/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Socialrealisme?
Fra : Nik_
Vist : 2165 gange
30 point
Dato : 15-12-06 15:11

Hvad er/kendetegner socialrealisme i en roman? Og er der forskel på socialrealisme og socialistisk realisme?

Kommentar
Fra : THEROCK

Dato : 15-12-06 15:51

Sociale realismen er en videreudvikling af realismen. Dog ikke så kritisk og pessimistisk men optimistisk i forhold til nye socialistiske samfundsforhold. Hylder hverdagens helte (bonden, arbejderen), folkets solidaritet og kamp for det socialistiske samfund.

Realisme er at søge at holde sig til det faktiske, reele og virkelige. Beskriver virkelighedstro og sandsynlige begivenheder, personer og miljøer samt konkrete psykologiske, sociale og politiske problemer.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 15 point
Dato : 15-12-06 20:06

Citat
Socialrealisme

En række socialrealistiske romaner, der i et dagligdags sprog omhandler almindelige menneskers problemer, udgives i denne periode. Som romangenre foretrækkes kollektivromanen, der beskriver en gruppe menneskers problemer og udvikling. Tit ønsker forfatteren at give et billede af en bestemt samfundsklasse. Der er fokus på menneskets afhængighed af de samfundsmæssige forhold. Kollektivromanen er et modspil til den klassiske udviklingsroman, der omhandler individets udvikling set i forhold til omgivelserne.

(for eks hans kirk )
http://claus.dithmer.person.emu.dk/Litter/Socialrealisme.htm

Citat
Den socialistiske realisme tager udgangspunkt i 1930ernes arbejdsløshedsproblematik. Man mente at tiden for alvor var inde til at vælte de højere magter, og indføre et fuldkomment demokrati.

”Forfatterne her har været tæt knyttet til de socialistiske partier; romanerne omhandlede især arbejderklassen og dens problemer, og de havde et klart socialistisk perspektiv: løsningen på de store økonomiske og sociale problemer i de kapitalistiske samfund var socialisme.”

http://aha.cvujelling.dk/Dansk/litteratur/ismer.htm#Soc.%20realisme

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 18-12-06 11:26

.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 11:53

. retur