/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af fri telefon!
Fra : llo
Vist : 2588 gange
200 point
Dato : 13-12-06 18:01

Et nyt spørgsmål fra mig, som jeg også glemte at spørge min revisor om!!

Siden sept. har jeg haft fri telefon i forbindelse med min virksomhed. Det skal jeg selvfølgelig beskattes af. Dvs. jeg skal beskattes for 250,- om måneden inkl. moms.
Min revisor siger så jeg skal oprette posteringerne som indtægtsbilag inkl moms - f.eks. en konto der kunne hedde; Tlf. privav andel.
Men hvor skal jeg modpostere det henne? Det er jo ikke penge der ryger i/fra banken!!!
Hvordan kontere I dette?

Lone

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 13-12-06 19:04

Skal medtages under peronlig indkomst dvs debiteres på en konto i løngruppen

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 13-12-06 19:05

Er forøvrigt B-indkomst

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 200 point
Dato : 14-12-06 01:13

jakobal >> hvornår er 'lønindkomst' blevet b-indkomst?

llo >> Det der er tale om er vel at du ejer en personlig virksomhed og siden september har ladet virksomheden betale (debet 'Telefon-udgifter', kredit firmaets bank-konto) alle telefonudgifter, både det der er dine privat-udgifter og det der er virksomhedens udgifter - nødvendige for at drive virksomheden. Din revisor har så fortalt dig at du kan sætte din 'private andel' til 250 kr om måneden. Din virksomhed har altså betalt 250 kr 'for meget'. Du kan fx vælge at kreditere 'Telefonudgifter' med 250 kr (posteringstekst 'privat andel') og debitere 'Mellemregning'. Så er 'fejlen' med at du har posteret 250 kr for meget udlignet. Du kan også oprette en særlig indtægtskonto som du krediterer. Men modkontoen hedder altså 'Mellemregning'.

Men iøvrigt er der mere du har glemt at spørge din revisor om:

Den bestemmelse din revisor henviser til findes i SKM2005.510.SKAT "Værdiansættelse for 2006 af visse personalegoder" der omhandler tilskud goder "modtages som led i et ansættelsesforhold" (Ligningslovens §16). Men du er jo netop ikke ansat, så du skal huske at spørge din revisor om endnu en ting: om det du betaler ham for er at give dig forkerte eller korrekte råd.
Jeg går ud fra at 'din virksomhed' er en enkeltmandsvirksomhed som du ejer - ikke et selskab du er ansat i. De rigtige regler for dig findes i SKM2005.516.SKAT "Værdiansættelse af forskellige skønsposter for erhvervsdrivende for indkomståret 2006"

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 18-12-06 14:48

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-12-06 16:39

Selv tak.

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvad din rivisor svarer til SKM2005.510.SKAT/SKM2005.516.SKAT problematikken. Så vend gerne tilbage når du har talt med ham.

Forresten er de 'forkerte' regler i SKM2005.510.SKAT væsentlig nemmere at anvende og antagelig mere fordelagtige for dig. Der er mange der (ulovligt) anvender dem.