/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Slør i rorstammen
Fra : Sindbad
Vist : 3520 gange
100 point
Dato : 06-12-06 11:19

Jeg har en Polaris Drabant 26, som jeg har sejlet i to sæsoner nu. Jeg har kontateret en smule slør i roret. Når, jeg drejer pinden, er der et par centimeters vandring, før det "tager fat". Rorstammen kan også rokkes en smule fra side til side. Er dette normalt, eller er det farligt. Hvad skal der i givet fald gøres?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-12-06 11:31

Det betyder jo at dine rorbøsninger er slidte.
Du bør afmontere roret og få checket ror, rorstamme og bøsninger.
Hvis du har vandtætte bøsninger (som regel kun det øverste) bør disse/denne ihvert fald skiftes.

Jeg fik vand i min rorbrønd (faktisk helt fyldt) på min motorbåd da mit ene rørbøs var slidt og blevet utæt.

Jeg har talt med sejlere som simpelthen har tabt deres ror i rum sø. så du bør ABSOLUT ikke negligére dette (begyndende) problem

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-12-06 15:50

Jeg har ikke forstand på Polaris Drabant, men Palle har ret det skal ordnes.
Det er ikke sjovt at skulle styre i havn med et bundbrædt eller fed at føre en pøs fra side til side.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 06-12-06 21:26

Hejsa!
Du har tilsyneladende 2 fejl i rorsystemet.
Den ene ligger, som andre har sagt, i slidte bøsninger.
Den anden
Citat
Når, jeg drejer pinden, er der et par centimeters vandring, før det "tager fat".
kan skyldes flere ting.
1. Slør i beslagene på roret.
2. Slør i rorpinden eller selve beslaget på rorstammen.
I nogle tilfælde kan disse fejl afhjælpes ved simpelthen at spænde beslagene.
Under alle omstændigheder vil jeg tilråde dig at demontere rorpind og ror samt udtage rorstammen for en nøjere undersøgelse/opmåling af slidtage.
Skal i øvrigt selv i gang med samme operation på min LM27'er.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 09-12-06 11:03

Er der ikke en fedtkop på røret om rorstammen.Hvid der er en skal den trykkes igennem hvert år
med stævnsrørsfedt (vandpumpefedt). Jeg giver de andrer ret i at du skal demontere rorstammen
og kontrolere for slør mm så du er klar til næste sæson
mvh
Teas

Kommentar
Fra : stigur

Dato : 26-02-07 00:57

Jeg er værftarbejder således at jeg kan bekræfte at alle de svar som du har fået er absolut rigtige.

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 26-02-07 21:05

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 26-02-07 21:06

Jeg kan se, at jeg må have fat i problemet for alvor. Skal nu til at finde en, der kan dreje i nylon, da rorbøsningerne er specielt fremstillet til Polaris Drabant (som ikke fremstilles mere). Hvor går man mon hen?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-02-07 09:41

En vilken som helst smed kan dreje i nylon

Kommentar
Fra : leifjø

Dato : 29-03-07 09:18

Frihavnens Maskinfabrik, Sundkrogsgade 50 i København er de rene tryllekunstnere. Om de også er det med nylon skal jeg ikke kunne sige, men jeg står overfor samme operation på min 101-er, og så skal tryllekunstnerne på Sundkrogsgade have lov at lave nye bøsninger til mig.