/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strøm i en mus ?
Fra : Coinage6
Vist : 389 gange
28 point
Dato : 21-10-06 22:48

jeg har en ps/2 mus med en kugle i der er fire ledninger ind i den
1 grøn
1 blå
1 gul
1 brun

hvilke af dem skal jeg bruge for at få strøm til en diode ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-06 23:16

Samme farve som dioden

spøg til side. det har intet med ledningernes farve at gøre.

Du får ikke meget lys ud af en lysdiode, med strøm fra det stik, som er beregnet til ps2 mus.

Kommentar
Fra : Coinage6

Dato : 21-10-06 23:21

hvordan skal jeg så få strøm fra en ps2 mus ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-06 23:42

Farverne kan du ikke regne med, men her er benforbindelserne på et PS2 stik :
http://www.hardwarebook.net/connector/userinput/ps2mouse.html
Hvor meget strøm du kan trække, er så et andet spørgsmål.
Jeg har ikke kunne finde værdier noget sted,
men det er nok også forskelligt fra bundkort til bundkort.
Der findes jo mus med lys i, men det afhænger jo også af, hvor meget musen bruger i sig selv.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-06 23:47

For resten får du billige lysstærke lysdioder, hvis du piller de der nymodens cykellygter skilt ad.
DET kunne ikke lade sig gøre med karbidlamperne !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-06 23:50

Jeg går ud fra, at du ved, hvordan du regner formodstanden ud.
Ellers spørg.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-10-06 00:10

Transor
Hvor kW er de lysdioder på, du ikke kan få til at lyse ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-06 00:21

Jeg skrev ikke at de ikke kunne lyse, men at han ikke skulle regne med at det blev særlig stærkt.
Nu er det jo også rent gætteværk, at det skulle være til lysdioder. Der findes jo dioder til så mange andre formål.
En diode er jo strengt taget bare en komponent med to tilledninger. så det kunne være næsten hvad som helst hvis det var en rigtig fagmand, der spurgte. Men fyren kender nok kun lysdioder og kan ikke finde ud af det med strømbegrænsning og at vende polerne rigtigt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-10-06 00:26

Nemlig.
Det er jo det vi må finde ud af, Transor.
Alt for mange spø'r også, hvad der er plus og minus på en diode.
Det er ski' svært at svare på.
Gambrinus