/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Frivillig indb. af restskat!
Fra : llo
Vist : 1885 gange
200 point
Dato : 13-12-06 13:52

Jeg står i den situation, at jeg skal betale frivillig restskat i år. Men hvordan skal jeg bogføre det, hvilken konti skal anvendes?
Jeg tager pengene ud fra banken, men hvor skal det modposteres? Er det en underkonti til moms og afgifter eller hvordan?

Håber på et hurtigt svar!

Mvh
Lone

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 210 point
Dato : 13-12-06 14:07

Hemmeligheden er: Din virksomhed skal ikke betale skat medmindre det er et selskab (Aps, A/S eller lignende). Selv ikke det der hedder 'Virksomhedsskat' i en personlig virksomhed under virksomhedsskatteordningen skal betales af virksomheden, men af indehaveren privat.

Det skal altså bogføres som en almindelig hævning til privatforbrug, fx kredit bank, debet egenkapitalkontoen 'Årets hævninger' eller hvordan du nu har lagt din kontoplan til rette.

Husk - seneste indbetaling uden procenttillæg er 29.12. i år (sidste bankdag). Dog: Beløb under 40.000 kan indbetales uden procenttillæg inden 1.7.2007.
Husk også at hæve til ratepensionen (max 30% af dit overskud)

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 13-12-06 14:07

Kontoen for skat - typisk en af de sidst konti blandt dine resultatkonti!

Hos mig hedder den 4991 skat

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-12-06 14:22

hedefeldt >> Vil det sige at du trækker skatte-indbetalinger fra i dit skattepligtige overskud?

Hvordan ligger det - har du en revisor til at stille årsregnskab op? Har du nogensinde været til torskegilde?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 13-12-06 14:29

Hej

henrikkrebs har ret

Hævet (personlig skat) skal bogføres på en konto i gruppen for egenkapital, typisk er der en konto som hedder "betalt privat skat" eller tilsvarende, men "hævet privat" er også brugbar.

Eneste grund til at tage den på en konto for sig selv er, at så kan din revisor hurtigt finde den.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : llo

Dato : 13-12-06 14:51

Tak for jeres svar, så det går altså under en privat hævning!
Grunden til jeg skal betale noget restskat er fordi jeg siden august ikke har betalt skat af mine private hævninger, kun AMBI (dette i samråd med min revisor).
Jeg har så idag været til møde hos min revisor vedr, regnskabsafslutningen, hvor vi blev enige om, at jeg betaler noget af min restskat nu i år (resten til sommer pga det er under de 40000 kr.). Hun sagde så det betalte jeg jo igennem firmaet eftersom det er skat for den løn jeg har hævet ud. Jeg glemte så bare at spørge hende, hvordan jeg skulle bogføre det (jeg bruger e-conomic). Men altså, så skal det indgå som en privat hævning - lige som AMBI.

Tal for jeres hjælp

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 13-12-06 15:27

Beklager var af den fejlagtive opfattelse at det var selskabsskat/foreningsskat vi snakkede om og ikke privat skat!

Kommentar
Fra : llo

Dato : 13-12-06 17:28

Hmm...ratepension, hvad går det ud på? Det har min revisor ikke fortalt om...jeg har en pension hos Danica!!

Lone

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 13-12-06 17:39

Hej Lone

Der er flere måde at undgå/minimere restskat på, bl.a.:

Opspare i VirksomhedsSkatteOrdningen (VSO), dette er du nød til at få din revisor til at beregne, bemærk dog at det kun er en udskyelse af skatten.

Indbetale på pension, her skal du bemærke at kapitalpension giver fradrag, dog ikke fradrag i top-skatten. Ratepension giver fuldt skattefradrag, men skal så også fuldt beskattes når du som pensionst får det udbetalt.

Ovenstående er de mest almindelige. Nogle er helt vilde med at få skattefradrag ved at investere i skibsanparter eller ejendomsselskaber i udlandet m.m., men hold dig fra dem, dels er det også kun en udskyelse af skatten og dels så går det ofte galt undervejs, dvs. det kan let blive en meget dårlig forretning.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 13-12-06 17:44

Hej

Lige en lille rettelse med hensyn til sidste frist for betaling af restskat i år.

Idet sidste dag i året er en weekend, så udskydes betalingsfristen til første bankdag i nyt år, men så skal det også være betalt der.

Det lyder som en detalje, men hvis man vil opspare i VirksomhedsSkatteOrdningen, så kan man lade pengene stå i firmaet hen over nytår, hvorved man i år kan spare ekstra meget op, som så dog sandsynligvis skal beskattes om et år. (idet man ikke næste år slutter året med en weekend).

Ovenstående er således ikke en skattebesparelse, men et lovligt rentefrit lån ved SKAT.

Hilsen

Leo

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 13-12-06 18:02

Tak for svaret henrikkrebs.