/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløs Vs Kabel
Fra : jlbendtsen
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 25-10-06 15:13

Hej

Spurgte for noget tid siden en computerforhandler efter en trådløs router (da at min computer står langt væk fra stikket) han anbefalede mig dog at trække netkabel i stedet for da at man med en sådan router faktisk smed halvdelen af båndbredden over højre skulder..
Er det virkeligt sandt???

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-06 15:49

Nyeste netkort og nyeste kabler kan "køre" 1000 Mbps
Alm. netkort "kører" 100 Mbps

Accespoint kan "kører" ca. 100 Mbps under gode forhold.

Til sammenligning er de rigtig gode internetforbindelser på 10 Mbps.

Så på vej til internettet kan du nøjes med 54 Mbps som er de mest almindelige accesspoint

Der kan være indbygget Accesspoint i en router.

Men skal du flytte store mængder data - så er kabler det nemmeste.

Husk at wireless er en åben dør til omvedenen...............med mindre du sikrer den

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 25-10-06 17:47

Hejsa...

Jeg kører selv med trådløst net... Bor i en gammel etageejendom med murstens indervægge, Forbindelsen kan række igennem ca. 5 vægge, forbindelsen bliver prograssivt tabt går. Har fundet ud af, at forbindelsen i samme plan er bedre, end hvis man fordeler den over flere etager.

Jeg ville nødigt undværre den trådløse forbindelse, da jeg arbejder en bærbar. Men hvis jeg skal overføre filer fra den ene til den anden computer, tager det meget længere tid at overføre filerne...

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 25-10-06 17:49

hmm... der mangler da vidst lige et par ord

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-10-06 20:05

Til e.c kommentar, så er internetforbindelsens hastighed afhængig af det svageste led. - For hvad hjælper det at have et hurtigt netværk, hvis internet tilslutningen ikke kan følge med.???
Så er det reelt kun på dit lokale netværk, at du har en god haastighed.

Til Punkler:
Grunden til at du har bedre forbindelse i vandret plan (samme etage), skyldes antennens udstrålingsdiagram. - Ved at kippe antennen lidt, kan man flytte udstrålingen, således at dækningen bliver bedre på flere etager.
Alternativet er at sætte en repeater på etagen oven over, men i modsatte ende af huset, så vil du få bedre dækning.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-06 21:26

severino har sagt de vise ord.
Hvorfor skyde gråspurve med kanoner kan man også sige

Grunden til at det trådløse er dejligt er at man har mere bevægelsesfrihed men hvis man er stationær er kabler langt at foretrække og mere sikkert da det ikke er delt ud at til

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-10-06 09:36

Citat
en sådan router faktisk smed halvdelen af båndbredden over højre skulder..
Er det virkeligt sandt???

Mit svar er - nej det er ikke sandt.
Forklaring er her:
http://www.kandu.dk/spg95529.aspx#1036457
Som viser at internettet er langsommere end en wireless-router.
Om det kan svare sig.........................kommer an på de lokale forhold.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-10-06 16:51

Har købt og installeret en D-link (hos en anden forhandler selvf.) og det virker upåklageligt altså følger ham forhandleren jeg spurgte ikke særligt meget med i udviklingen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-10-06 17:00

Når du begynder at tillade computere - så start med at tillade den du sidder ved.
(jeg blev netop smidt af netværket fordi jeg glemte det og måtte så lige resette den)
Her bruger vi for øjeblikket WEB 64 sikkerhed som kan bruge disse tegn = 1234567890abcde