/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Kan du hjælpe mig ?
Fra : JannickSkytte
Vist : 813 gange
20 point
Dato : 12-12-06 21:37

Hej jeg har nogle spørgsmål .

Har tænk på at åbne en webshop med import / rast vare.
Så her kommer mine spørsmål .

1 : Skal man have været på handelsskolen for at starte en webshop ?

2: Hvordan betaler man skat af det man har tjent ? Oplyser man bare hvad man har tjent i løbet af et år også trækker de det fra ?

3 : Når man bliver moms momsregistreret skal man så betale 60 % skat ?
Og hvis man skal kan man så godt have et arbejde ved siden af hvor man betaler 40 % ?

Alså deler det op butik for sig og sig selv for sig .?

Håber i kan hælpe mig . Som i nok kan se er jeg på helt bar bund .

Mvh Jannick

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 12-12-06 21:42

Du behøver ikke selv have den nødvendige viden, men du er ansvarlig alligevel, så det kan jo være rart nok at vide bare lidt. En anden muligehd er en partner eller at bruge en revisor.

Der findes ofte iværksætterkurser i de forskellige kommuner. Prøv evt. at kontakte handelsstandsforeningen om de kender til noget.

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 12-12-06 21:58

Du skal kontakte din lokale etableringsvejleder.kontakt fås gennem AF eller kommunen.etableringsvejlederen kan hjælpe med alle dine spørgsmål.
men
1. der kræves absolut ingen form for uddanelse for at starte egen virksomhed.
2. det kommer an på om det er A eller B indkomst
3. det afhænger fuldstændig af selvskabstypen feks. AS,APS,IS,AMBIA,eller enkeltmandsvirksomhed.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 12-12-06 22:01

Helt enig!

1:
Du behøver ingen formel uddannelse, men der er mange der knækker nakken på uvidenhed. Det er hårdt at "vågne op" og finde ud af det med ansvaret bagefter!
2:
Hvis vi antager enkeltmandsvirksomhed (igen, det er godt at vide lidt om virks.former) er der ingen grundlæggende forskel: du betaler her blot skat af dit overskud. Dette kan selvsagt først opgøres, når året er gået, så du skal betale nogle fornuftige rater hen over året.
3:
Nej.

Du kan (bør) se mere her:
http://evu.dk/default.aspx?pageID=6008&menuId=
http://100svar.dk/
http://startguiden.virk.dk/
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=204908

God vind med det!
Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 12-12-06 22:35

Jeg er selvstændig i Lysaker i Norge.Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed og der er kun mig selv.Det er faktisk ligeså nemt som at være alm. lønmodtager.Jeg betaler alm personskat af min indtægt da den kun påvirker min personlige selvangivelse.Altså ikke noget med avancerede skatteregler osv.Jeg har en regnskabsfører som styrere ALT for mig.Feks momsbetaling,sender regninger ud til kunderne osv,osv!. Det er pisse nemt for jeg skal absolut ik gøre en skid selv.Det koster mig dog ca 20000 om året, men er hver en krone værd.Desuden er min virksomheds adresse den samme som regnskabnføren, så alt post kommer direkte til ham.Skidenemt og det funker bare!

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 20 point
Dato : 13-12-06 08:54

Det samme kan man her i Danmark, og ja, det er nemt. Deter bare ikke altid optimalt, da man er ekstremt afhængig af personens kunnen. Jeg har set virksomheder, hvor ejer troede på revisor/bogfører, men hvor de ikke anede hvad de foretog sig - og det kan man ikke kontrollere hvis man ikke aner hvad der er op og ned på et regnskab.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 13-12-06 09:06

Igen kan jeg kun give Maria ret.

Godkendelse af svar
Fra : JannickSkytte

Dato : 13-12-06 20:30

Tak for svaret mariafrederiksen...

Tænke på ..

Hvis jeg nu selv lægger pengene ud .Og ikke låner dem i banken .
Sægler alt med min 50 % Fortjeneste . Så kan jeg vel ikke komme i klemme nogle steder ?

Mvh Jannick

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 14-12-06 08:12

Jo, det kan du sagtens. Du skal have helt styr på et regnskab, eller have en partner, der har - og som du kontrollerer eller i hvert fald gennemgår regnskabet med mindst 1 gang om måneden/for hver 50.000 kr solgte varer, hvad der måtte komme først.

Det er ikke for at være generende, men jeg har set så mange knække nakken på ikke at have styr på regnskabet, så pas på - og held og lykke med det.