/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Problemformulering.
Fra : shawtybaby
Vist : 1199 gange
20 point
Dato : 20-10-06 18:46

Hvad skal man have med hvis man vil lave den perfekte problemformulering?
Hvad skal man huske?
osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-06 19:45

Du skal huske alle hv spørgsmålene, hvem hvor hvad osv.... det var da en start

Kommentar
Fra : pve

Dato : 20-10-06 21:43

Jeg har efterhånden skrevet et par størrer opgaver og det jeg altid har fået at vide er, at en god problemformulering bør kunne læses sammen med konklusionen som afslutter opgaven og, at man derved kan få et indblik i hvad du som opgaveskriver har ment var essensen i opgaven og hvad du er kommet frem til.

Med andre ord du skal sørge for at der er en rød tråd i det du fremstiller som værende "problemet" først i afhandlingen og det du kommer frem til når du har behandlet det pågældende problem.

Må man spørge om hvad du skal skrive om ?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-10-06 22:33

Det ligger lidt i ordet at formulere problemet(emnet)

Du skitsere de forskellige vinkler af dit emne og kommer frem til kernepunktet/spørgsmålet eller evt flere. Det er dit problemfelt.

Dvs du har en diskussion som det første og pinder kernepuktet/erne ud i enkelte pinde.

Her efter beskriver du hvordan du vil behandle de enkelte "pinde", det er din metode. Men det hele hører med til selve problemformuleringen.

Sprøg blot mere hvis du er i tvivl.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 00:08

Jeg ved godt fra mine unger, at der findes en meget kort beskrivelse af en problemformulering, men selvfølgelig er de ikke hjemme, når jeg gerne vil spørge dem, men prøv at læse dette link, det kan godt være det kan give dig noget inspiration

http://www.hum.au.dk/nordisk/norot/10bud.htg/10bud.html

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-10-06 13:00

Det lidt dumme ved ordet problemformulering er, at forskellige uddannelsesinstitutioner bruger forskellige former.
Den, som jeg har lært er således:

Selve problemformuleringen er et enkelt og meget konkret spørgsmål. Det skal være ultrapræcist og formuleret ganske kort. Jo mere præcis problemformulering, jo lettere er det at løse opgaven - og at få pæne karakterer.

Herefter opstilles problemstillinger - De spørgsmål, man stiller for at komme frem til svaret på problemformuleringen. Der kan godt være en del - men det afhænger af opgavens type. Disse problemstillinger kan i løbet af opgaven snildt udgøre dens afsnit, der hver især har en delkonklusion, der svarer på den enkelte problemstilling.

Det er ofte nødvendigt at lave en afgrænsning af problemformuleringen - hvis den er bare en smule bred, så skriver man, at man i denne opgave vælger at fokusere på lige præcis denne lille del. Gør man ikke det, forventes det, at man kan svare lige så bredt, som problemformuleringen beskriver.

En anden vigtig ting - definitioner. Hvis der bare kan være den mindste smule tvivl om et ords helt nøjagtige betydning, skal man nedskrive den definition, man vælger og går ud fra i opgaven. Dette er vigtigt, da der hurtigt kan opstå misforståelser.

Og til sidst - Problemstillingerne besvares som delkonklusioner i løbet af opgaven - men det SKAL være sådan, at man kan læse problemformuleringen og derefter gå direkte til konklusionen og læse svaret på denne. Kan man ikke det, er opgaven ikke mange karakterer værd. Det er alfa-omega.

God fornøjelse!

(Hvis det er forvirrende, så kan du jo skrive en smule om din opgave - så kan jeg gøre det lidt mere konkret)

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-06 15:28

ProblemformuleringSenest opdateret: 07-10-2006

Sådan gør duFind 5-20 Hv-spørgsmål til dit emne
fx Hv ad er årsagen? Hvorfor skete det? Hvordan kan det blive bedre?
Orienter dig i emnet
Brug opslagsbøger (leksikon og lign.) Kig i bøger og gå på nettet efter tekster der kan understøtte dine spørgsmål.
Vær opmærksom på at du skal lave en grundigere informationssøgning, når du har din problemformulering klar, og du skal begynde på opgaven
Besvar dine hv-spørgsmål
Drop spørgsmål, der kun kan besvares med ja eller nej
Drop spørgsmål, der ikke giver mulighed for holdninger for og imod
Ret spørgsmålene til i forhold til det du ved nu, eller begynd forfra
Brug spørgsmålene til en problemformulering på max 10 linjer
Ret problemformuleringen til efterhånden som du arbejder dig ind i din opgave

Sådan bruger du problemformuleringen Teksten i din opgave skal hele tiden passe med din problemformulering
Dine kilder skal forholde sig til din problemformulering
I konklusionen besvarer du spørgsmålene fra din problemformulering

Eksempel på emne og problemformulering:
Overordnede emne
Vold
Emne
Vold i Danmark blandt unge mellem 15 og 25 år
Problemformuleringen
Hvem i målgruppen er mest udsat for vold og hvorfor?
Er volden blandt unge danskere stigende eller faldene? Hvor og hvornår sker volden? Hvad kan jeg og andre gøre for at stoppe den?

Vil du vide mere...Emnevalg
Søgning på biblioteket
Søgning på internettet

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.skrivopgave.dk/problemformulering/

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 22-11-06 16:09

Hvordan klarer jeg så problemet med at lave en ordentlig synops?

Mvh
Bjarne