/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Uretfærdigt behandlet ?
Fra : AnonymProfil
Vist : 921 gange
500 point
Dato : 12-11-06 00:13

Jeg har fået et nyt job som jeg er ret glad for.
Problemet er at jeg er lidt træt af smårasistiske bemærkningner, der dog ikke er rettet mod mig.
Jeg er halv græker og har et udenlands navn og ligner en udlænding lidt.

Jeg har et Græsk efternavn, men min chef har kaldt mig et dansk efternavn da han sagde lidt i sjov at folk jo bare ville tro at jeg er en perker.

Det VAR lidt i sjov, men han siger det fordi han ikke syntes det er iorden at der står et udenlandsk efternavn på hans hjemmeside. Udover det ved jeg at han ikke er racist.

Men et eller andet sted er jeg nok lidt fornærmet.
Jeg har lyst til at sige op, men jeg er ikke en type der kan li at konfrontere folk med den slags.
De er jo allesammen meget søde, og mener ikke noget med det, men alligevel skal jeg hver dag høre på alt muligt smårastisk snak. Det er jeg lidt træt af.

Så kommer grunden til at jeg har skrevet dette spørgsmål under faglige organisationer.
Hvis jeg nu siger til min chef at jeg siger op, kan jeg så ikke forklare fagforeningen at jeg er blevet lidt uretfærdigt behandlet uden at det får konsekvenser for mine dagpenge?
Det er jo ikke sådan at jeg vil sagsøge eller på anden måde skade min arbejdsgiver. Jeg vil helst have at han ikke kender grunden til at jeg siger op.
Det er han alt for flink til.
Jeg kan rigtig godt li ham som person og som chef.
Jeg er bare lidt såret over det der er sket, og ved ikke helt om jeg hører til et sted hvor jeg hver dag skal høre på alt muligt jeg ikke har lyst til at høre på.

Goe råd modtages med kyshånd.

Kommentar
Fra : AnonymProfil

Dato : 12-11-06 00:29

Altså han har på firmaets hjemmeside kaldt mig et dansk navn.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-06 00:32

Din "farve" og navn slår dig desværre i hardkorn med mennesker som efterhånden ikke er så vellidte her i Danmark.
Gør lidt ud af at du er Græker, for det vil nok ændre en del for dig da næsten alle i Danmark kan lide Grækere.

Jeg havde en kollega som er Jøde, og de bedste historier om Jøder - dem fortalte han.
Som han sagde:"Det gør vi også hjemme i Israel".

Alle Danskere driller hinanden, så hvis de driller dig lidt................så er du faktisk accepteret.

Uden en rigtig "sag" kan du ikke sige op med det som grund uden at miste dagpenge.

Kommentar
Fra : AnonymProfil

Dato : 12-11-06 00:45

Det er jeg lidt glad for at du siger. Altså det med at danskere driller hinanden. Det har jeg også prøvet at sige til mig selv.

Jeg har en sag hvis jeg vil, da jeg har optaget på diktafon at min chef sagde det med at han ikke ville have et udenlandsk navn på hans hjemmeside.
Udover det har jeg et screendump af hjemmesiden, hvos man kan se mit navn er ændret samt et billede af mig og de andre medarbejdere.

Kommentar
Fra : AnonymProfil

Dato : 12-11-06 00:48

Altså at han sagde at folk jo bare ville tro at jeg er en perker.
Et ord jeg ikke bryder mig om at høre.

Kommentar
Fra : AnonymProfil

Dato : 12-11-06 00:49

har jeg også på dikatafon skulle der have stået.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-06 00:55

Lige for en ordens skyld så må ingen, heller ikke en chef lægge noget billede på hjemmesiden, uden tilladelse fra vedkommende. Jeg har selv styret en firma-hjemmeside og spurgte hver især om der måtte komme et billede på. ca. 1/3 sagde nej tak og så var det bare ok.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 510 point
Dato : 12-11-06 00:56

Jeg synes a du en passende dag på tomandshånd skal fortælle din chef at det det går dig på at firmaet ikke vil bruge dit rigtige efternavn, og at det er grunden til at du alvorligt har overvejet at sige op.
Hvis han virkelig er den flinke og forståend mand som du siger, vil han formentlig rette sig.

Hvis du siger op med den begrundelse er det også vigtigt, at du forud har beklaget dig, så man har haft en chance til at rette på det.
efter almindelige arbejdsretlige regler kan man sige fra , når det drejer sig om liv , ære eller helbred. Det med æren er vi danskere efterhånden efterhånden blevet for slappe overfor. Derfor har mange måske svært ved at forstå at man må sige fra, hvis man skal påduttes et andt navn.

Du kan med god grund sige op , vis han ikke retter navnet. Men selv om du har en god grund, kan det måske blive svært for nogle mennesker at forstå. Men vi er også nogle der forstår dig.

Tal med fagforeningen ( arbejdsløshedsforsikringen) inden du siger op.

Kommentar
Fra : AnonymProfil

Dato : 12-11-06 01:44

Gad vide hvad han ville sige hvis jeg spurgte ham pænt om jeg ikke nok måtte hedde mit rigtige navn på hjemmesiden.
Så bliver han fanget i et dilemma mellem at måtte opgive at holde stilen ren og dansk for Hr. og Fru. Olsen der handler hos ham, for at tilfredsstille mig, eller fyre mig på stedet.

Men uanset hvad, så vil der komme dårlig stemning ud af alt det her hvis jeg nævner det mindste.

Jeg tror jeg snakker med min fagforening først.

Godkendelse af svar
Fra : AnonymProfil

Dato : 12-11-06 01:45

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-11-06 14:20

Hallo - "sød og rar" eller ej - den chef er da ikke værd at arbejde sammen med !
Og hvis der kommer en dårlig stemning ud af at du nævner at du vil kaldes ved dit eget navn - er der så ikke allerede en dårlig stemning ??
Du skriver at du har optaget noget på diktafon - det gør man da kun hvis der ER problemer, ikke bare fordi det nu kan lade sig gøre.... så du ER jo klar over at det galt - nu skal du bare gøre noget ved det !

Skrid omgående, OG fortæl da din fagforening hvorfor ! Der er helt klart en erstatning på vej !!

Kommentar
Fra : AnonymProfil

Dato : 14-11-06 01:20

Hej Niederhof !
Ja fagforeningen var helt vilde. Men jeg afstod fra erstatning. Så nu er jeg ikke der mere

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 14-11-06 06:28

Godt gået !
Hvis den slags får lov at foregå u-påtalt, så bliver DET normen - og det skal det ikke være !