/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Kalorieforbrug
Fra : pallenoc
Vist : 1095 gange
300 point
Dato : 22-11-06 21:38

Jeg har en lille (faktisk en STOR) debat kørende i min familie, omkring energiforbruget mht at yde en bestemt indsats.

Er det sådan at, hvis man tilbagelægger en given distance, f.eks. op ad Alpe d’Huez, forbruger man en BESTEMT mængde energi/kolorier, UANSET om man går, løber, cykler eller for den sags skyld kravler????

Er der nogen som har en (videnskabelig) forklaring på om dette er sandt...eller måske et link til en hjemmeside som kan be-eller afkræfte dette?

På forhånd MANGE TAK

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 310 point
Dato : 22-11-06 22:01

Ja, både og, man forbrænder selvfølgelig mere ved at løbe 5 kilometer frem for at gå 5 kilometer.

Men det er så forskelligt fra person til person hvor meget, læs et eksempel i linket

http://www.rygestop.tv2.dk/?page=public_mailbox_show&id=2896

Og her er et skema så hver enkelt person kan regne ud hvor mange kalorier de vil forbrænde ved at udføre samme aktivitet

http://www.cheasy.dk/appl/HJ/HJ126/HJ126D01.NSF/Print/UWEN6KJHZA?OpenDocument&Print=1

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-11-06 23:19

Det ARBEJDE der skal udføres, altså at flytte en kendt masse en kendt strækning er det samme.

Eksempelvis koster det den samme energimængde at løfte en 10kg tung kasse hurtigt, som langsomt - men det kræver mere effekt (altså energi pr. tidsenhed) at løfte kassen hurtigt.

Hertil kommer så de ydre påvirkninger som vind, fordampning, friktion osv. der yderligere vil øge kroppens energiomsætning.

Så teoretisk - ja - så kræver det nøjagtig samme energimængde at gå, løbe eller cykle (hvis vi et kort øjeblik antager at en cykel intet vejer).

Men i praksis nej, så spiller især de ydre faktorer ind, og så er det ikke ligemeget mere.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-11-06 06:25

Nogle RIGTIGT fine kommentarer fra både DOVA og BERPOX ...især dine link DOVA

Jeg lader lige min tråd stå åbent lidt endnu, om der skulle komme flere "guldkorn"

Men ellers MANGE TAK indtil videre DOVA og BERPOX...det skal jeg nok "belønne" under alle omstændigheder

/Palle

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 27-11-06 18:15

MANGE TAK for svaret dova. Det er som allerede nævnt et RIGTIGT godt link du fandt frem til...som jeg snildt kan bruge i både denne, som andre sammenhænge

De bedste hilsner...og GLÆDELIG december
Palle