/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Matematik SÆT nr 4
Fra : shawtybaby
Vist : 3128 gange
220 point
Dato : 18-10-06 13:16

.. goddag, jeg har en nevø som godt vil have tjekket hans opgaver; nogle der vil hjælpe med et bidrag?
pointene vil blive højere og højere!

1)
beregn gennemsnitsfarten for et tog, som tilbagelægger 255km på 2 timer og 50 minutter.
hvor længe ville toget være om at gennemkøre strækningen med 150 km/t?
- hvordan?
- facit?
- udregning?

2)
En pyramides grundflade er kvadratisk.
Beregn grundfladens sidelængde, når pyramidens højde er 24 meter og rumfanget er 2592 meter3.
- hvordan?
- facit?
- udregning?

3)
Beregn den samlede pris for nedstående varer:
14,6 kg á 47,50 kr.pr.kg.
7,3 kg á 27,05 kr.pr.kg.
11 kg og 50 g á 62,35 kr.pr.kg.
Til regningen skal lægges 22% moms.
- hvordan?
- facit?
- udregning?

4)
Jens indsætter 1/8-88 9000 kr. til 11% p.a. i en bank, der tilskriver rente én gang årligt.

Hvor meget vil de 9000kr. være vokset til, hvis han lader dem stå urørt i 4 år?
Hvor mange år tror du, pengene skulle stå til 11% p.a. for at blive fordoblet?

- hvordan?
- facit?
- udregning?

5)
En kondirute er i målestoksforholdet 1:25000.
Hvor mange km løber man på 3 runder?
- hvordan?
- facit?
- udregning?

6) SKRIV I PAINT
konstruer en trekant ABC, hvor
AC = 9,5cm < A=60grader < A's halveringsline er 6,5 cm lang.
tegn derefter vinkelhalverings-linierne til < B og < C
- hvordan?
- facit?
- udregning?

7) SKRIV I PAINT!
beregn arealet af et område med disse mål:
_______________
/ l200m l /75m
/____l_______l__ /
150m x 250m x 100 m

området udstykkes i sommerhusgrunde på hver 820m2.
Hvor mange grunde kan der blive, når veje og stier kommer til at optage 12% af det samlede areal?
- hvordan?
- facit?
- udregning?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 13:19

Hvor gammel er din nevø ????

Kommentar
Fra : shawtybaby

Dato : 18-10-06 13:21

Han er 14 år.
Har hævet den, med 200 point.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 18-10-06 13:35

Hvis de bare skal checkes kan du vel nøjes med facit????

1) 90 km/t og 1 time 42 min
2) 18 m
3) 1927,52
4) 13662,60 og 6,64 år
5) 3 gange så langt som en runde - kan ikke regnes ud fra de oplysninger du giver!
6) Gider ikke tegne
7) Forstår ikke opgaven desværre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 13:35

Læg du bare udregninger og facit ind - så skal det nok blive rettet.....

For du havde vel ikke tænkt dig at vi skulle lave det FOR ham

Kommentar
Fra : shawtybaby

Dato : 18-10-06 13:44

.. Jeg skulle enlig bruge;
- hvordan?
- facit?
- udregning?

forjeg har lovet at gennemtjekke det for ham, inden han aflevere det efter hans efterårsferie.

& jeg lægger ej, udregninger & facit ind da, han først bliver færdig søndag & der skal jeg tjekke det inden han begynder i skole igen.

En kondirute er i målestoksforholdet 1:25000.
Hvor mange km løber man på 3 runder?

det er da nok information, 1:25000 ; 1 på papiret er det samme som 25000 i virkeligheden.
oh : så er det vel at måle ruten på kortet og så x 3 .
passer det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 14:24

Hvis der ikke er angivet afstande på kortet så - JA gang med 3

Men du kan da aldrig måle korrekt på en eller anden snørklet rute på et kort - der må da være nogle tal....

Det sidste i spørgsmål 7 er da et rumfangsmål - hvordan vil du udstykke det i grunde - eller er der noget jeg har misforstået.

Spørgsmålene KAN ikke være sat op (skrevet) som du gør her - det vil en 14 årig ikke få meget ud af.

Hvis du nu lægger det ind når han kommer med det kan vi sikkert rette det mens du selv ser det igennem...

Kommentar
Fra : shawtybaby

Dato : 18-10-06 14:48

.. det er sådan det, står på hans opgave papirere.
Der er ikke angivet afstande.
& det sådan som det står på papiret.