/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Receptions etikette
Fra : ram2
Vist : 5498 gange
100 point
Dato : 06-01-03 13:49

Måske det forkerte sted at spørge, men kunne ikke finde nogen der var bedre.

Jeg har planlagt en mindre reception for c. 25 pers. i forbindelse med en udnævnelse.

Da jeg ikke har tænkt mig at ha' ½delen af lokalbefolkningens nasser... rendende, vil jeg sende de ønskede pers. en invitationskrivelse. Jeg har forestillet mig at skrive noget som: I anledning af ....bl.a bl.a. vil jeg gerne se dig til en uformel reception ... dato... på... sted... mellem 14 og 16. Der vil blive serveret øl vin og sandwich.

Mit spørgsmål er: Hvad er forskellen på en formel og uformel reception?
Jeg ved de kan finde på at komme med en lille opmærksomhed. Skal man angive en ønskeseddel? Eller er det upassende ? provokerende??

Lad mig høre "receptionsløverne" hvordan man gør i det virkelige liv.

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-03 14:47

Hej ram2;

Tillyke med udnævnelsen.

Selvom jeg ikke er receptionsløve - og uden at kunne den nok så berømte ( eller berygtede ) Emma Gad, så har jeg en gang i tidernes morgen lært at Formelle receptioner holdes i forbindelse med mere specielle anledningen som f.eks. Bryllup, mv. Denne form fordrer i sagens natur en lidt mere "højtidekig" påklædning, samt at man ankommer fra receptionens start.

Den Uformelle reception er den mest almindelige - uanset om den er åben eller for et indviet publikum.
Udfra dit forslag til formulering signalerer du at er du ikke har nogen specielle ønsker/krav til på klædning, og at folk kan komme/gå efter behag i det nævnte tidsrum.
Selvfølgelig er det kutyme, at man man kommer med en opmærksomhed. Normalt har man ikke en mere officiel ønskeseddel i sådan en anledning, men lader "sive", hvad man godt kan tænke sig.
Principielt har de der inviteres også en "forpligtigelse" til selv at opsnuse, hvad en passende "opmærksomhed" er.

Som et lille godt råd! Afhængig af hvem du inviterer vil jeg nok ikke vælge sandwich. Tror, at lidt salat, brød, mv. vil passe bedre da det giver gæsterne en større valgfrihed til, hvad de vil spise; men selvfølgelig kan du også have lidt sandwich som supplement.

Håber du er blevet hjulpet lidt på vej med ovenstående.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 06-01-03 15:52

Hej

Med hensyn til formel / uformel, så kan det vist ikke forklares bedre end Smitty gjorde.

Med hensyn til 'ønskesedlen' så er det en god ting, hvis du vil undgå de sædvanlige flasker og blomster.
Dog er det meget vigtigt at der er noget for enhver pengepung, så man ikke føler sig tvunget til at give for dyre gaver eller melde afbud, men hvis de inviterede kender hinanden godt, så de muligvis går sammen om en gave må der naturligvis gerne stå 1 eller 2 lidt dyerer gaveønsker.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 16:33

ram2 <ram2.news@kandu.dk> wrote:

> Måske det forkerte sted at spørge, men kunne ikke finde nogen der var
> bedre.
>
> Jeg har planlagt en mindre reception for c. 25 pers. i forbindelse med
> en udnævnelse.
>
> Da jeg ikke har tænkt mig at ha' ½delen af lokalbefolkningens nasser...
> rendende, vil jeg sende de ønskede pers. en invitationskrivelse. Jeg har
> forestillet mig at skrive noget som: I anledning af ....bl.a bl.a. vil
> jeg gerne se dig til en uformel reception ... dato... på... sted...
> mellem 14 og 16. Der vil blive serveret øl vin og sandwich.
>
> Mit spørgsmål er: Hvad er forskellen på en formel og uformel reception?
> Jeg ved de kan finde på at komme med en lille opmærksomhed. Skal man
> angive en ønskeseddel? Eller er det upassende ? provokerende??
>
> Lad mig høre "receptionsløverne" hvordan man gør i det virkelige liv.

En reception er vel en form for åbent arrangement, hvor dem der
påskønner dit selskab, venner, familie, forretningsforbindelser og
deslige kommer for at fejre dig.

Her er det selvfølgelig lidt svært at bestemme hvem og hvormange der må
komme.

Skal der ikke en notits i avisen ?

Gaveønsker er ikke noget man har til en reception - de gæster der dukker
op burde jo kende dig og vide hvad du sætter pris på.

Mon ikke man diskret spørger din sekretær/kone/arbejdskollega, hvad du
godt kan lide eller også får du bare klassikeren; 3 flasker vin.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/
ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am CET

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 06-01-03 23:56

Tak for svaret Smitty.

Det var lige hvad jeg skulle bruge. Det svarede faktisk til hvad jeg havde forestillet mig, men det er rart at få det bekræftet. Og nej - det skal ikke i avisen, så har man da slet ingen styring på hvilke hoveder der dukker op.
Ram2

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 07-01-03 00:04

.... jamen Selv Tak. Det var såmænd så lidt. Skulle det være en anden gang.

/MVH Smitty