skiftet min varebil på guleplader ud med en stationcar på almindelige hvide plader. Bruger den mere privat end til firma kørsel. Der skal intet kilometer regnskab føres. Alle udgifter kører over firmaregnskabet og det er så let og ligetil som Leo også skriver. Husk afskrivningen på aktivet. Selv om du køber den ny må du afskrive for hele året.

Jeg er ikke helt ening med Leo angående omkostninger ved købet. Det havde jeg også fratrukker på mit regnskab, men det måtte jeg ikkd for skattevæsenet. De henviste til en aller anden paragraf.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : groentved

Dato : 17-12-06 23:37

Tak for svaret Leo.pedersen.

Det var lige nøjagtig det jeg havde brug for at vide.
Jeg syntes jo netop heller ikke det var bøvlet for jeg accepterer netop de 25% beskatning fordi jeg ikke gider føre kørebog .

Så kan jeg komme videre med regnskabet.

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-12-06 01:13

Jo, dansk.no vil vist gøre tingene mere komplicerede end de er.

Men jeg tænker altså alligevel også umiddelbart 'privat-ejet' i denne sammenhæng. Det kræver ganske vist at du fører 'fyldestgørende kørselsregnskab', men jeg tror nemt der kan komme bedre økonomi ved at du betaler alle udgifter privat og så hæver 3,30 pr km skattefrit i virksomheden.

Overvej det.