/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Drik med nelliker el kardemomm
Fra : Nanabanana
Vist : 781 gange
50 point
Dato : 06-11-06 17:02

Jeg ELSKER chai-te. På Kaffeplantagen på Nørrebro kan man få en Creme-te-latte (mener jeg, den hedder!), og den er lidt chai-agtig.
Pointen er, at det nok er nellikerne og kardemommen, jeg bedst kan lide, så er der nogen, som kender en rigtig dejlig - eller flere! - drik/drikke med nelliker eller kardemomme?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-06 17:38

Nu vi nærmer os december, er det da nærliggende at nævne juleglögg (nelliker)

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-11-06 17:40

Jeg har et stort patentglas som jeg putter alle mine te-rester i (både breve jeg tømmer ud i og rester af forskellige teer og tegranulat). Jeg laver også en del krydret mad og når jeg har tømt kardemommekapslerne så knuser jeg kapslerne i en morter og lægger dem op i til min teblanding. Jeg putter også tit nelliker og ingefær i. Så tager jeg bare en lille gryde og koger van i, putter teblandingen i og lader det trække nogle minutter, hvorefter jeg sier det over i min kop. Mmmm. det smager altid rigtig godt men ikke altid ens.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-06 17:43

Ingredienser:
75 gram mørk kogechokolade
1 hel nellike
4 dl. vand
1/2 liter ekstra stærk kaffe (dobbelt mål)
1/2 tsk. kanel
1 dl sukker

Fremgangsmåde:
1: Chokolade og nellike kommes i en kasserolle. Vandet hældes ved. varmes op under omrøring; til chokoladen er smeltet.

2: Kaffe, sukker og kanel hældes ved. Opvarmes under omrøring. Serveres herefter i små kopper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-06 17:46

Chococoffee

2 krus

Ingredienser
3 dl varm kaffe
2 spsk kakao
2 spsk Rørsukker
3 dl varm mælk
flødeskum
1/4 tsk stødt kanel
1/4 tsk stødt kardemomme

1. Bland kakao og rørsukker. Tilsæt lidt af den varme mælk, og rør, til sukkeret er opløst. Tilsæt resten af mælken. Fordel chokoladen i to krus.

2. Hæld 1 1/2 dl varm kaffe i krusene. Kom en klat flødeskum i hvert krus. Drys kanel og kardemomme over. Serveres straks.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 06-11-06 18:26

Er ikke til kaffe, mere te... og det lyder smart med den teblanding, du selv laver, Rosekamp.

Chokolade med nelliker, eller en te med nelliker... eller... måske er det muligt med noget helt tredje?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-11-06 18:30

Det smager også bare meget bedre end det man køber (også selvom det i første omgang bare er købt, pillet fra hinanden, puttet i et glas og lavet)

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 06-11-06 19:11

Te med hel kanel ,det er mum,

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-11-06 20:43

Jeg kan varmt anbefale "Julethe" fra Pech's Thehandel (overfor Café Sommersko). Det er en pragtfuld theblanding med både kardemomme, kanel, nelliker og alt muligt, den skulle du tage og prøve, og den kan drikkes (synes jeg) på alle tidspunkter på året

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-11-06 21:59

Nåh, ja jeg har også altid kanelstykker i min teblanding (den skal lige en tur i morteren først)

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 07-11-06 14:00

Hm... jaaaaa, julete... det elsker jeg!