/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
gravid
Fra : fabia79
Vist : 5923 gange
60 point
Dato : 24-10-06 22:26

Hej må man spise hovedpinepiller hvis man er gravid......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-06 22:29

Helst ikke, men jeg tror ikke der er nogle der helt har undgået en enkelt panodil i de ni måneder

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 24-10-06 22:31

Ja det kan man, 1-2 tabletter af håndkøbsmedicin en gang i mellem. Gør ingen skade. Overdreven brug må dog frarådes.
Nallatruk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-06 22:35

Citat
Alle raske gravide kvinder bør altid konsultere en læge inden medicinindtag påbegyndes. Det er i orden at tage en hovedpinepille i ny og næ under graviditeten. Du skal dog vælge hovedpinepiller af typen paracetamol - altså pamol, (for eksempel panodil).

http://premium.netdoktor.com/dk/babyklub/learning/pregnancy/article.jsp?articleIdent=dk.babyklub.learning.pregnancy.dk_babyklub_xmlarticle_005693

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-10-06 08:26

Læs altid indlægssedlen på medicinen - specielt under graviditet.
Stol ikke blindt på Kanduer men i dette tilfælde er det korrekt at hovedpinepiller er uskadelige i små mængder, men aligevel vil jeg lige gøre opmærksom på en fejl som mange begår - voksne mennesker skal have to piller, altså et gram paracetamol.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-10-06 09:24

Citat
Alle raske gravide kvinder

Hvis du er syg og gravid, kan du æde alt det medicin du vil.....LOOOOL

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-10-06 10:36

Jeg plejer nu kun at indtage 1 hovedpinepille hvis det gør ondt i knolden. Jeg vejer kun 50 kg. og tager kun piller, hvis det er tvingende nødvendigt, så måske er det derfor den ene pille virker..?

Jeg har fire børn, og har også kun taget hovedpinepiller meget få gange under graviditeten. Det er jo heller ikke godt for barnet hvis man går rundt og har det rigtigt skidt, så hvis vand og hvile ikke hjælper, tror jeg ikke en enkelt pille skader

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-10-06 10:41

Min søster fødte for ca 2 mdr. siden Under sin graviditet fik hun at vide af sin læge hvilke hovedpinepiller hun måtte tage - det var ikke lige meget hvilket mærke...måtte fx. ikke tage kodymagnyler. Kan selvfølgelig ikke huske hvilket mærke hun fik anvist, men tag lige og ring til din læge for en sikkerhedsskyld....

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-06 20:09

Fabia79... Du havde da ikke behøvet at forhøje point' du har jo fået op til flere svar

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-06 14:35

Fabia, som du allerede har fået at vide, så sker der ikke noget ved at tage et par hovedpinepiller en enkelt gang eller to i løbet af svangerskabet.......

MEN hvis du har hovedpine gentagne gange, så skal du kontakte din læge, for du kan have forhøjet blodtryk eller noget andet som skal behandles.

ÅRSAGEN til at du overvejer at tage smertestillende medicin er mere bekymrende end selve medicinen...

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 28-10-06 00:21

Hovedpine er et kropssignal, som fortæller dig, at der er noget i vejen med den måde du lever på, uanset om du er gravid eller ej.

Så har du flere forskellige valgmuligheder:

Du kan vælge om du vil undertrykke det som kroppen fortæller dig, ved at bedøve
kroppens signaler med et eller andet medikament, som læger har bildt dig ind er et lægemiddel.

Du kan også vælge om du vil overhøre kropssignalet og udholde hovedpinen
indtil det stopper af sig selv.

Du kan også vælge om du vil finde ud af den egentlige årsag, og så bearbejde den,
ved f. eks. at ændre på det der er galt i den måde du lever på.

Jeg mener at det sidstnævnte valg er det bedste.

Men det er jo op til dig hvad du mener er bedst for dig og dit eventuelle foster.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-06 00:30

dkwM327...Det kan da godt være Fabia 79 ved hvad der er galt, men ikke kan bearbejde det når hun er gravid, det behøver nødvendigvis ikke være en forkert levevis, bækkenløsning f.eks gør fandens ondt,

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 05-11-06 20:25

Hej Nordsted1

Hvad skulle der være i vejen for at bearbejde årsagen til hovedpine, selvom man er gravid?

Mig bekendt oplyser Fabia 79 intet om at hun lider af bækkenløsning
( jeg mener i øvrigt at det hedder bækkenbundsløsning, uanset at jeg vist ingen har af den slags )

mvh.

dkwM327...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-06 21:07

dkwM327... spiser man ikke også hovedpinepiller, hvis man har ondt andre steder i kroppen??

Jeg skrev om bækkenløsning som et eksempel. Og det kan forøvrigt omtales på begge måder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-06 21:45

----og det hedder bækkenløsning... dkwM327... Og DU har både bækkenbund og bækken... forhåbentlig.. Dog uden at du får bækkenløsning, der er noget med at de knogler som bækkenringen består af bliver løsere i samlingerne i løbet af svangerskabet. Praktisk nok, når barnet skal ud, men ikke så smart, hvis det sker for tidligt eller for meget... avs, avs...

Men helst slet ingen piller når man er gravid, medmindre lægen siger god for det!
Bækkenløsning kan også afhjælpes...... uden piller...

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 10-11-06 22:12

kære fabia79

Er selv gravid, og døjer meget med ryg smerter, da jeg kontaktede min læge sagde hun at jeg måtte spise op til 8 panodiler om dagen, tag 2 af gangen da det er nr 2 pille der går ind og bedøver smerten ( dette var i 6 md), kodymagnyler er stregt forbudt ( kan ikke huske hvorfor). Men hvis du har så ondt at smertestillende ikke hjælper vil jeg forslå dig at kontakte din læge. 8 piller om dagen er meget for sådan en lille en. Er du 7-8-9 md ville jeg ikke spise noget som helst af nogen art, Gå til din læge

med venlig hilsen kiki84

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-11-06 08:46

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2006/UFL_EKCMA_2006_43/UFL_EKCMA_2006_43_48924

Ovenstående link er til en artikel i Ugeskrift for Læger, hvor det konkludees at gravide bør lade være med at indtage hovedpinepiller med NSAID i, dvs. Kodymagnyler, Ipren, Treo og Ibuprofen.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : henrik_1967

Dato : 23-12-06 15:27

Min kæreste er gravid, og jeg har spurgt min egen læge, om det er iorden, at hun spiser hovedpinepiller, da hun har døjet med hovedpine.

Jeg fik svaret, at det som udgangspunkt er ok at spise de piller, som begynder med p. Dvs Panodil, Pamol, Pinex.

Held og lykke med din graviditet.