/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Harald Nyborg - energi indhold
Fra : semmer
Vist : 10202 gange
300 point
Dato : 17-11-06 21:44

Harald Nyborg har en Heatmax kaminovn til petroleum
som angiveligt kun kan køre på deres egen blanding Heatmax
som har en hamper pris på normalt 18 kr/liter
på tilbud kr 15
men bruger man andet end deres brændstof, så dækker garantien ikke

På dunken er anført
energindhold: 10,2 Kcal/g

En bekendt mener nu
at for at varme et rum op
vil det være både lettere og billigere at gøre det med el

Har spurgt Harald Nyborg, men de svarer ikke
så der jo nok noget om det.

Hvor meget ret har min bekendt?

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 17-11-06 23:03

1 kg alm. fyringsolie indeholder ca 10.000 kcal. 1 liter ca 8000 kcal
1kg Heatmax 10.200 kcal 1 liter ca 8000 kcal
1 kwh ca. 850 kcal

ja El er billigere end Heatmax
nilsg

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 17-11-06 23:09

El vil muligvis være billigere, da brændværdien i deres Hemax-olie ligger
tæt på brændværdien på alm gasolie/fyringsolie, som normalt er mellem
9 og 11 til en mere overkommelig pris, så mon ikke der er noget miljø-vogter
i den pris på olie.
Seipe

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-11-06 00:28

Har du mulighed for det, mener jeg at du kan købe almindelig petrolium hos en båd proviantering, til nær halvdelen af prisen for de produkter der ellers sælges, men ved ikke om man kan det mere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-11-06 08:37

Petrolium stinker. Prisen 15/18Kr/liter er for høj.
Alt andet er billigere.
PS Man kan også købe "miljøvenlig" bensin til 20 Kr/liter.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 18-11-06 10:03

Som nilsg så rigtigt beregner er el den billigste energikilde i dtte eksempel.

Desuden er der en anden faktor, man skal medtage i et energiregnskab.
El-varme udnyttes stort set 100 % - det er let at regulere og der er
næsten ingen vedligeholdelsesudgifter.
I varmeovne udnyttes vel kun ca. 50-70%. Det koster også en del energi og
udgifter til skorstensfejning, brandsyn, transport af brændstof m.v.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-11-06 11:50

En heat Max ovn er beregnet på steder, hvor der ingen anden energikilde er, som f. eks. el. Og man kan tage den med over alt. Anvender man fyringsolie kan den begynde at ryge eller lugte kraftigt. Brug for guds skyld ikke benzin.
Det er ikke den billigste varmekilde, men den er god i et lille sommerhus uden strøm eller brændeovn. Jeg har selv en som jeg bruger ude i mit værksted.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-11-06 11:57

Jeg kender et tilfælde, hvor der blev anvendt petrolem indendøre. Der opstod så meget sod i luften, at fjernsynet antændte. Væggene var desuden blevet sodskadede. Så det er ikke ligegyldigt hvilken olie man hælder på.
Pims

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 18-11-06 23:37

Jeg går ud fra at den heatmak er uden skorstenstilslutning, og bare sender forbrændingsprodukterne ud i opholdsrummet.
Denne form giver en næsten 100% udnyttelse af brændslet, men det er ikke sundt, og helt galt med et urent og svovlholdigt brændsel, som almindelig fyringsolie eller petroleum.

Uanset at man fyrer med en meget ren petroleum, skal der eksta udluftning til i rummet, for at komme af med vanddamp, CO2, NOx og skaffe ilt nok til forbrændingen.

Denne ekstra ventilation giver også varmetab og bidrager til at gøre fyringen dyrere.

Da der næsten ikke mere er efterspørgsel efter alm. gammeldags (lys)petoleum fremstilles det ikke mere. Hvis man er så heldig at støve et sted op som handler med petroleum i store dunke til en rimelig pris, drejer det sig i virkeligheden om jetbrændstof, som er renere, men ellers næsten identisk med gammeldags petroleum.

Prøv med Harald Ns grilltændvæske til knap den halve pris i 1l flasker. Det burde være ligeså godt til ovnen.

Godkendelse af svar
Fra : semmer

Dato : 19-11-06 00:08

Tak for svaret transor - det var tillige et nytænkende svar

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 15-10-07 20:06

Hej med jer nu har vi kørt med sådan en ovn i næsten 5 år, og har altid købt lampeolie fra Netto, det er billig og lugter ikke.

Kommentar
Fra : amonsendk

Dato : 02-02-11 13:41

er I sikre på at man kan bruge alm lampeolie fra netto - jeg har en lille zibro og synes at petroleum fra zibro er hundedyrt ....