/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Includes med PHP
Fra : Dinah
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 23-10-06 22:48

Jeg er igang med at lave min første side i PHP med Includes.

Mit problem er at jeg i min menu som er en drop down menu, har noget kode der skal ligge i head. Jeg har jo ikke head og body i de PHP dokumenter jeg henter ind i siden, men hvor skal jeg så gøre af koden?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-06 23:16

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>PHP Test</title>
</head>
<body>
<?php echo '<p>Hello World</p>'; ?>
</body>
</html>

Kan ses her: http://www.hirsenet.dk/test.php

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 23-10-06 23:20

Undskyld men hvordan er det et svar til mit spørgsmål?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-10-06 23:35

Følger lige med_ her.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-10-06 04:35

Dine PHP filer/scripts sendes IKKE til skærmen (browseren) ligesom html filer gør, de eksekveres på serveren og producerer bl.a. noget output til skærmen, der principielt er en slags html.

I det html output dine php filer/scripts producerer kan du blot - ligesom i e.c's eksempel - inkludere den header du har brug for, og ligeledes indsætte de pgl. scriptkoder i denne header.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-06 08:18

men hvor skal jeg så gøre af koden?
Som du ser er det en .htm side hvor der lægges php ind -
og så kaldes siden for test.php
(det kræver lige at serveren hvor siden ligger kan håndtere php)

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 24-10-06 08:59

I har åbentbart ikke forstået mit spørgsmål.

Min server kan køre PHP. Det eneste problem jeg har er hvor jeg skal gøre af den kode til min menu, som normalt skal ligge i head - men jeg har jo ikke nogen head på en side der skal includes, så hvor gør jeg af den?

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 24-10-06 09:02

altså skal den ligge på min index side som er den der indehoder include koderne? eller skal jeg lave en head i menu filen? Eller noget helt 3.?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-06 09:09

Tja - nu forstår jeg spørgsmålet..........................men kender ikke svaret.
Lad os håbe at der kommer en forbi, som ved noget mere om php.
sorry

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-06 09:50

Jeg fandt et hæfte om php.
På din index side skal du hente/vise de koder som laver din menu.

Og koden som gør klar til at hente ser sådan ud.
lad os antage at din funktion hedder menu - den ligger ikke i din index
<Body>
<?php
include ( "include/funktioner.php");
?>
her
kan
du
skrive
en
masse
og så kalde funktionen
<?php menu (); ?>

skrive noget mere

</body>

Funktionerne ligger her i mappen include.
og ser sådan ud

<?funktion hej ()
{
print "hej verden";
}
?>

de er gemt i mappen og hedder funktioner.php

Kode
<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 //EN">
<html>
<head>
<title>Title here!</title>
</head>
<body>
<?php
function hej()
{
   print "Hej Verden";
}

?>
</body>
</html>

Det var lige for hjælpe dig lidt.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-06 14:58

Har du ikke nogen header i din index ?
Jo du har , den kommer i det øjeblik at det første output sendes til brugerens side.
(ikke nødvendivis synligt)

Citat
Mit problem er at jeg i min menu som er en drop down menu, har noget kode der skal ligge i head. Jeg har jo ikke head og body i de PHP dokumenter jeg henter ind i siden, men hvor skal jeg så gøre af koden?

Du laver hele headeren til en include fil
toppen.php
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>

<script>"menu_i_header"</script>

</head>

I din index og andre tilhørende laver du en include

Kode
<? include "toppen.php";?>

<body>
</body>
</html>

Når PHP udføres gøres dette i slavisk læserækkefølge og inden at resultatet kommer til brugeren.

så output til brugeren vil så sådan ud.

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>

<script>"menu_i_header"</script>

</head>

<body>
</body>
</html>

Gætter at det ikke er det du vil, gætter at du vil have et skiftende menuindhold efter hvilken side du er på.

Du må så uddybe det, gerne med link !

Mvh. Jørgen

http://dk2.php.net/manual/da/function.include.php

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-06 16:25

Det var godt du kom Natmaden..............
Så Dinah kan få noget hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : Dinah

Dato : 24-10-06 22:31

Tak for svaret natmaden, det var lige det jeg skulle bruge

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-10-06 01:48

Selv tak men det holder vist da ikke i længden, og det ligner e.c¨'s løsning.
er det ok for dig, ja så er det vel ok

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-10-06 01:57

Hov-hov mig sæl.
Jeg omskrev jo bare e.c's løsning.