/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
eddikemor
Fra : tronddk
Vist : 11768 gange
77 point
Dato : 16-12-06 22:42

hvordan laver man en eddikemor af æble? for kunne godt tænke mig at begynde at lave æble eddike som en slags hobbi og ved hvordan man laver alt andet end en eddikemor kunne godt tænke mig selv at lave den frem for at købe den og vad er er blandings formlen for hvor meget eddikemor der skal i pr 1 litter æble saft ? og ved ligt om det det er noget man laver med presse afaldet er det rigtig ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-06 23:08

Eddike dannes ved først at lade sukkerholdigt frugtsaft gå i alkoholgæring . Det sker med gærsvampe uden lufttilgang. smagen afhænger både af frugten, gæren og omstændighederne, temperatur , renhed osv. Det er helt som at lave vin

Dernæst kan bakterier (eddikemoren) under optagelse af ilt omdanne alkoholen til eddikesyre. Denne anden gæring skal ske med lufttilgang. Igen kan resultatet falde mere eller mindre leldigt ud.

Det er altså ikke bare at tilsætte en vis mængde eddikemor til råsaft.

Hvis udgangspunktet er rent kan man klare en fuldstændig proces med meget små mængder gær og bakterier. Det varer bare lidt længere, og man resikerer at andre kulturer får overtaget.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 17-12-06 13:39

alså det starte med sukke som i dette tilfælde er æbler saft det bliver til alkohol og alkohol blivier til eddike ? va skal man så med en eddikemor ??

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 18-12-06 21:43

omformuler spørsmålet hvad bruges en eddikemor til ???

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 77 point
Dato : 18-12-06 22:13

se: http://www.fuglebjerggaard.dk/C.artikler%202003/bundvending.htm

Citat fra siden:

Eddikemor

Eddikemor er en svamp der laver sukker/alkoholholdige væsker om til eddike. Den findes overalt, men hvis den får lov at vokse kan den blive så stor som en kalvelever.

Eddiken dannes når luft får adgang til væsken, f. eks i en åben flaske vin. Den laver alkoholen om til eddikesyre, og det kan gå rigtigt hurtigt. Men også sukkerholdige safter kan blive til eddike, hvis der ilt til stede vil sukkeret først gære til alkohol, og dernæst videre til eddike.

Men det er ikke alle eddikesvampe der giver et lige velsmagende resultat, så derfor skal man gå ind og styre processen lidt. Det gør man med en eddikemor.

Den ses ofte som tråde eller skyer i god eddike.

Hvis man fanger en smule eddikemor fra en flaske eddike kan man bare bruge den til at proppe i sin sjatbeholder.

Eddike laves f. eks af rødvins eller ølsjatter, og jo bedre øl/rødvin jo bedre eddike kommer der ud af det. Men man kan lave fantastisk eddike af risvin, hyldeblomstsaft, kirsebærsaft, eller æblesaft.

Det forgår i en beholder der kan tåle mosten, dvs. syrefast, og den skal ikke være lukket tæt. Gæringsprocessen kræver ilt.

Man kan købe autoriserede eddikebeholdere og en eddikemor hos f. eks www.hjemmeproduktion.dk.

Krukkerne er henrivende, men i sandhedens interesse ikke spor nødvendige. En glas eller stentøjskrukke/flaske med et løst låg er fint.

Man hælder løbende nye sjatter i, og tapper en gang imellem eddike af som har godt af at lagre inden brug i lukkede flasker.

Camilla Plum

mvh
Ivan

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 18-12-06 22:41

Tak for svaret IBM760.