/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
nogen som har det som mig?
Fra : stump17
Vist : 398 gange
20 point
Dato : 30-10-06 17:23

jeg er en pige på 17 som godt ku ha brug for a snakke med nogen som har mistet sin mor eller far og som nu her nogle år senere måske har kæreste og sys a det hele bare vælter ind...

nogen gode råd til hvorn man håndtere a man ik rigtig har nogle venner eller veninder og a ens kæreste som man elsker rigtig højt og ønsker a dele alt med, er på efterskole?
(ska siges a vi har været sammen i 2år nu, så ik noget med a droppe ham)

hvorn kommer man ud a det mørke hul og begynde a leve livet?

selvom man føler der er blevet taget så meget fra en....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-06 18:15

Du går til din læge og snakker med ham om, hvordan du har det.
Måske er der en selvhjælpsgruppe for unge i nærheden af, hvor du bor. Det ved din læge noget om.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-06 18:19

Tag kontakt til Børns Vilkår de har sorggrupper rundt om i landet som omhandler det at have mistet en mor eller far.

http://www.boernsvilkaar.dk/ForForaeldre/BorniSorg/SorgGrupper.aspx

Jeg er sikker på at de vil kunne hjælpe dig.

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 30-10-06 18:28

Jeg har selv i perioder det svært, da jeg har mistet mange jeg har holdt meget af, og som betød alt for mig.
Jeg gik til min læge, snakkede med ham, begyndte selv på noget selv terapi...
Købte en masse bøger om, hvordan man skulle leve livet for at blive lykkelig,og en bog der hed "videre efter krise".

Jeg er meget deprimeret i perioder, lukker fuldstændig af for mine følelser, og føler at alt er ved at vælte ned over mig.

Det der hjælper mig er en gå tur, det er netop på disse gåture man tænker..
Jeg vælter mig heller ikke i veninder, lige netop pga. mine "særheder".

Mit råd til dig er: Vær god ved dig selv, forkæl dig selv, snak med din læge, eller slriv en lang liste og tag et punkt af gangen og arbejd med det indtil du er klar med det næste, indtil du har bearbejdet det meste... Tag 1 dag af gangen... Det er det eneste rigtige at gøre..

Jeg ved det er hårdt, men der er altid lys ved enden af tunnellen..

Held og lykke..

Hilsen Chrispigen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-06 18:30
Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 30-10-06 22:04

kære stump17.

Det er slemt for dig lige nu, du har mistet og er alene, fordi din kæreste er på efterskole, men du har ham.
Der er noget der siger mig at din sorg over dit tab, ikke er bearbejdet, og nu vælter læsset. Du skal som andre også har skrevet, gå op/hen til din læge og bed om henvisning til en psykolog med sorgarbejde som speciale, man kan få 12 behandlinger til halv pris.
Du kunne også gå til præst du har i det sogn hvor du bor, præster er uddannede til at give hjælp til mennesker i sorg. Det kan også være han/hun kender til sorggrupper i din nærhed.
Jeg håber du søger hjælp under den ene eller anden form, for der er hændelser i livet man ikke skal være ene om at håndtere. Ræk hånden ud og råb, som du gør her - og hjælpen kommer til dig. Mine bedste ønsker for dig, sender jeg dig. MvH B&S

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-06 22:12

Jeg synes nu, at det er vigtigere med en sorggruppe, hvor jævnaldrende med samme problem mødes.

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 30-10-06 22:19

kære ANS ????? Jeg skriver ikke noget om alder, fordi det vigtigste er, at der kommer hjælp. NU! Mvh B&S

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-06 22:34

Nej det gør du ikke, men der er tale om en pige på 17 år. I den alder er det meget vigtigt at tale med jævnaldrende, som også har mistet en forælder. De kan give hinanden en meget stor støtte.

Psykologhjælp er ikke gratis, men stump 17 kan få hjælp hos en psykiater, som er gratis, hvis det er det hun vil.

Jeg så for ikke så lang tid siden en udsendelse om unge, der havde mistet en forælder. De unge kunne støtte hinanden med "glæde" midt i sorgen. De var nemlig ikke alene med det samme problem.

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 31-10-06 10:26

Jamen OK da, det ene udelukker jo ikke det andet. Hovedsagen er jo hjælp. Mvh B&S

Kommentar
Fra : mullepige2

Dato : 31-10-06 12:10

Tror ikk at stump 17 har brug for en psykiater, men snarre en psykolog. Forskellen på de 2 er at psykiateren er uddannet til at medicinere folk, hvilket psykologen ikke er.
Synes du skal kontakte din læge stump 17, så kan han guide dig igennem.
Ønsker dig alt godt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-10-06 12:21

Forskellen på en psykolog/psykiater er at psykiateren har mulighed for at udskrive medicin, det har psykologen ikke, men "de" er begge gode at tale med.
Psykiateren behøver nødvendigvis ikke at udskrive medicin, hvis samtaler kan klare det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-10-06 13:52

Man kan sagtens blive henvist til en psykolog hos sin egen læge, når man har været udsat for en stor krise - og det må man da sige at Stump har.
Når man bliver henvist på denne måde får man et antal gange, som psykologen og lægen vurderer er passende - dette kan revideres. Det er med andre ord gratis.

I mine øjne er en psykiater ikke aktuel. En psykiater beskæftiger sig med sygdomme og i mindre grad med det normale. Og en sorgproces efter tab er helt normalt.

Stump, når du tager fat på det her nu, så er jeg faktisk fortrøstningsfuld på dine vegne. Der er rigtig mange, der lever et helt liv der bliver påvirket af de tragedier, der har været undervejs i livet. Det er klart, at du altid vil have denne erfaring og at den har været smertefuld. Men den vil ikke få lov til at påvirke dit liv i negativ retning når du tager fat i det allerede nu. Det er rigtig godt gået.

Vaxen

Kommentar
Fra : tykke2

Dato : 31-10-06 14:01

hvis du ikke har lyst til at involvere din læge i første omgang, kan du henvende dig på din kommune, de har en børn/unge rådgiver ansat, som kan hjælpe dig videre.
Held og lykke.

tykke2