/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Er der en dansk tekst?
Fra : lsdmulle
Vist : 7779 gange
200 point
Dato : 03-11-06 14:31

Hejsa!

Jeg mener, der er blevet lavet en dansk oversættelse af den gamle sang Blowing in the wind, sunget af Bob Dylan.
Håber nogen kan svare mig på dette og forhåbentligt finde teksten for mig eller bare et link.
Har selv forsøgt på nettet, men det er lidt svært, når man ikke ved, hvad den danske udgave hedder.
Håber på positivt svar.

Hilsen lsdmulle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-06 15:52

Citat:
Forskellen er nok at det er gjort mange gange, jeg kan da lige her og nu
komme på to nemlig en gammel "Blowing in the Wind" med "Cy Maria og
Robert" (tror jeg): "Du spørger min ven, kun vinden gir dig svar" og
senest, Lars Lilholt der lavede en helt aldeles fremragende udgave af "The
times they are a'changing" :"Tiderne skifter" på sit seneste album. Men
projektet er da interessant, jeg vil da tro at både Poul Krebs, Allan Olsen
og Johnny Madsen kunne give kvalificerede bud på gendigtninger, hvis de
ikke allerede har gjort det (kender ikke hele de herrers produktion).
Så svaret må være: "Du spørger min ven, kun vinden gir dig svar"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-06 17:01

Den hedder Vinden giver dig svar, og blev indsunget engang i 60erne af Gitte Hænning.

Jeg kan desværre ikke huske teksten.

Kun at den starter noget med:

"Sig mig hvor langt skal et menneske nå, før han kan kaldes en mand

Sig mig hvordan....

Du spørger min ven, kun vinden gi'r dig svar

du spørg' og kun vinden gi'r dig svar"

Jeg har et par hundrede gamle singler liggende fra den tid, tjekker senere om jeg skulle være heldig den er inellem, så vender jeg tilbage

mvh dova

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-11-06 10:46

Opasia SiteCenter : gitte hænning

fornuftige danskere : gitte hænning.

hun er en populær dansk sangerinde.
der har indsunget så mange gode danske
sange.

derudover har indspillet en række film.
man husker hende nok bedst for - han,
hun, dirch og dario - og - prinsesse for en dag -.
eller den røde kappe.

blandt hendes sange kan nævnes :

bare 16 år
tag med ud og fisk
unge dag
lille frk himmelblå
giftes med farmand
jeg snakker med mig selv
flirt
kom ned på jorden igen
vinden gir dig svar
er det mig du vil ha
prinsse for en dag
du ska bare ta det roligt
ønsk mig tillykke
drøm en lille drøm om mig
luk din radio op
læg din hånd i min
ka du ha det
Og det er fundet her:

http://www.sitecenter.dk/henrik2405hs/gittehnning/
ellers er der ikke noget og finde

dr.dem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-06 12:47

Sorry, lige den med Gitte Hænning har jeg ikke

http://rateyourmusic.com/release/single/gitte_haenning/et_sted_for_os_selv___vinden_gir_dig_svar/

http://rateyourmusic.com/release/comp/gitte_haenning/lille_frk__himmelbla___det_bedste_af_det_bedste/

Men den er udgivet på singlen og på Lpen i linkene her, og så yderligere på en Lp med hende, der bare hedder "Favoritter"

mvh dova

Kommentar
Fra : lsdmulle

Dato : 05-11-06 18:50

Hejsa!

Det er dog utroligt med alt det, som ellers ligger på nettet, at man ikke kan finde den. Men det er der jo ikke noget at gøre ved. Lader spørgsmålet så åbent og så krydser jeg fingre for at der på et tidspunkt lykkedes mig at finde teksten.
Men forløbig tak til dem, som har forsøgt at hjælpe mig.

Hilsen lsdmulle

Accepteret svar
Fra : js270630

Modtaget 200 point
Dato : 08-11-06 17:18

Der er åbenbart en masse "Karl-Smart" løsninger på dette ret enkle problem. Men, men: biblioteket kan klare det. Gå ind på www.bibliotek.dk - skriv den korrekte danske titel (af Thøger Olesen): Vinden gi'r dig svar. Så kan du enten søge på cd'er - Gitte Hænnings indspilning er genudgivet i flere udgivelser - eller du kan søge under noder. Så får du teksten på tryk. Hvis du bare er interesseret i selve teksten, så er det sidste nok det bedste. Men du skal selvfølgelig være registreret som låner. Jeg bruger altid selv denne måde, og den er sikker hver gang. Good luck - John

Godkendelse af svar
Fra : lsdmulle

Dato : 08-11-06 20:23

Tak for svaret js270630.
Kanont.

Hilsen lsdmulle

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 13-01-12 20:38

VINDEN GI’R DIG SVAR (1966)

Sig mig hvor langt skal en ung mand gå, før han kan kaldes, en mand
Og hvor langt over havet skal trækfuglen nå, før den hviler i klitternes sand
og hvor langt skal granaterne flyve med dem før krigen bli’r lyst i bandt
du spørg mig min ven, kun vinden gi’r dig svar,
du spørg, og kun vinden gi’r dig svar.

Sig mig hvor tit skal et men’ske se op, for at se at himlen er blå
Og hvor mange øren skal et menneske ha’, for at høre de andres gråd
Og hvor tit skal vi slås og hvor mange skal dø, før vi til sidst vil forstå
du spørg mig min ven, kun vinden gi’r dig svar,
du spørg, og kun vinden gi’r dig svar.

Sig mig hvor længe kan bjergene stå og floderne strømme forbi
I hvor mange år skal et folk være til, før alle er lige og fri
og hvor tit kan en mand kende uret fra ret og sløvt lukke øjnene i
du spørg mig min ven, kun vinden gi’r dig svar,
du spørg, og kun vinden gi’r dig svar.

hilsen Palle