/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skifte motorolie
Fra : jorael
Vist : 750 gange
100 point
Dato : 06-11-06 20:32

Efter en pause på 20 år vil jeg igen til at skifte motorolie selv; hvor meget skal man man i dag stramme aftømningsskruen i bundkarret, når den den skal tilbage i gevindet? Bilen er en Peugetot.

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-06 20:44

Når du skifter motorolien, så skifter du vel også oliefilter (originalt naturligvis) samt den kobberpakning (eller hvad nu disse franskere bruger) som sidder i bundproppen.
Spænd skruen fast til uden at voldtage den, jeg tror ikke du behøver en momentnøgle

vh ol

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-11-06 21:26

20 år !
Ja, så er det nok ved at være på tide, at få skiftet den olie !
Oliefiltret kan nok holde 20 år til.
Gambrinus
(Undskyld. Jeg kunne ikke lade være).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-11-06 21:30

Hvis der er værdier for tilspændingsmomentet, står det helt sikkert i en Haynes manual for din bil.
Lån den på biblioteket eller køb den. Den er alle pengene værd !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-11-06 21:33
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-11-06 21:36
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-11-06 22:10

Hov Hov Gambrinus nu er du lidt for hurtig, pausen har varet i tyve år og så længe der er pause slides der jo ikke på oliefilteret . . . vel!?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-11-06 23:03

Jeg er aldrig faldet over en Nm værdi for bundproppen.

Oliefiltret skal som regel spændes med en bestemt Nm, medmindre de er de gamledags filtre. (dem som er i et metalhylstre)

Alle de bundpropper jeg har set er koniske, har bare skulle spændes fast til uden at bruge vold.

Du kan jo også tage en momentnøgle når du tager den gamle prop ud, det vil give dig en ide om hvormange Nm den er sat i med.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 07-11-06 13:24

Tak for svar - nogle bedre end andre.
Som gør-det-selv mand har jeg ødelagt flere ting ved at overspænde bolte og møtrikker end ved det modsatte (for løs tilspænding); men netop ved proppen i bundkarret skal man for alt i verden ikke risikere at den falder ud. Det er sket, selv når mekanikeren på værkstedet har sat den i, har jeg hørt. Der er klar besked på oliefilteret: sku i til kontakt og så 3/4 omgang til og brug ikke vækrktøj; det skulle ikke være et problem.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 27-11-06 14:26

Tak for svaret olarsen. Jeg finder ud af det, evt ved hjælp fra gode venner, jeg haft i 20 år eller mindre. Jeg tror du har ret, skru godt til - og se efter, hvornår den nye pakring har fået tilpas klem.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 17-04-09 11:03

Lige en sen kommentar. Man skal ikke spænde bundproppen for hårdt, slet ikke ved aluminiums bundkar. Nogle skriver, at 20 Nm er rigelig.