/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Udtale på latin
Fra : Nania
Vist : 1805 gange
150 point
Dato : 04-11-06 00:39

Hejsa

Jeg ville meget gerne om nogen kunne hjælpe med en udtale af følgende - eller alternativt et sted hvor jeg kan se udtalen af de konkrete ord...
(ikke et sted med reglerne udelukkende, dem har jeg... søger bare en mere overskuelig (læs: dovenskaben længe leve *G*) måde lige til dette)

Det drejer sig om;

Lux Lucis
Rex regis
Dux Ducis
Styx Stygis

På forhånd tak,

Annemette

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 160 point
Dato : 04-11-06 00:43

Latin er et 'dødt' talesprog. Udtalen afhænger af hvilken nationalitet du er. Latin udtales efter pågældende sprogs syntaktiske regler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-06 00:47

Ps. Dvs.

Quo vadis (hvor går du hen?) udtales på dansk: Kvo vadis

..men på fransk noget alá: Kø vadi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-06 00:49
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-11-06 17:16

I min barndoms skole skulle latin udtales med sjællandsk stød og tryk, det samme gjaldt for græsk. Senere lytteprøver pr. radio og TV har overbevist mig om, at den slags udtale aldeles ikke gælder i nogen som helst middelhavslande, så nu er jeg overbevist om, at det er Per Degn eller en tilsvarende person, som har udformet reglerne i Danmark. På engelsk udtaler man latin og græsk efter engelske udtaleregler. Eksempel CAESAR udtales på engelsk som "siisar", på tysk "Kaiser", på farsi "Shah" og på russisk "Zar".
Så rigtig god fornøjelse med at eksperimentere med italiensk udtale (finder jeg mest sandsynligt) eller sjæælansk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-11-06 19:23

Da jeg havde latin skulle vi udtale oret ordret med tryk på tredje sidste stavelse.

Godkendelse af svar
Fra : Nania

Dato : 04-11-06 19:26

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : MaliTrut

Dato : 18-12-06 19:05

c udtales som s, hvis der havde stået ch udtales det som k, ellers er det bare med at læse det ud ser/læser. men som det står skrevet fra tidligere så det et stumpt sprog. Bruges i medicin verden stadigvæk, og rigtig godt når man bliver syg i udlandet kan dit hjemland altid tolke hvad der har været galt med dig