/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
RESIN . Gelcoat Hvidt - Farve?
Fra : NegoZatoR
Vist : 1744 gange
100 point
Dato : 02-11-06 13:45

Står her i skolen og har fået til opgave og finde et sted hvor man kan købe noget farve til at blande i RESIN ..

EPOXY
( RESIN + HÆRDER ) = Gelcoat , Laminat.

Den Resin vi bruger i øjeblikket er hvid , men der skulle gerne noget farve i så vi kan lave laminater i andre farver . ? Evt. Noget rigtig kraftig farvestof ..

Når man søger efter noget .. snakker de forskellige om noget RAL-Farve ? .. ?

På Forhånd Tak ..

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 02-11-06 14:38

Det vil være en rigtig god ide at spørge fabrikant eller importør af den pågældende gelcoat, hvilke typer pigmernter, det vil være smart at blande i. Telefonnummer, adresse, hjemmeside og e-mailadresse vil ofte fremgå af emballagen eller indkøbsfakturaen/følgesedlen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-06 15:40

Gelcoat bliver brugt til at lave den glatte overflade på glasfiber (skibe / både)
Det kan også gennemfarves.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-06 15:45

RAL-Farve >>>> farver har også et RAL-nummer som henviser til en ganske bestemt farve. (eks. korngul kan være mange farver)
Hos farvehandleren kan du se RAL-nummeret på en dåse maling.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-06 16:31
Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-06 16:05

Hos farvhandleren kan du købe forskellige pulvere, som er beregnet til at "tone" maling, men der skulle ikke være noget i vejen for at røre det op både epoxy og polyester. Det er lidt uklart, i dit spørgsmål, hvilken resin du bruger for gelcoat er normalt ikke epoxy.

Kom farvepulveret i før hærderen.
Hvisse specielle stoffer i pulverne kan måske fremme eller forsinke hærdningen.Det finder du ud af ved forsøg.
Ved epoxy må du ikke ændre hærdermængden, men det kan man godt med polyesteren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-11-06 16:48

Jeg fremturer med, at producent/importør bedst må vide, hvilke pigmenter = farvestoffer, der er bedst til deres produkt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-11-06 19:17

Ja - fabrikant eller forhandler af produktet bør vejlede dig.
Der findes farvetilsætning så gelcoat-overfladen er gennemfarvet.

Der skal ikke ret meget ekstra hærder i blandingen før ...........................den bryder i brand.
Bliver skålen du blander i mere end håndvarm - så ud i fri luft med den, for så er den ved at accellerer og ender med at gå i brand. (jeg har prøvet det men arbejdede heldigvis udendørs)
Eyvind.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-06 19:58

Netop som e.c. siger ikke ret meget hærder.
Det handler om 2 - 3 %

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 05-11-06 16:56

Det er ikk så meget forholdstallene jeg skal bruge ..

Når man laver en Matrix altså ( Resin (100 dele) + Hærder (28 dele) ) Er ens Resin grå eller hvid.
Og når ens Laminat har været i ovnen og hærde vil dit laminat været Gråt eller hvidt .
grunden til at jeg kalder det for Gelcoat er en længere forklaring , men det bliver ordet brugt som på Vestas A/S.

Skal bruge en Tone eller et farvestof der kan blive blandet i Resin'en sådan så ens laminat kan blive i den ønsket farve.

Og det kan IKKE købes på: http://www.glasfibercenter.city-map.dk/velkommen.html ..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-06 17:01

Vestas laver jo også glasfiber vinger og det første man lægger i en støbeform er den glatte overflade som netop er gelcoat.

Hopper af her.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-11-06 17:45

Gelcoat til både er næsten altid polyester. Til Vestas-vinger tror jeg gerne, det er epoxy på grynd af styrkekravene. Netop derfor er det uhyre vigtigt, du får pigmenter, som er 100 % forligelige med resinen.
mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-11-06 17:46

Øøh - har du prøvet google med søgeordene epoxy compatible pigments????

Godkendelse af svar
Fra : NegoZatoR

Dato : 08-11-06 20:49

Tak for svaret pbp_et.

Tror jeg du har ret i ..

At Kontakte fabrikanten .. :)