/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværk med Win98 og WinXP
Fra : kkjj
Vist : 552 gange
20 point
Dato : 02-01-03 18:58

Jeg har problemer med at koble min laptop (win98) i netværk med min stationære PC (WinXP). Jeg kan Pinge dem på IP-adressen men det er ogs¨alt jeg kan med dem. Nogen forslag ??

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-01-03 19:07

Hej kkjj;

Når du kan pinge dem, så er der altså "hul" på tråden. 1. del er dermed iorden.

Nu er det ikke megt info du kommer med, men du skal lige sikre dig et par enkelte ting.
a). At de ligger i samme IP segment ( sker automatisk, hvis du har DHCP server på f.eks. router )
b). At de er defineret til samme Arbejdsgruppe.
c). At der på din XP - og/eller - på din W98 er installeret mulighed for deling af ressourcer.
Det kan du se i dine netværksindstillinger.
d). Selvfølgelig at én eller flere ting være markeret som delt. F.eks. at dit C-rev på W98 er delt, så andre PCer kan
få adgang. Dette kan du gøre med ubegrænset adgang eller med adgang via bruger-id/password.

Jeg har tidligere selv haft 2 W98 PCer og en W2K PC kørende uden DHCP server, hvor jeg selv definerede IP segment, og havde det samme problem som dig i starten. Her var det min arbejdsgruppe den var galt med. Efter at have lavet denne ens på alle maskiner kørte det 100% uden problemer.
Nu har vi installeret en ADSL router, som automatisk uddeler adresser, så det er blevet endnu nemmere; også når andre kommer med en PC de gerne vil have hjælp til.

Håber dette kan bruges; ellers send lidt flere informationer.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 15:31

"kkjj" <kkjj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:W4%Q9.23194$Hl6.2421487@news010.worldonline.dk...
> Jeg har problemer med at koble min laptop (win98) i netværk med min
> stationære PC (WinXP). Jeg kan Pinge dem på IP-adressen men det er
> ogs¨alt jeg kan med dem. Nogen forslag ??
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Har du installeret client for Microsoft netværk på 98'eren ?
Hvis ikke så gør det. Prøv derefter at dele et bibliotek ud på 98'eren, det
skulle du så gerne kunne se fra XP'eren. (søg efter 98'erns navn i "søg
efter computer".)

GuFaz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 15:38

> Jeg har problemer med at koble min laptop (win98) i netværk med min
> stationære PC (WinXP). Jeg kan Pinge dem på IP-adressen men det er
> ogs¨alt jeg kan med dem. Nogen forslag ??

Er 'Guest Account'n' enablet på WinXP ?

mvh

Kommentar
Fra : kkjj

Dato : 03-01-03 19:08

Hej alle, der har svaret.
Tak for tipsene, det har desværre ikke rigtigt hjulpet. Her er lidt mere infor omkring problemerne:
- Jeg kan pinge 98'eren fra XP, men ikke omvendt.
- Når jeg åbner "Andre Computere" i 98, ser jeg godt nok XP maskinen, men når jeg forsøger at åbne den, får jeg beskeden: "Der er ikke adgang til \\(XP-Navn). Enheden findes ikke på netværket.
- Fra XP maskinen kan jeg endda åbne flere shered foldes på 98'eren.
- Jeg kan få 98'eren på Internette uden problemer. (1MBit ADSL)

Håber dette kan hjælpe nogle af jer "hajer" derude !

mvh.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 03-01-03 19:35

Hej igen kkjj;

Så lyder det til, at du er nået et godt stykke af vejen.

Kan du ikke lige beskrive, hvad du har sharet på din XP - og, hvordan du har sharet det?

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : kkjj

Dato : 03-01-03 19:57

Hej Smitty,
det lyder godt at der er håb forude ! Jeg sharet et par folders på min XP ved at højreklikke på folderen og derefter under sharing, checket i boksen: "Share this folder on the network". Jeg kan iøvrigt se disse share folders uden problemer fra min Win2000 Laptop, som også sidder i samme netværk.

mvh kkjj

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 03-01-03 20:14

Øøøhhh Bøøø - Nååå! ( Flere grå hår vokser langsomt frem! )

Gider du checke følgende på alle maskinerne:
Stifinder / Netværkssteder / Hele Netværket
Du burde nu få én Arbejdsgruppe ( f.eks. ) "Hjemme" Hvad kan du se under denne?
TCP/IP Indstillinger: Automatisk via en router; eller fast? Husk Under-maske, og DNS server
PC Navn og Arbejdsgruppenavn

Du skriver, at du fra XP kan se din W98 og bruge share her. Din W2k kan se sharede på XP
Kan din W2k også se share på W98 og bruge dem? Kan du fra W98 se share på W2K og bruge dem?

Jeg ved godt det er lidt mange ting, men mere for fuldstændighedens skyld vil det være rart med disse info.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : kkjj

Dato : 03-01-03 21:34

OK,
Under Workgroups er der bare en gruppe: Homenetwork. Her kan jeg (foruden Xp maskinen selv) se min Win2000 PC men ikke 98'eren.

Alle tre maskiner står til dynamiske IP-adresser, og de får også en adresse (ipconfig viser dette). Angående DNS mv. er jeg altså helt på bar bund; jeg har min XP til "standardindstilling" dvs jeg ikke har rørt ved noget den sammenhaæn, siden jeg fik installeret min ADSL, som så satte alt nødvendigt op.

Min Win98 kan ikke logge på Win2000; jeg får en dialogbox der siger at jeg skal angive adgangskode for at oprette forbindelsen, men selvom jeg bruger administrator password hjælper det ikke, den siger at adgangskoden er ugyldig. Jeg kan ikke se 98'eren fra Win2000, ej heller pinge den.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 03-01-03 22:02

Fjong!

Sådan bare for hyggens skyld prøver jeg at skitsere en opsætning, som jeg forstår dig.

TCP/IP = Dynamisk
DNS Serveradresse = Hent Automatisk
Computernavn = W98 / W2K / XP
Arbejdsgruppe = Homenetwork

På W98 kan du se din DNS opsætning under TCP/IP konfiguration ( hedder Navneserveradresser )
På W2K kan du se din DNS opsætning under TCP/IP konfiguration.
På XP - Sorry! Bruger ikke selv en sådan, men formodentlig som W2K

Håber det er rigtig forstået? Dog tyder det på, at der et "missing-link" et sted! Det skal vi nu finde!

At du fra din W98 ikke kan få adgang til ressourcer på din W2K har intet med dit administrator PW at gøre.
Du har nok nærmere lavet et share, hvor man skal angive brugernavn og adgangskode. Ganske fornuftigt, når man bare kan huske dem! Prøv for nemheds skyld at ændre dette til at alle har adgang uden brug af adgangskode. Du kan altid ændre det, når resten spiller. Det er nok også det samme på XP. Bliver du forretsen bedt om brugernavn, når din W98 starter?

At du ikke kan se din W98 skyldes formodentlig et problem med din IP adresser/Subnet mask.

Vil du have ulejlighed med at skrive dem alle 3 ned og sende på en mail? Også gerne adressen på din gateway?
Husk! at W2K ikke har WINIPCFG, men at det sker via IPCONFIG /alle i en command box.

Jeg er faktisk meget sikker på, at vi er tæt på løsningen. Vi skal bare lige have det helt rigtige billede af, hvordan det virkelig ser ud, så også jeg er sikker på at have forstået det rigtigt.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-01-03 23:37
Kommentar
Fra : kkjj

Dato : 04-01-03 12:57

Smitty,
du har helt rigtig fat i min opsætning. Min 98 har deaktiveret DNS. W2k har har "Hent automatisk en DNS-serveradresse". OG du har ret i at XP og W2k minder meget om hinanden.

Du får lige mine IP Adresser mm.
XP: Connection-specific DNS Suffix: Opasia.dk
IP Adr: 80.161.22.45
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 80.161.22.1

W2K: Connection-specific DNS Suffix: (tom)
IP Adr: 169.254.38.219
Subnet Mask: 255.255.0.0
Default Gateway: (tom)

W98: IP Adr: 131.164.252.159
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 131.164.252.1

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 20 point
Dato : 04-01-03 15:09

Jaamen; jeg siger da så mange gange tak!

Spændende adresser du har - og endda 2 gateways(!!!)

Jeg har lige talt med en af mine gode venner ( en meget "langhåret" EDB teknikker ) omkring din opsætning, og beskeden fra ham er ikke opløftende. Hans bedste råd er, når du har både XP, W2K og W98, enten at nedgradere XP til W2K eller opgradere W98 til W2K! Der er "for langt" mellem teknologierne til at det vil kunne køre problemfrit.
W2K og W98 - okay kan gå. XP og W2K fungerer udemærket sammen - men ikke alle 3!

"Problemet" skyldes primært XP, som når den kommer i forbindelse med de andre vil forsøge at overtage styringen - og faktisk også gør det på mange punkter. XP er åbenbart noget speciel omkring netværkssiden; og gør mange ting i det skjulte som brugeren ikke er vidende om.

Det var lige lidt omkring den del; men tilbage til den aktuelle situation.

Jeg forestiller mig, at du har en xDSL Router m. switch, hvor de 3 maskiner er koblet på. Jeg er 99% overbevist om, at din router kan DHCP facilitet, men at du er "kommet skævt" ind på den - netop pga. de forskellige IP adresser.
Da du har samme Arbejdsgruppe på alle 3 er det IP segmentet der er afgørende for at man kan se hinanden.

Da du kan pinge de forskellige maskiner er der naturligvis hul igennem på kablerne.
Havde du sharet alle 3 C drev med ubegrænset adgang ( kald dem f.eks. C-Drev ) burde du via f.eks. stifinder på din W98 kunne oprette et netværksdrev; X; hvor du skrev \\80.161.22.45\C-Drev eller netværksdrev W, hvor du skrev \\169.254.38.219\C-Drev

Det vi skal have gjort er, at få alle PCerne ind i ét og samme IP segment, med én og samme gateway.
Du kan forsøge følgende: Start / Kør / Command Skriv nu IPCONFIG /release og tryk enter
På XP og W2K er det : Start / Kør / CMD, men ellers det samme

Når det er gjort, og der ikke har været nogen fejlmeddelse skriver du IPCONFIG /renew

Når det er sket; og igen uden fejlmeddelse; skriver du IPCONFIG /all
og sammenligner de enkelte oplysninger om IP / Subnet / Gateway

Er det intet af dette der hjælper kan du forsøge at fjerne din TCP/IP protokol fra alle maskiner.
Først genstarter du din W2K, installerer igen TCP/IP protokol med standard i alle tingene og ser om du kan komme på nettet. Når den "spiller" tager du W98 og starter, installerer TCP/IP på samme måde. Husk at Arbejdsgruppe skal være ens - og husk at share dit C drev af hensyn til test. Nu burde W2K og W98 kunne se hinanden.
Til sidst tager du din XP og laver nummeret. Nu burde alle 3 kunne se hinanden.

En ordentlig omgang, meen desværre nok nødvendigt for, at du kan få dem i samme IP segment, mv., mv.

Prøv for god ordens skyld den første del med at lave et netværksdrev, hvor du direkte skriver IP adressen som vist.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-01-03 16:11

kkjj
tryk lige på afvis nederst, ellers risikerer du at give mig point for et stort stykke arbejde som smitty har lavet

Godkendelse af svar
Fra : kkjj

Dato : 05-01-03 12:37

Tak for svaret Smitty.