/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Duftspor?
Fra : TubbeRR
Vist : 2142 gange
40 point
Dato : 27-11-06 15:57

Hej alle Kattemennesker.

Jeg har en Kat på 8 år (hunkat).
Hun kan godt lide at blive kløet lige ved mundvigen, og hoppe op af alle ting, og ramme med mundvigen. Jeg har set et program på animal planet, hvor at leoparder havde nogle duftkirtler i mundvigen og brugte dem til at afmærke deres terriorier. Min kat kan også godt lide at hoppe op og gøre det med mig. Så var det bare lige jeg tænkte på om hun så mig som hendes territorie?

Jeg håber nogen vil give et svar til nysgerriege mig..

MVH TubbeRR

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 40 point
Dato : 27-11-06 17:03

Katte har også duftkirtler ved mundvigerne, så derfor gnider de tit mundvigen mod en genstand, mest fordi det føles behageligt, da de nok ikke er bevidst om fenomenet; nu vil jeg afsette mit duftsprog. Når katte bevidst afmærker territorium, så bruger de urin, og dette gælder både han- og hunkatte, dog mest markant for hankatte. Du, er for katten et kært individ, som den føler sig tiltrukket af, og derfor gnider den sig indtil dig eller genstande i hjemmet. Mange gange gnider katte sig også indtil een, for at opnå en gunst, f.eks. mad eller klap og aen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-06 20:33

katte har faktisk duftkirtler som du beskriver

kig lige her:

http://www.bakkely-katteri.dk/katte__sprog.htm under dufsignaler til ande katte

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-06 02:27

Citat
Så var det bare lige jeg tænkte på om hun så mig som hendes territorie?

Ja, lige netop sådan.

Katte er meget bevidste om at afsætte sine duftspor på den måde.

Ligeledes når de rejser sig op og kradser i træer o.s.v., er det ikke bare for at hvæsse klør, for det gør de helst på vandrette flader, men også for at afsætte sit duftspor, da der også er duftkirtler i poterne.

Og jo højere katten kan nå op og gnide sig med munden eller kradse, jo bedre er det, for på den måde fortæller de andre katte, at "det her er mit område, og jeg er kæmpestor, så du kan godt daffe af"

Så jo, du er er ejet af en kat der anser dig for sin private ejendom.

mvh dova

Kommentar
Fra : TubbeRR

Dato : 28-11-06 21:23

Citat
Katte har også duftkirtler ved mundvigerne, så derfor gnider de tit mundvigen mod en genstand, mest fordi det føles behageligt, da de nok ikke er bevidst om fenomenet; nu vil jeg afsette mit duftsprog. Når katte bevidst afmærker territorium, så bruger de urin, og dette gælder både han- og hunkatte, dog mest markant for hankatte. Du, er for katten et kært individ, som den føler sig tiltrukket af, og derfor gnider den sig indtil dig eller genstande i hjemmet. Mange gange gnider katte sig også indtil een, for at opnå en gunst, f.eks. mad eller klap og aen.
MVH Akle

Taak For hjælpen
Citat
katte har faktisk duftkirtler som du beskriver

kig lige her:

http://www.bakkely-katteri.dk/katte__sprog.htm under dufsignaler til ande katte

God hjemmeside der lige gav mig lidt iden om kattens sprog,

Tak siger min familie og jeg

Citat
Så jo, du er er ejet af en kat der anser dig for sin private ejendom.

Taak for hjælpen;)

Godkendelse af svar
Fra : TubbeRR

Dato : 28-11-06 21:41

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-11-06 00:39

Selv tak, - det var så lidt.
MVH Akle