/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
beregning af tagets m2
Fra : SACA2
Vist : 18870 gange
100 point
Dato : 07-11-06 19:33

Jeg har et kOCH rækkehus på 80m2..taget har ca 45´hældning...Hvordan beregner jeg hvor mange m2 tag jeg har??

Kommentar
Fra : Brunders

Dato : 07-11-06 19:54

Hvis du kender lidt til matematik kan du bruge pythagoras læresætning. Det er ikke så nemt at forklare med ord hvordan du skal gøre, men prøv at slå ordet, pythagoras, op i google, det vil måske hjælpe dig.

God fornøjelse, med venlig hilsen

Brunders

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 110 point
Dato : 07-11-06 20:20

Hej SACA2

Dit Kock hus på 80 m2 med 45´taghældning har et tagareal på ca 120 m2, der kan være et par m2 i udhænget også, ellers kan jeg oplyse dig om at et KOCK hus er god gammeldags kvalitet, så vær du glad for dit hus.

Med venlig hilsen

Kissan

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-06 20:30

Hvis vi et kort øjeblik antager, at de 80m² er fordelt således:

Taglængde på langs = l = 10m
Taglængde på tværs = b = 8m
Taghøjde (lige midt for b) = h
Skrå sidelængde = s
Taghældning = a = 45°
Tagareal = A

Finder taghøjden
h=(b/2)·tan(a)

Finder sidelængden s
s²=(b/2)²+h² , og da h=(b/2)·tan(a) bliver
s²=(b/2)²·(b/2)²·tan(a)
s²=(b/2)²·(1+tan(a))

A=2·l·s

A=2·l·((b/2)²·(1+tan(a)))^0,5

Indsætter værdierne:

A=2·10·((8/2)²·(1+tan(45°)))^0,5

A= 113m²

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 07-11-06 21:21

Tak for svaret kissan. og jo jeg er glad for mit Kochrækkehus....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-11-06 21:22

Hvis ikke du kan komme op på taget så slå en streg på papir der er så lang som huset brede er i meter, men i cm. = 1:10
Husk at måle udhænget med.
Sæt den halve brede af og tegne en streg vinkeltret på den første.
Mål halvdelen af huset brede op ad stregen.
Forbind stregernes ender.
Mål de skrå streger i cm og gang med 10 og du har tagfladens højde,
Gang med tagfladens længde og du får hvormange kvadratmetern den enne tagflade er.
Gang med 2 og du har hele tagfladens størelse.

Bjørn

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-06 21:38

Vil bare lige sige, at formlen

A=2·l·((b/2)²·(1+tan(a)))^0,5

kan bruges ved et hvilketsomhelst tag med hældning a ( i grader) og ydermålene målt vandret l og b.

Hvis det er et tag med valm bliver det straks lidt sjovere at regne på

Kommentar
Fra : karsten4

Dato : 07-11-06 22:14

hvorfor bruge så mange formler, mål fra kip og ned til tagrenden X længden så har du da den ene side, så skulle det ikke være så svært at gange det resultat med 2 så har du da den totale tagflade.
hilsen Karsten

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-06 22:32

Fordi det måske kan være svært at måle på den skrå side - man skal jo højt op på stigen

- Derfor en masse mellemregninger, indtil formlen blev fundet

Kommentar
Fra : ThomasB01

Dato : 11-03-10 20:33

Kopier og indsæt nedenstående formler i et regneark. Og indsæt værdier for dimentioner af tag.

Indsæt værdier for:
L = Længde; H=Højde; ^o=hældnings Grader

SUM=M^2Tag
=SUM(2*8*((8/2)^2*(1+TAN(45)))^0,5)
L H ^o
------------------------------------------------------

SUM=M^2Tag-Kanap
=SUM(2*10,75*((8,2/2)^2*(1+TAN(45)))^0,5)-(2*2,5*((1,52/2)^2*(1+TAN(12)))^0,5)
L H ^o

Kommentar
Fra : ThomasB01

Dato : 11-03-10 20:38

Undskyld ven
men L H ^o Blev ikke ordentligt overført:
=SUM(2*L*((H/2)^2*(1+TAN(^o)))^0,5)-(2*L*((H/2)^2*(1+TAN(^o)))^0,5)

Indsæt selv værdier