/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
HJÆLP til reaktioner
Fra : tcolsen
Vist : 2258 gange
500 point
Dato : 22-10-06 11:39

CU++ + HNO3 + Ba(No3)2 -> BaSO4 Hvordan afstemmes denne korrekt?

NO3- + Cl- -> Cl2 + NO Redox reaktion - hvordan ser denne ud afstemt?

Ca++ + (NH4)2C2O4 -> CaC2O4 HVordan afstemmes den?

PÅ forhånd tak

mvh TCO

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 22-10-06 11:50

Jeg er universitetsstuderende (læser dog ikke kemi!!! - surprise - i så fald ville det nok ikke være det rigtige studie) og har problemer med disse. har nu siddet med dem i mange timer og svedt, men jeg har nu indset at det går bare ikke! Så hjælp bedes;)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 15:18

Hejsa!
kemikeren hjælper!!!
I den første formoder jeg at der skal stå noget sulfat på venstre side... det opstår ikke bare ud af fri luft... måske kobbersulfat ??? CuSO4??

nummer to regner jeg lige på....

nummer tre har du nok også noget andet på venstre side... calcium optræder jo med en anion.... men ellers er det calciumoxalat der er dannet .... og måske hvis det har været Calciumcholorid har du dannet ammoniumchlorid til højre ??

BEck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 15:38

4H+ + NO3- + 2Cl- >>> Cl2 + NO + 2H2O ...

mvh

beck...............

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 15:39

Så er der neutralt både på højre og venstre side ... protoner, ilt og elektroner er m.a.o. afstemt....

var det godt nok ??

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 22-10-06 15:52

Tak for hjælpen! Var lige ved at gå i panik af at stirre sig blind i reaktioner...

Den første reaktion er der vist noget sulfat på venstre side (selvfølgelig), da selve stoffet der skulle analyseres var kobbersulfat (de andre stoffer var nogle tisatte netop for at hjælpe til med identificeringen i forsøget)

Den sidste drejer det sig om stoffet calciumnitrat der skulle identificeres via tilsætning af ammoniumoxalat (der dannes bundfald). men jeg er lidt usikker på, hvad der egentlig sker med de forskellige stoffer i reaktionen, udover at calcium går sammen med oxalat...

Igen tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 22-10-06 15:55

Perfect! Vender lige tilbage, hvis kemilæreren fejlnoterer den, he he...
Den oxiderer desuden viderer til iod, altså cl2 + I- --> Cl- + I2 er det helt skrup forkert?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 15:59

Nej det er super ....
Chlor kan oxidere iodid til iod .... men afstem lige .....

Cl2 + 2I- >>>> 2Cl- + I2 .....

Ku jo være at den blå farve forsvinder i reaktion 1 ... og danner bundfald ?? - men kobberioner er jo farvede.... også med vand

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 22-10-06 16:23

Nå ja, 2 Iod til 2 clor... selvfølgelig... ingen bundfald - der dannes klor som gas under opvarmning
HVordan så de 2 andre reaktioner ud?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 16:32

jamen jeg skal jo vide hvad du har i ......
og der er forskel på iodid og iod .... tilsvarende chlorid og chlor ..................

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 22-10-06 16:43

OKay, den første reaktion indeholder anionen So4- og kationen Cu++ og tilsættes stofferne HNO3 og Ba(NO3)4, dvs. Cu++ + SO4- + HNO3 + Ba(No3)2 -> BaSO4 + ???

Den anden reaktion indeholder kationen Ca++ og anionen No3- og tilsættes (NH4)2C2O4, dvs. Ca++ + No3- + (NH4)2C2O4 -> CaC2O4 + ?? (dannes der molekyel forbindeler mellem de andre eller hvad? Aner ikke hvordan reaktionen kommer til at se ud, bortset fra det bundfald som CaC2O4 danner)

Med hensyn til det der Chlorid og Iod (eller Chlorid og iodid - går de sammen 2:2 eller hvad), er det også en redox?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 16:43

bundfaldet jeg nævnte bar Bariumsulfat ....

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 16:48

Ja.... altså salpetersyren er bare for at holde reaktionen sur .... glem den ... så der dannes BaSO4 og Cu(NO3)2 ....
Cu++ + SO4- + HNO3 + Ba(No3)2 -> BaSO4 + Cu(NO3)2 + HNO3
husk at afstemme antallet af ioner...........

og der dannes NH4NO3 .... ammoniumnitrat ....
(NH4)2C2O4, dvs. Ca++ + No3- + (NH4)2C2O4 -> CaC2O4 + NH4NO3
husk at afstemme antallet af ioner...........

jeg har afstemt din Cl og I reaktion højere oppe........

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 16:51

Har du en mail, så sender jeg lige et dokument til mig.... accepter svaret, så sender jeg

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 22-10-06 16:54

En million gange tak for hjælpen, tror jeg skylder dig, at jeg består denne rapport... Hvis du nogensinde får brug for en tandfyldning eller lignende skriver du bare... Igen tak

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 500 point
Dato : 22-10-06 16:56

stik mig din mailadresse, så får du lige det hele skrevet pænt og afstemt....
og så stik mig lige points'ne ;)

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen

Dato : 22-10-06 17:02

tco@tdcadsl.dk
Tak for hjælpen beckski;)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-10-06 17:06

densoede@hotmail.com ...... sender straks ....
godt jeg ku hjælpe

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 23-10-06 09:42

Hej tcolsen

Håber beckski har skrevet andre koefficienter på realtion 2 frem for dem der står i 3. kommentar da disse ikke passer. Her er der jo ikke ladnngslighed på begge sider!

Det skal være:
4H+ + NO3- + 3Cl- ---> 3/2 Cl2 + NO + 2H2O