/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Fyrværkeri!
Fra : ZAuROn
Vist : 9707 gange
150 point
Dato : 03-11-06 15:58

Er der nogen, som har en god idé til hvordan man nemt og billigt laver sit eget fyrværkeri??

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 03-11-06 16:08

Hej
Der er nok nogle der kan hjælpe dig i Seest.

IPM

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 03-11-06 17:11

... Så vidt jeg husker er fyrværkeri fabrikken i seest lukket...

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 03-11-06 17:34

Ja der kan du se det er farligt at lave krudt.

IPM

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-06 17:52

Og det er ulovligt at lave sit eget fyrværkeri.

Gør du det alligevel, så er der ingen forsikring, der dækker, hvis der skulle ske en skade.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-11-06 19:06

Det kan jeg fortælle dig alt om

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 04-11-06 11:33

Jegved godt det er ulovligt. Havde nu også tænkt mig at passe meget på!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-11-06 14:45

- glem det... eller:

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 14:59

Hører du så til dem der også mener det er OK at lege på motorvejen "bare man passer på"

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 15:26

Nej, det gør jeg bestemt ikke! På motorvejen er man ikke kun til fare for sig selv, men også for andre. Med fyrværkeriet er det mig selv der kommer til skade hvis noget går galt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 15:30

Der tager du grundigt fejl

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 15:32

Hvad mener du??

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 09-11-06 15:35

hvad vil du passe på? POLITIET.

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 15:38

Nej... Havde tænkt mig at passe på mig selv...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 15:39

Hvis ikke du selv kan indse det er du ikke kompetent til at "lege" med den slags

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 15:40

Gå i lære som fyrværker - så får du din lyst styret.

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 15:42

Ja, det har du nok ret i...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 15:45

Kors i skuret - naivitet har blomstrende vilkår..

Hvad tror du egentlig din familie tænker, når de ser deres barn liggende lemlæstet på hospitalet? "Det var sørme godt han passede på, nu er han heldigvis kun enarmet og blind".
Eller når de siger farvel til dig i din kiste og resten af deres liv?
Tror du de ville synes, at din "påpasselighed" kun gik ud over dig selv?

Hvad med de mennesker, der ser på, at du springer dig selv i stumper og stykker? Hvad med de falckfolk, der skal samle dine fingre op fra gaden? Hvad med den alvorligt syge patient, der må vente på ambulancen fordi du synes, du ville prøve grænser af? Eller hvad med den sengeplads, som du optager så en må blive på ventelisten til sin operation?

Hvad med det hus, som desværre gik op i røg fordi dit fyrværkeri var lidt mere levende, end du havde forestillet dig?

Mage til egoisme skal man lede længe efter...... I øvrigt må der ikke opfordres til ulovligheder her på siden.... For det er faktisk ulovligt - og det er det fordi, der er mennesker, der har en del mere realitetssans og erfaring, der ved, at det du har gang i er dødsensfarligt...

Påpasselighed - ja der er mange mennesker, der sidder lemlæstede og ærger sig grundigt over, at de valgte "at passe på"

Vaxen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-11-06 16:19

Nu tror jeg endelig at den danske dobbeltmorale er ved at være brændt ud.

Hvilken slags fyrveri havde du tænkt dig ???

Raketter, kanonslag, eller blot fontainer.

Ud fra dit indlæg tyder det på at du ikke rigtig har overvejet hvad du egentlig vil lave, men bare prøve at lave lidt krudt.
Du kan starte med at søge på google: pyrotech
Så får du en masse gode ting op, men ikke så mange "recepter"

Der er nogle enkelte forhindringer når du vil lave krudt/fyrværk.

Som du måske fik fat i fra de tidligere indlæg, så er det ikke lovligt, og det kan faktisk også være farligt.
Du skal ikke være bange for ekplotioner som sådan, det sker ikke før man lukker krudtet inde, men du skal vogte dig over for brandskader.

Dvs. man skal finde et sted man akn arbejde (ikke køkkenbordet eller lign. ud i skuret) ryd fuldstændig op, og anskaf dig en pulverslukker.

Lav kun små mængder krudt af gangen.

Dernæst skal du have fat på nogle ingredienser, de hænger ikke på træerne, med mindre du har adgang til indkøb hos kemifirmaer, f.eks. igennem dit arbejde eller lign .

Personligt vil jeg foreslå dig at starte med at lave forskellige fontæner

Til fontæner skal du have fat på noget, salpeter, kul, svovl, nogle farvegivere, og evt. noget aluminiumspulver.

Du starer med at sige at du gerne vil lave noget billigt krudt.... glemt det, inden du er færdig har du brugt en formue på kemikalier osv. de kemikalier som du skal bruge er ikke specielt dyre, men så skal du også købe 1 tons af gangen, som f.eks. fyrværkeri fabrikker.
Det krudt/fyrværkeri som du selv får fremstillet, vil på ingen måde være på højde med kommercielt fyrværkeri, det tager mange år at lære og lave rigtig.

Du skal lave det fordi du synes det er sjovt og spændende.

Ud på nettet og søge lidt, find så ud af hvad du egentlig vil lave.

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 16:22

Det var da en ordentlig smøre, som kom der. Havde nu tænkt mig at passe på, det har jeg flere gange sagt. Og med det mener jeg, at jeg vil passe på! Jeg ved godt, at det er farligt med store mængder krudt.

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 16:29

Tak thulin! endelig et fornuftigt indlæg! Havde tænkt mig at lave kanonslag... Og de forholdsregler du har fremlagt havde jeg nu også tænkt mig at følge.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 16:33

Jeg har nu skrevet til Kandu-teamet. Jeg mener ikke, at tråden nu er i overensstemmelse med loven.

Vaxen

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 16:36

OK ja... Det må jeg så se hvad de siger til... Men hvorfor har du egentligt gjort det? Har jeg på nogen måde generet dig??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-11-06 16:37

Jeg har lagt et par artikler ud på nettet til dig, som du kan hente og kigger lidt på evt. samle lidt inspiration.
http://www.thulinsite.dk/pyro/pyro.htm

Da der er nogen mennesker som tror at krudt generelt er farligt, og derfor kommer med en masse formaninger osv. fjerner jeg artiklerne fra min hjemmeside igen - imorgen da jeg ikke ønsker at forarge, da det kunne tolkes som umoralsk at gøre artiklerne tilgængelig.

Men for at svare på dit spørgsmål.

Nemt og billigt fyrværkeri, laves som følger:

75% salpeter
15% kul
10% svovl

Knus det grundigt, hæld det i et hylster, godt stampet.
Tænd det og du har en ganske nydelig fontaine, som brænder med gul flamme, i lang tid (hvis rører er stort nok)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-11-06 16:41

Det er jo ikke rocketscience...

Alle de artikler som jeg har "lagt frem" kan hentes på nettet, så der er intet hemmeligt ved dem, du kan også gå på biblioteket, og finde en masse materiale.

Du skal bare huske at det hedder pyrotechic og ikke fyrværkeri.

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 16:46

Mange tak Thulin, jeg har hørt om sortktudt, men hvor skaffer jeg ingrdienserne?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 16:48

Der er såmænd intet personligt i det...

Det er ulovligt, det er ubeskriveligt dumt og fantastisk naivt at du tror, du kan være påpasselig når du vil lave kanonslag, som ovenikøbet er farlige, når de er lavet på et fyrværkeri....

Og at Thulin har så lidt respekt for dig, dine medmennesker og dine omgivelser generelt så han nedlader sig til at begå lovbrud og hjælpe dig er bare hamrende sørgeligt...

Det, der vil ske er sandsynligvis at tråden bliver slettet... Og det med rette...

Vaxen - der også anmelder spritbilister, lommetyve og andre i samme kategori - uden at tøve.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 16:51

Citat
da det kunne tolkes som umoralsk at gøre artiklerne tilgængelig

Øhh? kunne det tolkes som umoralsk

Hvad med ulovligt... Tjaaa, jeg synes du skal fjerne det nu - som sagt anmelder jeg gladeligt....

Vaxen

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 16:53

Kan du bevise at det er ulovligt at fremstille krudt??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 16:56
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 16:57
Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 17:01

Øhh...? når jeg trykker på linket kommer der ikk' andet end en hvid side...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 17:03
Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 09-11-06 17:07

Ja ok det ka jeg godt se... Troede kun det var eksplosivstoffer der var ulolige...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-11-06 18:06

Det er i videnskabens navn

Man må også kun køre 80 på landevej - jeg tilstår jeg har engang fået en bøde for at køre 90.

Det er også umoralsk - man kunne jo køre andre ned.
Så det var fint politiet stoppede mig og gav mig en "lærestreg"

Hvor mange i dette forum har ikke kørt for stærkt ??? Farten dræber.

Så stop jeres dobbelt morale.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-06 18:06

Hvaøhhh Vaxen.

Hvad så med tuning af knallerter (også stærkt ulovligt)

Sort arbejde (det må man ikke)

Fiflen med det offentlige system (det må man heller ikke)

....anmelder du også det?

Så ryger der fandeme en del kandu'er

Hilsen en der også synes det er forkasteligt at undervise i at lave krudt!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 19:08

Thulin, 3773 - handler dette om min moral?

Jeg har det fint med min samvittighed, tak....

Vaxen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-11-06 00:08

Nu kan jeg kun svare for mig selv.
Det handler ikke direkte om din morale, men generelt om danskernes morale, de har altid så travlt -bare ikke når det kommer til dem selv.

Men det er ikke "skudt" på dig personligt, nu var du tilfældigvis den som havde lavet det sidste indlæg.

Min holdning er bare at det ikke nytter noget at "gemme" bøger om pyroyeknik, det kunne jo være at han havde en interesse, som kunne betyde at han om 10år lavede det flotteste fyrværkeri i Tivoli, man skal jo starte et sted med at lære.

Brænder han sig eller springer en hånd af, vil det jo være tragisk og så bliver han nok ikke fyrværker. Jeg vil stadigvæk sove lige godt om natten.

Generelt er det så svært at skaffe råvarer til krudt, hvis man ikke lige har adgang til den slags, så derfor er jeg bestem ikke nervøs ved at give oplysninger ud. Hvis han kan skaffe ingredienserne, og gider gå igennem alt det bøvl, så vil han virkelig også lave krudt.

Jeg havde nok håbet an han ville starte med at lave "ufarlige" fontainer frem for at starte med kanonslag.

Men principielt er det ikke være at "undervise" (hvilket vil være noget andet) /give materiale en som nævnt at tune en knallert som kan køre 60 km/h

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-11-06 09:12

http://www.kandu.dk/Tip13050.aspx

citat af Vaxen:
Citat
"Der er aggression og intolerance i luften. Der ikke plads til forskelligheder"

"Hvad med at kigge på vores eget liv, og give det et sundhedstjek i stedet for andres? "

"lade folk træffe de valg og gøre de ting, som de føler er rigtige i deres liv - uden at fordømme dem eller nedgøre dem. "

Hvis han føler det er rigtig at prøve sig frem med krudt.....

http://www.kandu.dk/Spg84694.aspx

Her er du villig til at "prutte" på myndighedernes anvisning, fordi det ikke passer dig og dine katte. Tiltrods for at du måske ødelægger alt handel med danske fjerkræ, hvilket vil koste milliarder for Danmark, og folk mister job og skal gå fra hus og hjem.

Citat vaxen:
Citat
"Nu er den så konstateret, influenzaen, og det giver anledning til restriktion er i de ramte områder"

"Jeg har faktisk mest lyst til at prutte på foreskrifterne og gøre som jeg plejer... "

Der er et ordsprog.
"Fej for egen dør"
og
"Du skal ikke kaste med.........."

Det korte af det lange (ikke myntet specielt på Vaxen) 90% af den danske befolkning er så dobbeltmoralske og lyn hurtige til at fordømme, at det er til at brække sig over.

Men det må vi hellere lade ligge, da det nok er en helt anden tråd.

--> ZAuROn, du må hellere lukke dette spørgsmål inden det løber helt af sporet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-11-06 09:26

thulin

Har du "snavs" på din computer? Jeg ville se din hjemmeside, ikke linket om fremstilling af krudt, men den du linker til i din profil.

Jeg bruger Spy Sweeper og din hjemmeside blev blokeret hvis der er noget galt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-06 09:53

Arj Thulin, du har da godt nok brugt tid på at forsøge at få mig sat i miskredit... det gik ikke så godt, kan jeg se...

De tre første citater - skriver jeg noget som helst om, at det at leve livet i den form og udstrækning vi ønsker, indebærer at begå ulovligheder... Ikke just - tror vist du valgte at læse de indlæg som fanden læser biblen

Angående fugleinfluenzaen - bemærk reflektionen - bemærk, at jeg faktisk havde kvaler. Det er ret let at smide løsrevende citater ind - uden henvisninger til tråden i sin helhed i øvrigt.

Jeg kan fortælle dig, at det aldrig kom så langt, at min område aldrig blev omfattet af nogen restriktioner - som i øvrigt viste sig at være anbefalinger.... Jeg håber da, at det er ok moral at have åbne reflektioner om hvorvidt, man bedst kan leve med aflivede katte eller lovbrud? Er det ikke?

Egentlig er det meningsløst og fjollet af mig overhovedet at svare på dette her - som sagt er det ikke min moral, der skal diskuteres...

Hvad angår dobbelmoral - du er voldsomt indigneret over at mennesker opfører sig dobbeltmoralsk. - Ville løsningen på det ikke være, at folk opførte sig ordentligt i stedet for, som du, vælger at skide på reglerne? Gør vi alle som du, hvilket sted ville dette så være?
Det er et forsvar, det er hvad det er... Det er en måde, du kan forsvare overfor dig selv og andre, at du handler ulovligt - du forsøger at give dig selv en bedre samvittighed ved at sige: "De andre gør det også", "Det var ikke mig, der startede". "Der er nogen, der er meget værre end mig".
Personligt synes jeg ikke, disse argumentationer vidner om stor reflektion og heller ikke just modenhed. Nok nærmere ansvarsfralæggelse og en noget lystbetonet moralsk anskuelse.
At du ikke vil få det skidt over at potentielt have hjulpet trådstarteren til at blive lemlæstet er virkelig virkelig sørgeligt.... Men også en glimrende måde at fralægge sig ansvaret - men har du alligevel den mindste smule samvittighed i din krop, så tror jeg faktisk ikke det er sandheden... Dig om det....

Vaxen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-11-06 10:24

Der er intet ulovligt i at læse/skrive bøger om pyroteknologi.

At bruge det er noget andet.
Uden at kende "ZAuROn" (alder/køn osv.)
Så mener jeg også at det er forkert at gemme oplysninger som de bøger jeg gør tilgæmgeligt, er en skam.
Den gang jeg var dreng var man nede i de dybe biblioteks kældre for at få sådanne bøger, så måtte man hjem i skuret for at lave krudt.

Du skal lige have for øje at det krudt som man selv kan fremstille hjemme (hvis vi snakker sortkrudt) er af en så dårlig kvalitet at man ikke kan lave ret meget andet en fontainer.
Som man kan læse i de de første svar, fuldt med morale osv. så er folk bange for at man laver store bomber som springer fingrene af. Hjemme lavet sort krudt springer ikke fingre af, man skal øve sig i lang tid før man får lavet krudt der kan springe noget som helts af. (ved godt der findes masser historier, som regel er det kommercielt krudt der er blevet skilt ad, og ikke hjemme bryg)
Med den viden tør jeg godt sige at jeg sover OK om natten.

For at bruge bøgerne, skal man altså lige læse 1-400 sider før man er klar til noget som helst, gider man det tja. så synes jeg også man skal have lov at forsøge sig.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-06 11:43

Citat
Du skal lige have for øje at det krudt som man selv kan fremstille hjemme (hvis vi snakker sortkrudt) er af en så dårlig kvalitet at man ikke kan lave ret meget andet en fontainer.

Nææ, jeg skal faktisk kun have fyrværkerilovens §1. for øje. Jeg behøver heldigvis ikke at have et klap forstand på fyrværkeri for at konkludere, at det, at lave krudt er en fejl.

Jeg vil medgive, der selvfølgelig skal være adgang til oplysninger om pyroteknologi - men bemærk den kontekst du giver den i. Du kunne have valgt at sige til spørger, at det ulovligt, at han skal holde sig fra det, men at han sikkert med stor fornøjelse kunne søge teoretisk viden på biblioteket. Det valgte du ikke - du valgte at give konkret råd og vejledning i fremstilling af fyrværkeri. Sorry, det er altså vældig svært at finde et gyldigt ræsonnement. Ovenikøbet forsøger du bagefter og retfærdiggøre det.

Jeg sidestiller det med at sættes i en bil med sprit i blodet for at køre 150m... Tja, sandsynligheden for, at det går galt er heldigvis ikke stor, men gør det handlingen mere rigtig/lovlig?
Der er som bekendt ikke nogen gradbøjning af ulovlig.

Citat
For at bruge bøgerne, skal man altså lige læse 1-400 sider før man er klar til noget som helst, gider man det tja. så synes jeg også man skal have lov at forsøge sig.

Herligt.. Skal vi ikke alle lave vores egne regler?

Vaxen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-11-06 12:11

Og sådan kunne vi blive ved rigtig længe......................

God weekend

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-06 12:49

I lige måde - hav det pænt og nyd det smukke vejr så længe det varer

Vaxen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-06 13:13

Jeg har lige været inde på din hjemmeside Thulin.
Du er sgu' da en drengerøv !
(Akkurat som jeg)
Der er da kun en måde at få set hvordan en airbag fungerer.
Jeg vil ikke kalde det dumdristigt.
Det er bare sund nysgerrighed.
Jeg har da også i min tid eksperimenteret med alt muligt.
Ikke så få gange har jeg været endog meget heldig, når jeg ikke har tænkt mig om.
Det eneste man kan gøre overfor os drengerøve, er at prøve at forklare os, at vi skal passe på.
Forbud hjælper ikke en dyt. Det gør det bare mere spændende.
Gambrinus
Andre drengerøve :
Nobel, Benjamin Franklin, Leonardo da Vinci, Edison, Madame Currie etc. etc, etc.

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 10-11-06 13:50

Thulin skrev:
Citat
Hjemme lavet sort krudt springer ikke fingre af, man skal øve sig i lang tid før man får lavet krudt der kan springe noget som helts af. (ved godt der findes masser historier, som regel er det kommercielt krudt der er blevet skilt ad, og ikke hjemme bryg)

Ja, det kan du sikkert godt have ret i, men det bliver jo nok også hældt ned i et jernrør, for det var jo kanonslag som ZAuROn ville lave. Og det er her det bliver farligt og så er det sgu ligemeget om det er hjemmelavet krudt eller anden fyrværkeri.

Det er fint at man er nysgerrig, men jeg er nu ikke så nervøs for at ZAuROn skal komme galt afsted, det er jeg ligeglad med, men jeg er nervøs for at det går ud over uskyldige som lige præcis kommer i vejen på det forkerte sted og tidspunkt.

Forøvrigt så er det ikke nemt at få fat i KNO3 og svovl alligevel, ikke mig bekendt.

SÅ hvorfor dog ikke lave acetoneperoxid istedet for, for det kan også sige bang.

Så jeg synes Vaxen har fat i den rigtige ende her. Det er ikke for pattebørn.

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 10-11-06 13:56

Forøvrigt er argumentet med at når man kan læse om det på nettet og i bøger, så er det fuldt legitimt at lave fyrværkeri og krudt m.m, et dårligt og direkte åndssvagt argument.

Jeg kan også læse om mord og narko, men det bliver jo ikke mere lovligt af den grund.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-06 14:03

Nu der alligevel er gået smalltalk i denne tråd :
Snotbolles profil :
Kode
cand.scient og Ph.D i kemi

Du må da kunne fortælle mig hvad isopropylalkohol består af.
Det bliver anbefalet til rengøring af diverse pc dele.
Det skulle ikke efterlade en film som husholdningssprit.
Hvad er det for noget ? Hvad er forskellen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-06 14:10

Isopropylalkohol = karburatorsprit

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 10-11-06 14:11

Isopropylalkohol er det samme som 2-propanol, og det er "bare" en alkohol. Den har bare et højere kogepunkt end sprit(ethanol) og så har den ikke en berusende virkning.

Ren sprit efterlader sådan set ikke nogen film, men den denatureret version kan gøre det pga det indeholder en del andre stoffer.

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 10-11-06 16:23

Citat
Ja, det kan du sikkert godt have ret i, men det bliver jo nok også hældt ned i et jernrør, for det var jo kanonslag som ZAuROn ville lave. Og det er her det bliver farligt og så er det sgu ligemeget om det er hjemmelavet krudt eller anden fyrværkeri.

Jeg kunne aldrig finde på at komme krudt i et jernrør, fordi de jernsplinter der så ville flyve rundt ved eksplotionen ville være meget farlige.

Iøvrigt syntes jeg denne tråd er gået langt fra emnet, som skulle have været fyrværkeri...
Vaxen kan du ikke blande dig uden om... Jeg kan forsikre dig om at jeg nok skal passe meget på... Og Thulin går da ikke noget forkert i at fortælle mig hvordan jeg laver noget krudt. I skolen har jeg også lært hvordan man fremstiller en uranbaseret fissionsbombe, skulle min kemi lærer så også fyres og fængsles??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-06 16:41

Jeg kan ikke bruge din forsikring til noget.. Jeg kender dig ikke.... Men jeg er da voldsomt ærgerlig på dine forældres vegne, der med garanti havde håbet på, at du ville opføre dig en anelse mere fornuftigt.....

Dig om det - husk at lad være med at klage, hvis det går galt. Og husk, at ingen forsikring dækker de skader, du potentielt laver. Er du under 18 får dine forældre regningen, er du over, ja, så er det din egen pengepung... Det er ikke billigt....

Vaxen - som sjældent blander sig uden om

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-06 16:46

Vaxen, vi er principielt enige. Jeg synes det er ualmindelig åndsvagt at fortælle unge mennesker hvod'den de gør. Men jeg undres stadig over du ryger på barrikaderne over dette her, men ikke politianmelder f. eks Palle. Han har givet instruktion i at tune fuldstændig vildt mange knallerter! Det var såmænd bare det jeg mente med mit lille indlæg.

Fjerner fluen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-06 17:21

Nåå... Jeg har ikke set nogen af de indlæg ham Palle laver... Knallertkategorien læser jeg aldrig...

Jeg hopper også af nu - ha´ det pænt....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-11-06 18:39

Kunne være at Palle kunne lære ZAuRon at lave en knallert...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-11-06 19:12

1) Hold dig til, at det ER ulovligt at lave sit eget fyrværkeri.
2) Hvis du fortsat har interessen, så læs "alt" om pyroteknik på nettet, og på biblioteket.
3) Få dig dernæst et arbejde på en fyrværkerifabrik/hos en fyrværker, og lær det som et håndværk. Lad være med at eksperimentere. En mistet finger, et ødelagt øje, nedsat hørelse osv. er ikke risici der er værd at spøge med.

Der er masser af professionelle fyrværkere rundt om i landet.
http://www.degulesider.dk/vbw/kategori/Fyrv%C3%A6rkeri:%20Fyrv%C3%A6rkerifabrikker_00024986:00026331.html

- du skrev tidligere, at det er kanonslag du vil starte op med. For at få et ordentligt brag, så ER du jo nødt til at have en konstruktion der kan modstå store tryk, indtil den grænse, hvor det hele så kulminerer i et ordentligt brag.

Fragmenterne fra eksplosionen kan sagtens ødelægge et øje eller en hånd (også selvom der "kun" er benyttet hårdt pap), derudover kan lydtrykket nemt skade din hørelse. Derudover er der jo altid risikoen for, at du får detoneret dit kanonslag alt for tæt på andre mennesker, og du derved udsætter dem for en urimelig fare.
Risikoen for at dette indtræffer er stor, da det jo er lidt ufedt at fyre kæmpe-kanonskag af ude på en pløjemark milevidt fra bebyggelser, hvor ingen andre end dig selv kan høre dem, ikke sandt?

Derudover, så kan mange af de kemikalier der benyttes ved "se-værdigt" fyrværkeri, også være ualmindeligt miljø- og sundhedsskadelige - for ikke at tale om risikoen for uheldige reaktioner på filebænken, hvis ikke du på forhånd ved hvad du har med at gøre!

Lidt ligesom man sætter rygere til at opfordre unge til at lade være med at ryge (og at det rent faktisk virker!), så vil jeg opfordre dig til at lade være med at begynde på fyrværkeriet hjemme i garagen/værelset/stuen/køkkenet.....

Lige lidt lækre øjne at kigge på...
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.richmondeye.com/images/fireworkrupture2.jpg&imgrefurl=http://www.richmondeye.com/fireworks.asp&h=210&w=226&sz=23&hl=da&start=7&tbnid=CCV64ob1RFSzZM:&tbnh=100&tbnw=108&prev=/images%3Fq%3Dfireworks%2Beye%2Binjuries%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DG

mvh berpox - der heldigvis stoppede i tide, og har alle fingre og øjne i behold!

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 13-11-06 20:56

Du nævnte en pløjemark... Havde tænkt mig at fyre det af på en stubmark, men det kan vel komme ud på et. Og sikkerhedsbriller ville jeg nødigt undvære, men tak for din bekymring.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-11-06 00:41

Jamen velbekomme....

Jeg er blot bange for, at du er på vej ud i noget hvor du ikke kan bunde.....

Men jeg synes du skal læse lidt om fyrværkeri, som "Kemishow" ved AU har skrevet:
http://www.chem.au.dk/~kemishow/brevkasse/fireworks.html

Jeg kan muligvis ikke få dig til at lade være med at eksperimentere. Men så kan jeg måske få dig til at følge nogle få regler der gavner sikkerhedsniveauet:

1) Hold altid arbejdsområdet rent og ryddeligt.
2) Arbejd ikke med krudt/kemikalier osv. i brandbare omgivelser - og slet ikke inde i beboelsesejendomme!
3) Sørg for god belysning med "kold" belysning (lavenergipærer/lysstofrør), og god ventilation.
4) Sørg for at de værktøjer du benytter er gnistfri ( http://www.carltsoe.dk/default.asp?id=9 )
5) Sørg for antistatisk arbejdsplads/omgivelser.
6) Brug ALDRIG skærende værktøjer i samme lokale som der arbejdes med krudt/kemikalier.
7) Arbejd altid med små mængder ad gangen. Der skal ikke mange indespærrede gram til at give et ordentligt brag!

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 14-11-06 14:52

Du har helt ret berpox, du kan ikke stoppe mig!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-11-06 12:55

Næ, sikkert ikke, og jeg bidrager heller ikke med krudtopskrifter.

Jeg ønsker dig held og lykke - og husk, det er svært at skrive på computer, kun med en pegepind mellem tænderne.

Kommentar
Fra : ZAuROn

Dato : 16-11-06 16:33

Det har du nok ret i...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-06 16:42

Det var vist en fuser

Gå ALDRIG tilbage til en fuser

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-06 17:12

Hvis du vil have noget virkelig "BANG", er der væsentlig klogere og mindre farlige måder at producere det på!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-12-06 19:06

Citat
Du har helt ret berpox, du kan ikke stoppe mig!

De her troede vist heller ikke, de kunne stoppes... Men det kunne de så...

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5636802.html

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 19:25

Kan være spørgeren var en af dem

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-12-06 21:52

Måske er det derfor "ZAuROn " ikke svarer ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-06 22:01

Citat
Du har helt ret berpox, du kan ikke stoppe mig!

Men det kan krudtet, når det er for sent