/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
hvem har løsningen
Fra : karin42
Vist : 738 gange
63 point
Dato : 25-11-06 14:06

Vi ser uge efter uge diverse forkellige vine i tilbudsaviserne .
Hvor i alvernde kommer alle de forskellige vine dog fra ?
hvem har et godt bud

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 25-11-06 14:07

Vi er faktisk tilbøjelige til at tro at det er den samme vi der får nye navne )

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 25-11-06 14:08

Vin skulle der stå......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 14:55

Frangkrig
spanien
Portugal
(madeira)
Sydafrika
canada
US (Californien)
Chile
Peru
Argentina
Brasilien
Grækenland
Tyskland
Østrig
Malta
Cypern
Italien

MEN
Der findes ikke så mange forskellige druetyper
Men de forskellige forhold hvor druerne vokser har stor betydning for den senere smag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-11-06 14:59
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 15:09

Og så er der mange blandingsvine hvor to landes vine blandes.
Chiles rødvine er dejlige og let krydrede på grund af den kraftige sol på bjergskråningerne og vandkvaliteten. En dejlig bøf og et par glas Chile-rødvin........................uhmmm.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-11-06 15:18

En ret spændende side

http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/LexikonStart

Hey e.c. nu skal vi vel også snart have Danmark med på vinlisten??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-06 15:47

De fleste lande har forskellige distrikter og i hvert distrikt kan der være flere vinbønder (aftapningssteder)

Lande og distrikter er nævnt, men du kan godt komme ud for at finde den samme vin men med en anden etikette.

Du må selv sammenligne i de forskellige forretninger ved at læse på etiketten. Du kan jo lade det komme an på en prøve ved at smage dig frem

Citat
Det kan sagtens hænde, at samme vin sælges med forskellige etiketter i forskellige forretninger, men i dette tilfælde har det vist sig, at der faktisk er tale om to forskellige vine. ISO har selv haft en finger med i blandingen af den vin de sælger. Mens den anden vin er sådan som producenten uden indblanding synes den skal være.

http://vinsiderne.dk/index_1024.htm?http://vinsiderne.dk/vin/vurderinger/toscana/andet/lecciaia_00.htm

Jeg ved fra en vinimportør at han kan få sat en anden etiket på end den oprindelige.

Så måske har du ret i, at det er de samme tilbudsvine, du ser i forretningerne.

God weekend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-06 15:50

Ups......

Retter lige en stavefejl " med en anden etikette." der skulle stå med en anden etiket

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-06 16:00

Et eksempel

Citat
Cirka fire femtedele af jorden inden for murene ejes af en lang række små vinbønder – nogle har måske kun et par rækker vinstokke – mens resten ejes af vinhuse i Beaune eller Nuits-Saint-Georges. I alt resulterer det i cirka 60 forskellige etiketter, alle med navnet Clos de Vougeot.

http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/Nyheder_2005-12

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-11-06 16:26

Grossisterne/importørerne og i første omgang vingårdene rundt omkring i verden, selvfølgelig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 17:29

Etiketter eller ej.......................de smager ikke ens.
(jeg prøvesmager et glas rødvin om dagen, alle ugens dage)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-11-06 17:55

Vel smager etiketterne da ikke ens e.c

(sårri, ku' jo ikke la' vær')

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 63 point
Dato : 25-11-06 18:26

Og udover hvad alle de øvrige har sagt af fornuftige ting for at besvare dit spørgsmål, så høstes der jo nye druer hvert år, så hvert enkelt vinhus i hvert enkelt vinområde laver en ny vin hvert år. Ofte flere vine, og der er meget stor forskel på, hvordan en vin smager fra årgang til årgang, og hvordan den kommer til at smage for hvert år, den ligger.
Jeg var på et vinslot i sydfrankrig for mange år siden, hvor jeg smagte husets 2 forskellige rødvine og deres hvidvin. Den ene rødvin var lavet på druer af nogle særlige vinstokke, som var omkring 80 år gamle, hvilket er usædvanligt, da de fleste vinstokke bruges op til 40-50 år max.
Så druesorten, vinstokkenes alder, jordtypen i det pågældende område, hvor druerne dyrkes, vind- og vejrforhold samt producenternes håndtering af vinen - er altsammen medvirkende til at vinen smager forskelligt.
Jeg kan anbefale dig at se en skøn amerikansk film, som hedder "Sideways". Den er morsom, varm og ganske anderledes. Og så går kærligheden til og viden om vin som en rød tråd gennem hele filmen. Da filmen kom frem for nogle år siden, gik vinsalget af Bourgogne-vine op med 20 eller 30% i USA, da folk simpelthen fik sådan en frygtelig trang til at smage vin efter at have set filmen!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 19:05

Og noget jeg har hørt, er at Holmen en gang var redningsplanke for en druetype.
Man havde hjembragt nogle vinstokke og plantet på holmen (flådestation i Kbh.) og da der der gik sygdom i vinnstokken der hvor den var hentet, kunne der leveres tilbage og genoprette druetypen.
Jeg kan ikke huske landet eller druetypen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-11-06 20:11

Citat
Der findes ikke så mange forskellige druetyper

Øhhh...... dette er blot de vigtigste tyske druer, så "mange" må da være et relativt begreb

Hvide druer
Riesling
Müller-Thurgau/Rivaner
Silvaner
Kerner
Grauburgunder/Ruländer
Weißburgunder
Bacchus
Scheurebe
Gutedel
Faberrebe
Huxelrebe
Ortega
Gewürztraminer
Chardonnay
Elbling

Røde druer
Spätburgunder
Dornfelder
Portugieser
Trollinger
Schwarzriesling
Lemberger
Regent
Saint Laurent
Dunkelfelder
Domina

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 21:03

Hopper fra her......................

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-11-06 21:36

LOOOL Du er sgu da for sjov EC.

Hvorfor pokker hopper du af, fordi dit postulat dokumenteret anfægtes?? Og ikke mindst...... hvorfor skal du hvergang fortælle at du gør det, i stedet for bare at skride?? Tag det dog til efterretning og vær glad for at nogen kan lære dig lidt. Men hvis du foretrækker hulkeoffentligtmodellen, så nap en tudekiks og læs lidt mere faglitteratur om vin, inden du kaster dig ud i reol og ettiket-bemærkninger.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 26-11-06 10:09

Tak for svaret Axelise.

Da spørgsmålet åbenbart volder en del hovedbrud ) takker jeg for interessen .

rigtig god søndag