/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
frost/is på forrude indvendigt
Fra : home2
Vist : 4308 gange
100 point
Dato : 04-01-03 19:12

hej alle,

her i disse dage hvor der har været koldt er der kommet is indvendigt på forruden i min bil.
Er det normalt at der er frost/is invendigt på forruden?
Hvad skyldes dette fænomen og hvad kan man gøre ved det?

mvh.

k.p.

corolla ´89 1.3 xl

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:18

Hej!

Det må det være. Det var der også på min nytårsaftensdag.

Mvh - 406 2,0ST 16V D8

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:27

Jeg er ikke sikkert på at det er normalt - jeg har aldrig oplevet det, det
kunne godt tyde på fugt inde i bilen - tjek evt. om der er fugtigt nogle
steder i bilen, eller om der direkte kommer vand ind....

--
mvh.
Abel
abel@xperiment[prik]dk
- erstat [Prik] med....tja....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:38

"Abel" <abel@xperiment[prik]dk> wrote in message
news:3e172757$0$2553$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Jeg er ikke sikkert på at det er normalt - jeg har aldrig oplevet det, det
> kunne godt tyde på fugt inde i bilen - tjek evt. om der er fugtigt nogle
> steder i bilen, eller om der direkte kommer vand ind....

Det er meget normalt i disse tider hvor man slæber en masse sne ind i bilen,
hvis ikke det når at fordampe over en lang tur, så dannes der jo kondensvand
inde i bilen, og det fryser så til is i løbet af en kold nat, en løsning
kunne være at lufte godt ud lige inden man sætter bilen, evt køre med
ruderne nede 2-300m, så fjerner man det meste fugt, selvfølgelig ikke hvis
det pi... ned :)

Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:38

> her i disse dage hvor der har været koldt er der kommet is indvendigt på
> forruden i min bil.
> Er det normalt at der er frost/is invendigt på forruden?
> Hvad skyldes dette fænomen og hvad kan man gøre ved det?
> mvh.
> k.p.

Det skyldes, at der altid er en given mængde vand i luften, som vi indånder.
I en bil er der ofte mere, end der er udenfor. Den ekstra vand (fugt) kommer
blandt andet fra din ud-åndings-luft. Så lang tid den almindelige luft i
bilen er varm, kan luften bære fugten. Det vil sige, at vandet er "opløst" i
luften. Når luften bliver kolde, kan den ikke længere bære den samme mængde
vand. Derfor søger vandet hen mod de koldeste overflader, hvor det sætter
sig. Det hedder kondens. (Det samme der sker, når du tager en kold sodavand
ud af køleskabet og sætter den på stuebordet) Den koldeste flade i bilen er
vinduet. Når det fryser hårdt vil vandet - efter det har sat sig på ruden -
fryse til is. Det er den is, som du ser på indersiden af ruden. (Det der
sker, hvis du tager en is-kold snaps op af fryseren). Samme fænomen med
diverse stoffers opløselighed gør sig gældende i væsker. Blandet andet salt,
sukker ller kobbersulfat i vamt vand. Når vandet er varmt, kan man opløse
større mængder af "gøgl" i det.

Hvordan undgår du så det pågældende fænomen?

Ja, du sørger for, at der er en god udluftning i bilen. Sørg for altid at
have moderat ventilation kørende. Bliver det for varmt, så skru ned for
temperaturen og ikke for ventilatoren. Du kan ydermere lade frisk luft
strømme ind i kabinen fra to i hver sin side åbne døre, før du parkerer den.
Det afhjælper også problemet.

Venligst MacDaddy, Århus
Opel Vectra 2.0i, 1990

P.S.: Det KAN også skyldes, at der svopper vand rundt i bunden af bilen -
men det er mere sandsynligt, at det er det fænomen, som jeg lige har
beskrevet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 20:39

"Abel" <abel@xperiment[prik]dk> wrote in message
news:3e172757$0$2553$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Jeg er ikke sikkert på at det er normalt - jeg har aldrig oplevet det, det
> kunne godt tyde på fugt inde i bilen - tjek evt. om der er fugtigt nogle
> steder i bilen, eller om der direkte kommer vand ind....
>
> --
> mvh.
> Abel
> abel@xperiment[prik]dk
> - erstat [Prik] med....tja....
>
jo jeg har også problemer med vand i bilen men det kommmer/løber under
pedalerne og ned på bunden når det regner meget. Kan det have noget at gøre
med is på forruden invendigt?

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 04-01-03 20:01

> Er det normalt at der er frost/is invendigt på forruden?
> Hvad skyldes dette fænomen og hvad kan man gøre ved det?
> k.p.

Hej igen KP....

Ja, så har du jo selv givet svaret i en ny tråd, kan jeg se... Hvis din bil
er våd i bunden, bliver den vand, der er på gulvet, suget op af luften,
hvorefter den sætter sig på indersiden af ruden som rim - i hård frost.

Du kan stadig afhjælpe problemet ved en ordentlig udluftning, inden du
parkerer den for natten.

Venligst MacDaddy, Århus
Opel Vectra 2.0i, 1990

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 04-01-03 23:45

Ja. det problem havde jeg også dengang jeg kørte i gamle biler (Vectra og Ascona) . Nu har jeg fået en bil med aircon og så har man ikke den slags problemer...kan anbefales.

Jeg har selv praktiseret at parkere bilen natten over i opvarmet garage med bildørene åbne. Det hjalp. Det skulle også kunne hjælpe at tørre måtterne godt igennem. De kan indeholde en masse vand.

Mod dug på ruden har jeg set at Leth anbefaler en indsmøring i opvaskemiddel og så polering til den er blank. Det kan måske også hjælpe på isen?

Kommentar
Fra : kylle

Dato : 10-01-03 13:11

eftersom der kommer vand oppe fra pedalerne, så er der nok trukket en ledning af en "IKKE mekaniker", som har glemt at montere en gummigennemføring så bilen stadig er tæt

Kommentar
Fra : mvoigt

Dato : 24-01-04 22:08

gi den gas, men smør først foruden ind i hareldit..... så blir det godt... har selv prøvet det skide godt

Kommentar
Fra : mecky

Dato : 29-03-04 18:44

du kan bruge en fugt fjerner spray som du kan købe hos biltema til ca.30 kr det hjælper

Kommentar
Fra : dennisholdt

Dato : 20-06-04 19:13

Det er jo nok pga. du slæber sne ind på dine bundmåtter, som så smelter-->fordamper-->fryser til is på den iskolde forrude.

Kommentar
Fra : Wroomm

Dato : 19-07-04 14:56

Se om dit varmelegme er utet under kabinen

Kommentar
Fra : tlcl

Dato : 30-12-04 08:00

Du har fugt i bilen ingen tvivl om det, kig efter om der er vand i bunden under gulvtæppet. Hvis der er det kan det komme fra dine døre fordi den indvendige beklædning er gået i stykker, så vandet der er på ruderne ikke løber ud af hullerne i bunden men ind i bilen, åben døren hæld vand på ruden se efter om det løber ud af hullerne i bunden.

Kommentar
Fra : sutrow

Dato : 31-01-05 10:31

tlcl... Du har ret jeg føler mig også overbevist om at der er tale om fugt i vognen, men som en lille side bemærkning til dit indlæg ville jeg bare lige sige at det også er vigtigt at checke i bagagerummet, hvis gummien eller metallet ikke har det så godt kan problemet godt være der, for fugten deromme fra kan naturligvis også trænge ind i resten af bilen... Især hvis man sjælden bruger sit bagagerum, så er det værd at checke for det kan sagtens være at meget af det vand/fugt der evt måtte komme ind i bagagerummet kommer efter regn eller vask.

Mvh.

Sutrow

Kommentar
Fra : tlcl

Dato : 02-02-05 19:17

Sutrow.. ja det kan komme mange steder fra men lige den jeg skrev om er en man sjælden tænker på, det er bare i gang med at lede.
Hilsen Tim Sigma st. car 3,0 V6 :)

Godkendelse af svar
Fra : home2

Dato : 05-06-05 23:29

Tak for svaret MacDaddy.