/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
proportionalitet
Fra : supergirl
Vist : 1417 gange
60 point
Dato : 28-10-06 13:48

hej jeg har lige en opgave jeg gerne vil have lidt hjælp til, håber der er nogle som kan hjælpe mig.

jeg ved at to sæt sammenhørende værdier af to variabler størrelse x og y er: x 15 y 7,1 og x 45 y 23,5
en målefejl på yværdierne gør at de ikke er proportinelle med x værdier, jeg skal så svare på hvad porportionaltietsfaktoren er, hvis der var lige stor fejl på de to y værdi.

Nogle som kan hjælpe mig med at forstå dette?

ps. ved godt det ikke er mange ppoint værd, men jeg har ikke flere

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 30-10-06 19:51

Hej.

Skal det forstås sådan, at man ved at der ikke er proportionalitet mellem de to målesæt, men at man for et øjeblik ser bort fra dette? Hvis det er rigtigt, så gælder der jo bare om proportionalitetsfaktoren, a :

a=(y2-y1)/(x2-x1)

Hilsen
Frederik

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-10-06 21:25

Givet er de to målepunkter P1 og P2:
P1=(15 ; 7,1)
P2=(45 ; 23,5)

Der findes en lineær sammenhæng ml. x og y:
P(x)=ax+b

Proportionalitetsfaktoren udregnes således:
a=(y2-y1)/(x2-x1)

- Proportionalitetsfaktoren udregnes altså som hældningskoefficienten.
a=(23,5-7,1)/(45-15))=0,457

Vi ved, at P(45)=23,5
- ergo må b=P(45)-0,457(45)=2,935 idet jeg tillader mig at antage, at P(x) burde skære origo.

Så P(x)=0,457x+2,953

- altså er proportionalitetsfaktoren 0,457 ved en antaget ensartet målefejl på +2,953 for alle y.