/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Lokalt netværk med Netgear
Fra : klanger
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 01-11-06 20:56

Har fået installeret et trådløst netværk med en Netgear WGR416v6 og selve forbindelsen til server og nettet kører upåklageligt....!

Ville så gerne have et lokalt netværk til at køre så begge maskiner kan bruge de samme filer, printere ect...

Har kørt guiderne, sørget for samme arbejdgruppe navne o.s.v. osv....men

Jeg kan ikke fra den bærbare se og få opsat noget som helst fra "computer 1" som jeg har sat til deling af filerne printere ect....

Hvor kan fejlen evt. opstå...er det IP adresser eller lignende der...?

Skal lige siges, at det er på en bekendts computere alt der her foregår....så svarene fra mig kommer nok med lidt forsinkelse....!!!

På forhånd tak for hjælpen!

Håber min meget "enkle" formulering kan forståes og besvares....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-06 21:28

Du skal bare sætte det op med en netbios til lokalnetværk, hvilket gøres ved at installere NWLink Netbios ipx/spx protokollen.
Så kører du Internet på TCP/IP protokollen og den interne deling mv. på NWLink
Læs om det her:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Husk at netbios over TCP/IP skal deaktiveres i Egenskaber, Avanceret

Kommentar
Fra : grow

Dato : 02-11-06 09:46

Benytter et tilsvarende trådløst system, som fungerede perfekt til jeg fik ny bærbar med Norton Antivirus. For at lokalnettet fungere skal jeg slå Norton fra. Nu ved jeg ikke hvad du benytter, men prøv evt. dette.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-11-06 10:16

Problemer med firewall på lokalnetværk skyldes ofte, at man anvender samme protokol (netbios) både til Internet adgang og til lokalnetværk.
Hvis man kører med ipx/spx protokol til lokalnetværket skiller man tingene ad og opnår større stabilitet og sikkerhed forudsat, at man husker at deaktivere netbios over tcp/ip.

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 02-11-06 12:43

Lige et spørgsmål til BjarneD...

Skal disse opsætninger foretages på begge computere?????

Har været inde på dit link, som ser ud til at være det jeg søgte, så må ud at prøve.......

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-06 12:55

Ja opsætningen skal være ens på alle de computere du vil have i netværket.
Hvis du følger anvisningerne er det meget simpelt og meget stabilt når du ellers husker også at lave fil og mappedeling og aktivere denne ved at køre XP netværksguiden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-11-06 17:41

og husk endelig at kryptere det trådløse netværk for at forhindre utilsigtet brug fra andre.

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 03-11-06 12:48

Tak for svaret BjarneD. Jeg må hellere komme i gang....!!!

Det bliver desværre nok ikke før mandag, så derfor acceptet nu....

Men hvis jeg benytter dine vejledninger kommer jeg nok ikke galt afsted...

Tak for hjælpen....vender måske tilbage...hvis.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-11-06 12:58

Hvis du løber ind i problemer kan du jo godt spørge videre i denne tråd selv om der er accepteret svar.
Fijalas råd om at kryptere det trådløse netværk er godt og bør være en selvfølge.
http://www.kriminalitet.dk/wlan.pdf