/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Deling af Printer i Netværk
Fra : renekure
Vist : 693 gange
200 point
Dato : 16-11-06 19:39

Hej alle

Jeg har et lille netværk, hvori en printer indgår.
Jeg har oprettet den som "delt Printer" og det fungerer også som det skal.

Men den PC hvorpå printeren er tilsluttet, skal jo være tændt, når man skal bruge printeren.

Printeren har USB tilslutning.

Mit spørgsmål lyder: Kan jeg tilsluttet en printserver som herunder angivet, og dermed bruge printeren fra øvrige netværks-pc´er uden at den pc printeren er tilsluttet skal være tændt ?

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=152887#

Dette er blot en jeg faldt over ved et tilfælde - Andre anbefalinger modtages gerne.

Det er jo en dejlig nem og billig løsning - hvis det altså kan lade sig gøre.

Mvh René

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-06 19:49

Ja det kan du godt, hvis du kan få en software til printeren som understøtter netværk. Måske kan den medfølgende software klare det.
Da dit printermærke er "lidt uklart" er det lidt svært at vurdere!
Printerserver findes i en række forskellige udførsler:
1) enkelt ports printerserver
2) flere ports med USB/LPT både kombi og enten/eller
3) Router med printerserver
4) Trådløs printerserver (hvis du har trådløst i forvejen)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-11-06 19:59

Hawking er et udemærket produkt...............jeg har selv en Hawking router.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 16-11-06 20:04

Jeg har en trådløs router fra Draytek, og har ingen problemer med at få printeren til at køre gennem den printerserver der er i routeren. (lidt rodet skrevet, men du forstår nok meningen
Så som severino skriver findes der mange muligheder, alt efter hvad der passer bedst til dit behov.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-06 20:52

Angående printer, så ved jeg at HP er mere "Egoet" med deres systemer.
Forsøg med at køre en HP'er over en Blue Tooth server, lykkedes ikke med alle modeller, hvor imod andre modeller er mindre krakilske.
Så som tilføjelse til mit tidligere indlæg, så kan du også koble den op via BlueTooth. Det har samtidig den fordel, at hvis du har en LosMobilos med kamera og BlueTooth, så er der her en sidegevinst.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 16-11-06 22:19

Hej igen

Tak for de foreløbige indlæg.

Det jeg er ude efter - er den mest simple løsning.

Et USB kabel fra printeren til en "lille dims" og et netkabel fra den "lille dims" til den eksisterende netværks router.

Den "lille dims" er den omtalte printserver.

Er det sådan det fungerer ??

Mht Bluetooth....... det kender jeg ikke noget som helst til, men jeg får imorgen en HP IPAQ 6715, så jeg kommer nok til at forholde mig til det der bluetooth. - Den skal jo gerne komme i kontakt med min alm + bærbare PC for div synkronisering.

Men det vender jeg nok tilage til i et andet spørgsmål, her på KANDU, hvis det kommer til at volde mig problemmer.

Mvh René

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 16-11-06 22:42

BlueTooth benytter det samme frekvensområde som routerens AP, men fungere ikke sammen med routeren, så her skal der en BlueTooth Dongle i hver maskine, hvis det ikke er indbygget i forvejen.

Billigste løsning er en printerserver med kabel til routeren. En trådløs printerserver koster noget mere.
For at sikre den bedste forbindelse til printeren, kan du give denne printerserver en fast lokal IP adresse, i den øverste del af det område som routeren deler ud af i DHCP området. Så skulle den ikke konflikte. - For du kan godt køre med statiske adresser, sammen med dynamiske, når du blot tager højde for hvor mange dynamiske du max. kommer til at bruge, samt om hvor stor uddelingsområde du har valgt.

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 20-11-06 10:00

Tak for svaret severino.

Jeg tolker dit svar derhen, at jeg godt kan bruge sådan en printserver som jeg har angivet.
De tekniske detaljer du kommer med, har jeg ikke så meget styr på.

Men hvis der dukker noget op, i forbindelse med installeringen, så skriver jeg igen.
Du har tilsyneladende godt check på det - og er ikke bleg for at dele ud af din viden - tak for det

Mvh René

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 10:17

Jeg vil anbefale at du køber en Class 1 som kan række 100 mtr. (ellers kun lige 10 mtr.)
http://www.sandberg.it/
plug-ins
adaptere fra USB til andet
USB Bluetooth 2.0 Class 1 link

eller tilsvarende

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-11-06 22:48

Hej René!
Vi er her på KANDU for at hjælpe hinanden, og da jeg ikke skal leve af at rådgive inden for IT, så er jeg da glad for hver gang man kan hjælpe en anden, med den viden som man måtte have.
Så bare komme igen, hvis du støder på problemer.
Husk når du stiller et spørgsmål, altid at komme med så mange relevante oplysninger som muligt, det giver altid et hurtigt svar!

God fornøjelse!