/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af køkkenbordplade i eg
Fra : mads71
Vist : 859 gange
20 point
Dato : 05-01-03 12:29

Jeg har en køkkenbordplade i eg, som jeg ønsker skal fremstå hvid-pigmenteret, men ikke blank eller på anden måde lak-agtig. Jeg købte noget "Hvidpigmenteret rustik olie" fra Dyrup til behandling af netop køkkenbordplader, og behandlet som det står beskrevet på olien - 2 gange. Men jeg synes stadig bordpladen er ALT for sart til at fungere som et køkkenbord.

Nu ville jeg gerne have behandlet det med massere af brun sæbe / sæbespåner før jeg behandlede med olien, da det måske ville gøre pladen mere robust, men det er jo lidt sent nu, hvor den er oliebehandlet - eller hvad?

Er der mon nogen der har en god idé til hvordan man redder denne bordplade?

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 30 point
Dato : 05-01-03 13:13

For det første må du aldrig bruge brun sæbe på træ!!!! og som du også selv skriver, er det også for sent at behandle med brun sæbe nu hvor du har oliebehandlet. Man kan kun vælge en af tingene..Men det du kan gøre er at du behandler videre med olie, evt. en farveløs, men bliv ved med at poste på, indtil træet er mættet, når det er mættet tager det ikke skidtet til sig.
Mange venlige hilsner
Mango

Godkendelse af svar
Fra : mads71

Dato : 06-01-03 10:42

Tak for svaret mango. Det vil jeg prøve. Hvis det virker, er det utrolig ringe at de ikke har skrevet det tydeligere på varen. Så er det jo godt at der er noget der hedder kandu.dk