/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværksnøgle
Fra : akle
Vist : 8795 gange
100 point
Dato : 15-12-06 11:50

Jeg har en bærbar pc, som kører på trådløs forbindelse til netværk, router er forbundet direkte til tilslutningsboksen via lyslederkabel.
Nu har jeg fået en ny stationær pc, som automatisk "finder" en anden pc i nærheden, og for at få forbindelse, kræves en Netværksnøgle.
Hvor kan jeg finde denne Netværksnøgle?
Det skal siges, det ikke er mig, der har etableret den trådløse forbindelse til Notebook, men jeg vil gerne have trådløs forbindelse til begge pc-er.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-12-06 11:52

--- dvs.: trådløs forbindelse mellem begge pc-er og trådløst til internettet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-06 12:07

Du kan i den trådløse som er på nettet via AP se hvad krypteringsnøglen er.
Du skal kigge efter type og kode.

Evt. start > indstillinger > kontrolpanel > netværksforbindelser

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-06 18:11

Dit spørgsmål er lidt difust, så jeg vil lige spørge:
Citat
Nu har jeg fået en ny stationær pc, som automatisk "finder" en anden pc i nærheden, og for at få forbindelse, kræves en Netværksnøgle.

Er det din egen PC på eget netværk eller er det en PC fra en nabo's netværk????

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-12-06 20:53

e.c. Under Netværksforbindelser finder jeg: Netværkets Navn - LAN eller Højhastighedsforbindelse - Tilsluttet, med firewall - PRISM 802,11g Wireless Adapter (3890)
Hvor finder jeg NETVÆRKSNØGLEN?

'severino' Begge pc' er er mine indenfor husets fire vægge. Meddelelsen fra den nye pc (stationær) kom første gang jeg tændte for den, hvor der kunne søges automatisk efter forbindelse til den anden pc, hvis Netværksnøglen blev indtastet. Det lød jo enkelt nok, blot mangler jeg Netværksnøglen.

Mit ønske er, at begge pc'er kommer på internettet trådløst via Router, samt også har forbindelse til hinanden trådløst.

MVH Akle

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-12-06 23:37

OK - Hvis du har en netværksnøgle til den ene maskine, og at den virker, så skal du naturligvis også bruge den samme nøgle til den anden. - Den skal stemme overens med den nøgle der er lagt ind i routeren!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-12-06 12:45

Ja, 'severino' - så langt har jeg også forstået det, MEN HVOR FINDER JEG DENNE NETVÆRKSNØGLE? Det er som tidligere nævnt, ikke mig der har oprettet den trådløse forbindelse vedr. Notebooken, og lagt Netværksnøglen ind i Routeren. - Nogen hjælp her?
MVH Akle

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-06 13:04

Hvis du går ind i din routers opsætning, vil du kunne se de nøgler der er indtastet i den.
Skriv denne nøgle ned på et stykke papir og indtast den så i den maskine du skal have på nettet.
Der kan normalt være op til fire nøgler, men du behøver kun den som er markeret som den aktive nøgle.
De andre nøgler er kun beregnet til, at du hurtigt kan skifte nøgle, idet du måske har været forudseende og lave de fire nøgler.
Men som sagt det drejer sig kun om den aktive nøgle.

Prøv også at lege lidt med denne converter: http://home4.inet.tele.dk/slang/ascii-hex.html
Du kan evt. kopiere denne side over på din PC og bruge den lokalt i din browser, som et værktøj, når du eksperimentere med nøgler.
Husk at når du starter med at indtaste en nøgle i converteren i HEX kode, så sæt %-tegn foran koden for hver 2 HEX tegn, således:
CE679F..... o.s.v. - Bliver til %CE%67%9F..... o.s.v.
Hermed har du mulighed for at se om der er noget logik i din nøgle, forstået på den måde, at du kan skifte nøgle, så den i ASCII "akle " bliver til %61%6b%6c%65%20 ( efter akle er der et mellemrum/space, som bliver til %20 i HEX.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-12-06 13:15

På den som er tilsluttet:
I det program som hører til adapteren kan man se nøglen (den som er tilsluttet)
Den som skal tilsluttes:
Netværksnøglen beder den om når du vil tilslutte dig et netværk (som er beskyttet med nøgle)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-12-06 13:50

Hvor går jeg ind i Routerens opsætning?
MVH

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-12-06 13:52

PS. Vender tilbage en gang i aften.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-06 16:11

routerens opsætning kommer du til ved at taste i explorers søgefelt

http://192.168.1.1 eller sådan noget lignende (min hedder http://192.168.1.254)

Dert kan du finde i din manual til routeren.

Hvis du har en trådløs forbindelse til nettet på begge pcer laver du jo bare et netværk imellem dem og du kan dele filer og printer og hvad du nu ønsker trådløst.

Min søn er lige kommet hjem for at holde juleferie og vi loggede lige hans bærbare på vores lille trådløse netværk herhjemme og han har adgang til både printer og internet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-06 16:47

De to almindeligste anvendte gatway adresser til routerens meny, er henholdsvis http://192.168.1.1 og http://192.168.0.1 men kan godt være en helt tredie, da der ikke er nogen standard for det, ud over det er en adresse som ligger i de områder af IP'erne der er reserveret til lokale netværker.
Det korrekte tal, bør fremgå af den brugsvildledning, som er til den router du har.
Men prøv at klikke på et af de link som vi har angivet til dig.
Når du så rammer plet, vil der dukke en boks frem, hvor du skal indtaste adgangskode og password, før du bliver lukket ind i routermenuen. - Her vil disse koder også variere fra mærke til mærke, og bør også fremgå af denne vejledning du måtte have til routeren.
Et typisk adgangskode og password er admin skrevet med småt, man kan også være et andet ord, og hvis der er sevvalgt kreativt ord ved indstillingen, skal dette benyttes.
Det er altid en god ting, at lave en liste over disse oplysninger, som du opretter, også de MAC adresser du tillader, krypteringsnøgler, SSID og ip-adresser hvis de er statiske.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-12-06 19:14

Det er denne router jeg bruger. http://northq.com/products/network/nq9000.html
I Netværkforbindelse < Detaljer (Lan- eller højhastighedsforb.) Enhedsnavn PRISM 802.11g Wireless Adapter IP-adressen står som: 192.168.1.11 og Undernetmaske står som: 255.255.255.0
Ingen af http-henvisningernee kan jeg komme ind på, kun hex-converter, men denne kan jeg vel ikke benytte, når jeg ikke finder IP adressen?
Jeg er fremdeles blank og meget uvidende.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-12-06 19:56

Næsten alle routere har 192.168.1.1 eller lign. og for at komme ind i routerens menu er du nødt til at taste http://192.168.1.(og hvad det nu må være af tal) Det tal der mangler må du finde i din manual hvor det er beskrevet. Nu kan jeg desværre ikke komme ind og kigge i manualen i dit link da siden ikke mere findes.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-12-06 19:59

Du kan også resette routeren ved at trykke på Reset og din router vil blive nulstillet. Så er der højst sandsynlig ingen nøgle der skal tastes ind men så er dit netværk også meget sårbart da det så ikke er krypteret. Derefter må du så efterfølgende gå ind i menuen og lave din opsætning

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-06 22:05

Det mest normale vil være at Gatway adressen er 192.168.1.1, altså den første adresse i denne gruppe.
Adressen 192.168.1.11 må være den IP som din PC har fået tildelt; måske fordi at uddelingsområdet starter med 11. - Men det vil afsløres når du kommer ind i menuen, hvor det vil fremgå i en af undermenuerne.
Så klik her http://192.168.1.1 og se om ikke der vil dukke en boks op, hvor du skal indtaste adgangskode og password til routeren.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-06 22:14

Fandt lige dette på NorthQ's side;

NQ 9000: Firmware opgradering
Opdateringen afhjælper problemer med tabt wan forbindelse.

Opdateringen forgår i webinterfacet på http://192.168.2.1 i Tools menu'en

Endvidere har vi vedhæftet en firmware fra Edimax, der benytter samme hardware: EW-7206APbV2.52.zip

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-12-06 20:33

Den er helt gal. Tidligere meddelte internetuddyber, på grund af kabelskift ville tv og internet ikke ville virke hele dagen i går. Det virkede dog, men ikke optimalt. I dag var den dog helt gal, for det trådløse virkede slet ikke. Windows kunne ikke finde forbindelsen til trådløs netværk, og kunne heller ikke reparere. Jeg har nu tilsluttet kabel direkte, men havde store problemer med overhoved at få pc'en (den bærbare) i gang, det var som om den frøs fast, skønt musemarkøren bevægede sig. Derfor skynder jeg mig at skrive dette, for næste gang er det ikke sikkert jeg får skidtet i gang igen, så er I klar over hvorfor jeg ikke har fået svaret. http://192.168.2.1 duer ikke, skønt denne IP adresse også henvises til i NorthQs installationsguide, - jeg får kun "Siden kan ikke vises".

Kan jeg slette det hele med trådløs netværksforbindelse, og starte forfra med nye indtastninger event. via Windows Guide? Hvor går jeg ind og sletter alt?

Vender tilbage, så snart jeg har fået gang i den anden stationære pc.

MVH Akle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 20:56

Her har du en vejledning på dansk.
http://northq.com/faq/da/attachments/49/NQ9000QuickGuideDA.pdf
Måske det er en god idé at printe de tolv sider ud.

Der står ikke noget om det, men der er et lille hul ved siden af internetstikket bag på routeren.
stik en clips ind når routeren er slukket Ca, 10 sek.

Og nu bør der være adgang via http://192.168.2.1 i en browser

Nu kan du følge brugsanvisningen. Al indstilling bør være via kabel fra comp til router.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-01-07 17:44

Dette spørgsmål er 1 månede gammelt, og sidste svar er over en måned siden.
Sker der noget eller ikke?

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 30-01-07 19:46

Tak for svaret Fijala.