/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
HÆLERI..HJÆLP HJÆLP....
Fra : Truntefisen
Vist : 4288 gange
40 point
Dato : 21-10-06 18:05

Hej.....

Håber I kan hjælpe mig med at kaste lidt mere lys over en dum situation jeg står i.

Skal i retten på tirsdag d. 24.10.06 for hæleri efter straffelovens §290,stk 1.

For ca. 1½ år siden købte jeg en bærbar computer og et B&O musikanlæg som åbenbart viste sig at være stjålet efter jeg havde besøg af politiet hjemme hos mig selv.

Jeg har ren straffeattest og har for 2-3 år siden fået en bøde fordi jeg købte en mobil som også viste sig at være stjålet efter jeg afleverede den til reparation.

Der står i retsmødebegæringen " uagtet sigtede vidste eller bestemt formodede, at effekterne hidrørte fra tyveri og sagen vil blive søgt fremmet til dom efter reglerne i retsplejelovens § 922. Og at der ikke på anklagemyndighedens initiativ vil blive indhentet § 808 undersøgelse.sagen forventes at vare i 15 min."

Hvad betyder alt dette? Er ikke så kendt i retssystemet og har ingen anelse om hvad der vil ske.Er der tale om frihedsberøvelse eller bøde eller en betinget dom????????

Bliver far om 5 mdr. ca. og har fast arbejde samt en lille restaurant så synes virkelig det er en dum situation at stå i. Og har ikke valgt at få en advokat da én fra politiet sagde det ikke var nødvendigt da det bare ville blive en unødvendig dum udgift??!!!???!!!!???

Håber som sagt I kloge mennesker kan kaste lidt lys over situationen.

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-06 18:23

Straffelovens § 290 - Hæleri.
For hæleri straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre del i udbytte, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, og den, der uberettiget ved at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på lignende måde efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af en strafbar lovovertrædelse.

De vil køre den som tilståelsessag uden personundersøgelse via Kriminalforsorgen.

Det tyder umiddelbart på at de anser at du vil erkende dig skyldig og at de ikke vil gå efter en højere straf.

Når du ikke har en forsvarer er det dommerens pligt at påse, at du får en fair behandling,men husk at du ikke behøver, at erkende dig skyldig, men på den anden side set så var du jo nok ikke i tvivl om hvad det drejede sig om så det klogeste er måske, at håbe på at retten værdsætter en hurtig sag med tilståelde hvilket an være billigere end en domsmandsret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 18:28

Og straffen ------ sansynligvis "blot" en bøde.....

Fængslerne er overfyldte

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-06 18:36

§ 808

Citat
Personundersøgelse - § 808 undersøgelse

Der står i straffelovens § 80, at retten - når der skal fastsættes en straf - blandt andet skal tage hensyn til oplysninger om gerningsmandens person, herunder om hans almindelige personlige og sociale forhold.

Nogle gange er det nødvendigt, at Kriminalforsorgen foretager en nærmere undersøgelse af den anklagedes personlige forhold. Der drejer sig om hans tidligere og nuværende forhold i hjem, skole og arbejde og om hans fysiske og psykiske tilstand.

Kriminalforsorgen foretager undersøgelsen ved at tale med den anklagede. Hvis den anklagede siger ja, taler Kriminalforsorgen også med andre f.eks. forældre, ægtefælle, klasselærer eller arbejdsgiver.

Reglerne står i retsplejelovens § 808. Derfor kaldes undersøgelsen for § 808-undersøgelse.

http://www.domstol.dk/page3415.aspx

Citat
§ 922. Afgiver sigtede i et retsmøde efter § 694, stk. 3, en uforbeholden tilståelse i en sag, hvor lægdommere ellers skulle have medvirket, kan sagen straks fremmes til dom, uden at der udarbejdes anklageskrift, hvis

1) tilståelsens rigtighed bestyrkes ved de i øvrigt foreliggende oplysninger,

2) sigtede og anklageren giver samtykke,

3) retten ikke finder det betænkeligt at afgøre sagen uden domsforhandling og

4) der ikke bliver spørgsmål om anvendelse af straffelovens §§ 68, 69, 70 eller 73.

http://themis.dk/searchinclude/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_79.html

Så kan du lære det kan du

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-06 18:38

Citat
Er der tale om frihedsberøvelse eller bøde eller en betinget dom????????

Det får du at vide, når retsmødet er overstået.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-06 18:54

Hvad paragrafferne betyder har du fået oplyst, kan kun tilføje, at du skal regne med en betinget dom (hvis du er heldig) og betaling af sagens omkostninger.

Den betingede fordi det ikke er førstegangstilfælde. Uanset du "kun" fik en lille bøde for det med telefonen, er det alligevel en overtrædelse af straffeloven du er dømt for, og vil blive nævnt i den nye retssag.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-10-06 18:54

Nu ved jeg ikke hvad du har sagt i avhør til politiet.Men hvis du siger du har betalt ca,markedspris for varene, så er det lettere at blive frikendt for heleri da du ikke kunne vide at tingene var stjålet, da du betalte en pris der ikke var spesielt billig,Men siger du at du betalte 500kr for en pc der koster 10000krså er det oplagt at du burde vist at det var noget galt.
alimak

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 21-10-06 22:11

kender en der har prøvet lidt af det samme,,,den værste straf var for ham at han mistede sin spiritusbevilling,,plus en bøde på 5000 kr og 6 mrd betinget

kun en tåbe laver samme fejl 2 gange

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-06 22:46

Du skriver også at du har en ren straffeattest, men fra hvornår?

Da min søn søgte job skulle han også fremvise en ren straffeattest, på den attest stod der at den kun var gyldig i 14 dage !!!!!!!!

http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/

Du kan være sikker på en ting og det er at politiet ikke har glemt at du tidligere har været indblandet i en hælerisag.

Der vil heller ikke blive taget hensyn til om du skal være far om 5 mdr.

Der vil sikkert også blive holdt "øje" med din restaurant.

Men en bøde, betinget straf og sagsomkostninger tror jeg, du kan se frem til.

Bøden vil denne gang være noget større end 1. gang dels fordi det nu er 2. gang, samt det du nu har købt er væsentligt mere værd end en mobiltelefon.

Så kan jeg hermed konkludere, at det ikke er altid at øvelse gør mester.

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 21-10-06 22:51

tjaeee hmmm hæleren er lige så god ( dårlig) som stjæleren. vh lianes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-06 22:52

En straffeattest og så en registrering i kriminalregisteret er ikke det samme for i KR kan man se alle forseelser også dem der ikke har betydning ved strafudmåling.

Bortset fra det så er alle disse gisninger om strafudmålingen rent gætteri da vi jo ikke kender sagen og hvilke præmisser der vil gøre sig gældende.

Kommentar
Fra : Truntefisen

Dato : 21-10-06 23:11

Tusind tak for alle de gode og uddybende kommentarer.....Ja jeg regner også med at jeg får en ret stor bøde måske...For den mobil jeg købte dengang i 2002 fik jeg en bøde på 3000kr.Hvilket er meget når man tænker på jeg også gav ca. 2500kr for mobilen.....

Jeg gav 5000kr for en bærbar som åbenbart kostede 10-15000kr og 3000kr for et gammelt B&O anlæg som åbenbart kostede ca.25000kr. men vidste rent faktisk ikke det kostede så meget det anlæg.......Så bøden bliver nok ikke under 30000kr. eller er der en regel for hvor meget jeg kan få i bøde taget i betragtning at varerne også var gamle og brugte da man købte dem så det er vel fair man ik giver fuld pris for dem.

Bjarne D....ja jeg regner også med de vil køre den som tilståelsessag da jeg også ærligt indrømmede jeg godt kunne se der var indgraveret en skrift på selve strømforsyningen til bærbaren,men dette så jeg ikke da jeg købte den men først da jeg kom hjem, så uanset om jeg ringede og sagde det samme dag eller ej ville det stadig være hæleri desværre.Men der er selvfølgelig forskel på om jeg selv ringer eller de selv opdager det...Men tænkte ærlig talt jeg ikke ville gøre mere ud af det og lade det ligge......

Fik at vide der ville være 2 nævninge eller domsmænd eller hvad man nu kalder dem....Så håber da ikke de lige har haft en dårlig dag eller skænderi med konen inden retsmødet

Får jeg lov at forsvare mig selv eller kører retsmødet bare sin egen gang idet det er ren tilståelse,for jeg vidste jo godt der var noget galt men computeren da jeg kom hjem...

Der står sagen forventes at vare i 15 min. men er der stpr andsynlighed for den vil trække ud eller er det hurtig overstået????

På forhand tak til jer alle.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-06 23:20

Hvis du aflægger fuld tilståelse kan sagen fremmes som tilståelsessag og afgøres derved alene af en juridisk dommer og du vil få lov til at udtale dig.
Bare husk, at uanset om du ved det er stjålet så er der tale om hæleri(man skal selv sikre sig at varerne er OK), men straffen beregnes efter om der er tale om en bevidst handling.
I dit job vil du ikke blive skånet da det jo netop er i den branche at der handles meget under bordet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-06 23:26

RPL.
Citat
§ 922. Afgiver sigtede i et retsmøde efter § 694, stk. 3, en uforbeholden tilståelse i en sag, hvor lægdommere ellers skulle have medvirket, kan sagen straks fremmes til dom, uden at der udarbejdes anklageskrift, hvis

1) tilståelsens rigtighed bestyrkes ved de i øvrigt foreliggende oplysninger,

2) sigtede og anklageren giver samtykke,

3) retten ikke finder det betænkeligt at afgøre sagen uden domsforhandling og

4) der ikke bliver spørgsmål om anvendelse af straffelovens §§ 68, 69, 70 eller 73.

Stk. 2. Inden der afsiges dom, skal sigtede gøres bekendt med det forhold, tiltalen angår, og have lejlighed til at udtale sig. Er der behov for at skaffe yderligere oplysninger i sagen, sker dette efter reglerne i kapitel 67 og 68, og sigtede skal have lejlighed til at udtale sig om disse oplysninger.

Kommentar
Fra : Truntefisen

Dato : 22-10-06 00:11

Restauranten står i konens navn....Men arbejder selv i en televirksomhed som teamleder,så håber da ikke det får betydning for mit job.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-10-06 00:15

I bagklogskabens ulideligt klare lys....................................................!