/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
USB adapter
Fra : engvad2
Vist : 618 gange
100 point
Dato : 11-11-06 16:12

Hej

Jeg har lidt problemer med at komme på mit trådløse net med min stationære computer.
Jeg har en Hawking Router (HWR54GU). Denne er opsat via min bærbare computer - som har fin forbindelse til nettet.
Problemet er den stationære. Her anvender jeg en adapter der fulgte med routeren. Adapteren er installeret på den stationære og kan sagtens finde min trådløse forbindelse, jeg kan bare ikke komme på nettet - ikke uden at bruge underboens net (og det er jo ikke helt meningen .

Routeren er sat op med 128 bit WEP. Authentication er sat til "auto". Den er sat til at broadcaste SSID. Access Point er aktiveret og sat til kun at tillade LAN og Internet adgang til "Selected Wireless stations".

Når jeg ønsker at tilføje den stationære PC til listen over computere der skal have adgang til internettet, så fremgår kun routeren og min bærbare comp. på listen over enheder jeg kan vælge! Under "Avanceret" i routerens menu kan jeg vælge selv at tilføje en PC til listen i PC-databasen (selvom den vel gerne selv skulle kunne finde den), men når jeg angiver MAC for net+adapter og sætter den til "Automatic (DHCP Client)" så registreres den forbindelsen som LAN og ikke WLAN...

Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op og håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig!

Forresten har jeg Stofanet og har derfor sat min forbindelse til "Allways on" med min routers MAC-adr.

Venlig hilsen Engvad

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-06 16:56

Prøv at slå alt sikkerheden fra, og opret forbindelse mellem router og den problematiske PC. Når du så har forbindelse kan du genoprette sikkerheden.
Det er som om at routeren spærre for nye tilføjelser, når sikkerheden er slået til.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 11-11-06 17:01

Firewall´en er tit i vejen. Husk på Stofanet skal logge på med koden 1. gang.

Kommentar
Fra : engvad2

Dato : 11-11-06 17:14

Alletiders! Jeg har tilladt alle computere adgang til LAN og internet (uden at ændre på Wireless Security (WEP)), og jeg kan nu komme på nettet via min egen fornindelse

Nu er problemet bare, at jeg godt kunne tænke mig at begrænse adgangen til nettet så kun bestemte computere har adgang, men jeg kan stadig ikke få min router til at finde den stationære computer...

Så længe WEP virker har jeg selvfølgelig en vis sikkerhed, men efter sigende skulle WEP ikke være noget at råbe hurra for - så kan du hjælpe mig med at begrænse adgangen til bestemte computere også, vil jeg være meget taknemmelig

men foreløbig tak

Engvad2

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-11-06 17:44

Wep er fint nok i 128 bit kryptering og hvis du så laver en Mac filtrering hvor du selv bestemmer hvilke mac adresser der har tilladelse til at logge på er den hjemme. Derefter kan du ydermere (når alle er pcer der må er koblet op) skjule SSID og der er ikke andre der vil finde dit net

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-06 17:49

Jeg har en Hawking og tilhørende adapter.
Kan du se navnet du har givet Hawking, ved at trykke på refersh

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-06 19:10

Access Point er aktiveret og sat til kun at tillade LAN og Internet adgang til "Selected Wireless stations". ...............................NEJ ikke lige nu.

Hawking bør i wireless stå til alle har adgang til internettet (altså lige nu)

Det er nok med en kode i den øverste rude 1
Men du skal lige rulle den medfølgende CD ind. (den til adapteren)
Så først tilsluttes den adapter
Nu skulle der gerne fremkomme et ZD nede ved uret
H-klik på ZD og vælg open utility window
Hvis du ikke allerede kan se din Hawking (SSID navnat)
Så tryk på refresh
Marker Hawkingnavnet > klik på "connect this site"
Nu kommer den og fortæller hvordan den er beskyttet
Klik på more settings
Change
Tx rate = auto
SSID skriv navnet som du gav Hawking
Vælg infrastructure
Authentication = auto
Encryption = WEP

Apply

klik på "WEP encrytion key setting"
change
sørg for at det er samme bit som på Hawking
Hexa/ASCII som på Hawking
Key value #1 sæt din kode som på Hawking
Apply
Luk med krydset
Profilname = brug samme navn som du gav Hawking
Save current
Luk vinduet med krydset

Nu bør den vise en tilslutning og du kan se styrken.
Og du bør kunne komme på internettet.

lad os snakke videre derfra.

Kommentar
Fra : engvad2

Dato : 11-11-06 19:52

Til Fijala

Tak for infoen om 128 bit WEP.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal lave en Mac-filtrering. Jeg har stofanet og har kun mulighed for at "tilmelde" én Mac til min forbindelse, og det er jo så selvfølgelig min router jeg har tilmeldt (nu kan stofa ikke se hvor mange computere jeg vælger at slutte til min forbindelse). Via min router er der mulighed for at vælge hvilke computere der skal have trådløs adgang til nettet, men som jeg skrev i mine to tidligere indlæg så er det her problemet ligger - routeren kan ikke finde den stationære computer, selvom den stationære computer godt kan finde routeren og komme på nettet via denne!).
Hvordan skjuler jeg SSID?

Til e.c

Tak for den detaljerede gennemgang. Man som jeg skrev tidligere så har jeg fået forbindelse til internettet ved at undlade at gøre brug af "Selected Wireless stations". Så forbindelsen mellem computeren og routeren er sådan set fin nok - problemet er, at jeg gerne vil aktivere "Selected Wireless stations" men på listen over mulige computere der kan få tilladelse til at bruge mit net, fremgår min stationære computer ikke. Og jeg har problemer med selv at tilmelde den i PC-databasen (her kommer den til at fremgå som en LAN fren for en WAN).

Foreløbig tak til jer begge

Vh. Engvad2

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-06 20:12

Hawking
Lan > er den sat so DHCP server..............det skal den
SAVE

Har du opgraderet firmware
gå i status
Firmware bør være >>Version 1.1 Release 2C<<

vender tilbage senere eller i morgen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-06 09:11

I routeren er der en menu med Mac adresser. der kan du bestemme hvilke macadresser der skal have tilladelse- De enkelte mac adresser kan du finde ved at højreklikke din forbindelse på hver pc og under egenskaber for TCP/IP vil du kunne finde den.

Du kan også i routerens menu finde der havar du kan skjule SSID

Som jeg skrev tidligere så er det bedst at oprette med lan kabler i og så efterfølgende prøve sig frem med wireless. Måske du bare skal skifte kanal for at få en bedre forbindelse via wireless, for den bliver måske forstyrret af naboens

Alfa/Omega der er at prøve sig frem til den bedste forbindelse

Held og lykke

Kommentar
Fra : engvad2

Dato : 14-11-06 17:29

Hej igen.

1000 tak for hjælpen til alle.
Fijala:Med hensyn til listen med MAC-adresser i routeren så forsøgte jeg at forklare, at jeg godt kunne finde listen, men at denne ikke indeholdt MAC-adressen til min stationære (og det hjalp ikke noget selv at tilføje den)... Jeg har givet den lidt tid og den er nu dukket op helt af sig selv - hvilket jo er alletiders.

Severino's korte og præcise svar var det der bragte mig længst, og da jeg kun kan tildele point til én må de derfor gå hertil.

Vh. Engvad2

Godkendelse af svar
Fra : engvad2

Dato : 14-11-06 17:32

Tak for svaret severino.

Det var ikke svar på hele spørgsmålet, men lidt tid bragte mig resten af vejen!

Takker

Vh. Engvad2