/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
dims på dørkarm
Fra : tretentia
Vist : 756 gange
100 point
Dato : 19-11-06 15:47

Vi har fornyligt været på besøg hos en familie der havde en aflang dims på dørkarmen som vi lagde mærke til at andre besøgende rørte ved og førte hånden mod læberne som en slags kys både da de kom og gik. Er der nogen der ved hvad det er for noget ? Vi tror det har en religiøs betydning men har egentlig ingen fornemmelse af om det er forbundet med religion eller overtro og kan ikke spørge familien da de pt er bortrejt.

MVH tretentia

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 19-11-06 15:56

http://www.shabuatov.com/img/mezuza.jpg sådan en (findes i forskellige udgaver) ????

i så fald er det en mezuzah/mezuza der findes hos familier der er knyttet til det mosaiske troessamfund.
"dimsen" indeholder miniature skrifter fra femte mosebog (påbud) fra shemah bønnen - lidt ekstra oven i det er at man velsigner hjemme ved at røre den (og sig selv) når men kommer og går.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-06 15:56
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-11-06 15:57

hjemme = hjemmet

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 19-11-06 16:40

Mezuza er navnet på dimsen og er et jødisk symbol som Miritdk linker til. Ordet betyder dørstolpe og er betegnelsen for en lille beholder af metal eller træ,som fæstes på højre dørkarm for at angive,at man holder budet om at skrive Guds ord på dørstolpen. Beholderen indeholder et lille stykke håndskrevet pergament med lige præcis dette Bibel ord,,,,

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 19-11-06 16:44
Godkendelse af svar
Fra : tretentia

Dato : 20-11-06 13:57

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 14:27

velbekomme