/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
fuglebolde / majsebolde
Fra : karin42
Vist : 1037 gange
120 point
Dato : 06-01-03 09:34

er der en der kan fortælle mig hvorfor mine majsebolde hængt op rundt om i haven - næsten ikke bliver rørt ? resten af året er fuglene da glade for dem ! er det for dårligt foder eller hvad ? mvh fru nielsen

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 06-01-03 09:36

Hvornår har du hængt dem op? Som regel tager det 3-4 uger, før fuglene har vænnet sig til dem, og tør at spise ad dem.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-01-03 09:37

Vi er kede af at de forskellige fugle ikke er mere intereserede her i kulden . Er der noget vi kan gøre for det ? mvh fru nielsen

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-01-03 09:39

hej lequack
tak for dit hurtige svar - ja vi fodrer året rundt - så det er derfor vi prøver at finde ud af om foderet simpelthen er for dårligt til vintervejret mvh fru nielsen

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 06-01-03 10:12

Har du set om foderet er frosset?

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 130 point
Dato : 06-01-03 10:22

Problemet med ”fedtkugler” er at de ændre konsistens. Fedtstoffet der binder kernerne sammen i kuglen bliver stivere jo koldere temperaturen i luften er. Vi kender det alle fra lurpack (ægte) smør, at det er bedst når den har stået ude af køleskabet et stykke tid.

Fuglene har det sværere at sluge det stive fedt end når det er varmere og fedtet glider næmere ned.
Desuden har ”duften af mad” det sværere at fordampe ud fra kuglen hvor ved fuglene ikke bliver fristet i samme grad.

Men alt andet lige vil en sulten fugl ikke være kræsen, så noget tyder på dine flyvende gæster ikke lider nød (endnu).

Min kære mormor sværger til fuglefrø i løsvægt. Det bliver serveret på en overdækket fodrebredt fra en 1½ liters cola flaske som står op og fyldes med diverse kerner. Den har 4 små huller boret i siden nederst på flasken, hvorfra kernerne drysser ud efterhånden som der bliver spist.

Mvh, Ke’Fir, m.a.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-01-03 11:40

tak til master of kefir den besvarelse er god - og selvfølgelig er frøene da frosset - jeg vil prøve det med colaflasken ( vi drikker ikke cola ) men en anden kan nok også gå mvh fru nielsen

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-01-03 11:40

tak til master of kefir den besvarelse er god - og selvfølgelig er frøene da frosset - jeg vil prøve det med colaflasken ( vi drikker ikke cola ) men en anden kan nok også gå mvh fru nielsen