/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
hjælp til Excel regnestykke
Fra : ostekiks
Vist : 545 gange
300 point
Dato : 01-01-03 15:42

hjælp jeg er kørt fast
jeg har 10 vilkårlige tal mellem 0 og uendeligt (aldrig Negativt)
jeg skal så fjerne det mindste tal således at det altid giver 0 (nul), dette er nemt nok, dette har jeg klaret med funktionen min(A1:A10) hvilket altid viser det mindste af de intastede tal, og så en hvis funktion der siger at hvis A(X) =min(A1:A10) skal det give 0 (nul), men nu kommer det svære, den må kun fjerne det ene af tallene hvis der er to ens eller flere ens. se eksembel herunder:
A B
1 1 = 0
2 2 = 2
3 3 = 3
4 4 = 4
5 5 = 5
6 6 = 6
7 7 = 7
8 8 = 8
9 9 = 9
10 10 = 10
sådan skal det se ud men mine problemer starter her
A B
1 1 = 0
2 1 = 1
3 3 = 3
4 4 = 4
5 5 = 5
6 1 = 1
7 7 = 7
8 8 = 8
9 9 = 9
10 10 = 10
sådan skulle resultatet gerne ende men jeg kan kun få den til at give enten alle = A(x) eller alle = 0 (nul)
hjææææælp kan nogel af jer give svaret

jeg ved det er svært for jeg har brugt over 2 mdr. på det nu og jeg er 100 % kørt fast

Venlig hilsen
Ostekiks

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-01-03 16:23

du har 2 indtastninger a og b
hvis a er mindre end b så skriv b-a
eller hvis a er større b skriv a-b
hvis a er lig b skriv a
er det sådan du mener eller hvad
Emesen.

Kommentar
Fra : ostekiks

Dato : 01-01-03 19:08

jeg har åbenbart ikke forklaret mig godt nok
A er min indtastning og B er det resultat jeg vil have, det er sådan at jeg indtaster 10 tal i kolonne A og får så svaret i kolonne B
håber det er forklaring nok ellers så spørg igen
Venlig Hilsen
Ostekiks

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 300 point
Dato : 01-01-03 20:37

For hver B(X) er du nød til at undersøge om du allerede har tildelt et "0" før.

Brug funktionen match(min(A1:A10),A1:A10,0) den returnere den relative position af den "første" forekomst af det søgte.

Citat
B(X) = if( (A(X)=min(A1:A10)) and ((row(B(X))=match(min(A1:A10),A1:A10,0)) , 0 , A(X) )

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 01-01-03 21:36

Du kan bruge et lille trick i form af en hjælpekolonne, hor du tal den indtastede dataværdi tillægger f.eks
a/10 . Herefter kan du teste på minumværdi af hjlpekolonnen, sætte laveste værdi = 0 og resten af værdierne til
værdi ifl. B.

Se eksempel:
A   B   C   D
række   Data =B1+A1/10   =HVIS(MIN(C$1:C$10)=C1;0;B1)
1   3   3,1   3
2   4   4,2   4
3   1   1,3   0
4   5   5,4   5
5   6   6,5   6
6   6   6,6   6
7   1   1,7   1
8   7   7,8   7
9   8   8,9   8
10   9   10   9

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 01-01-03 21:38

Øv, KANDU oversætter : C til en smilye. Der skal altså stå : c uden mellemrum !

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 01-01-03 21:42

De smileyes !

Vi prøver igen:
Formlen skal hedde:
citat]
=HVIS(MIN(C$1:C$10)=C1;0;B1)

[/code

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 01-01-03 21:44

Det var lige godt s....
[citat]
=HVIS(MIN(C$1:C$10)=C1;0;B1)

[/code]

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 01-01-03 21:46

Jeg opgiver !

Erstat D med C i nedenstående . KNADU oversætter åbenbart alt med C til en smiley

=HVIS(MIN(D$1:D$10)=D1;0;B1)

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 01-01-03 21:50

Det her minder om ham, der havde en skrivemaskine, hvor E-tasten var gået itu, og nu skulle han skrive
et brev til fabrikken og forklare problemet.

Oversæt den sure smiley til et : og et C

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 02-01-03 00:15

Hermed en reduceret udgave af Ke'firs formel:
[citat]
B(x)=HVIS(SAMMENLIGN(MIN(A$1:A$10);A$1:A$10;0)=RÆKKE(A(x));0;A(x))
[/code]

Point ønskes ikke for dette indlæg, da Ke'fir kom med den oprindelige ide

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 08:08

Vi er flere i grupperne, der ikke er interesseret i, at et kommercielt
foretagende som www.kandu.dk, skal lukrere på vores løsninger
ved at forlange, at du skal lade dig registrere hos dem (for at
"kandu" kan dokumentere mange brugere og dermed få flere penge
for at vise annoncer?) for at kunne se svar, der er *frit* tilgængelige
i grupperne.
Hvis du ikke får et svar her (hvad jeg håber, du ikke gør (forstå mig
ret!)),
vil jeg anbefale dig at spørge *direkte* i grupperne. Prøv fx
dk.edb.regneark.

--
Med venlig hilsen
Leo Heuser

"ostekiks" <ostekiks.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:j6DQ9.21016$Hl6.2227563@news010.worldonline.dk...
> hjælp jeg er kørt fast
> jeg har 10 vilkårlige tal mellem 0 og uendeligt (aldrig Negativt)
> jeg skal så fjerne det mindste tal således at det altid giver 0 (nul),
> dette er nemt nok, dette har jeg klaret med funktionen min(A1:A10)
> hvilket altid viser det mindste af de intastede tal, og så en hvis
> funktion der siger at hvis A(X) =min(A1:A10) skal det give 0 (nul), men
> nu kommer det svære, den må kun fjerne det ene af tallene hvis der er to
> ens eller flere ens. se eksembel herunder:
> A B
> 1 1 = 0
> 2 2 = 2
> 3 3 = 3
> 4 4 = 4
> 5 5 = 5
> 6 6 = 6
> 7 7 = 7
> 8 8 = 8
> 9 9 = 9
> 10 10 = 10
> sådan skal det se ud men mine problemer starter her
> A B
> 1 1 = 0
> 2 1 = 1
> 3 3 = 3
> 4 4 = 4
> 5 5 = 5
> 6 1 = 1
> 7 7 = 7
> 8 8 = 8
> 9 9 = 9
> 10 10 = 10
> sådan skulle resultatet gerne ende men jeg kan kun få den til at give
> enten alle = A(x) eller alle = 0 (nul)
> hjææææælp kan nogel af jer give svaret
>
> jeg ved det er svært for jeg har brugt over 2 mdr. på det nu og jeg er
> 100 % kørt fast
>
> Venlig hilsen
> Ostekiks
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : ostekiks

Dato : 02-01-03 10:06

Jeg synets det er progtfuldt at Master_of_KeFir og KarlOveJepsen svarer på mit spørgsmål og jeg forstår udemærked Leo Heuser, der bare lige det "MEN", her bliver man ikke haglet ned for at quote forkert eller bryde netiketten, fordi man lige stiller et spørgsmål der måske passer bedre på en anden gruppe, Jeg er selv stor tilhænger af nyheds grupper og bruger dem dagligt, ved nogelunde hvordan man quoter osv.

Forstå mig ret, Leo Heuser jeg er ikke sur på dig og jeg har da også abboneret på dk.edb.regneark nu da denne opgave har givet mig blod på tanden til nye og mere spændende opgaver

jeg skal lige sige at jeg ikke er fedtet med point i dette system da jeg syntes det er udemærked at de kommer af med nogle penge til dem der svarer, og man kan vinde ved at få mange point

så alt i alt
Tak for hjælpen

Godt nytår
Hilsen Ostekiks

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 10:25

> Vi er flere i grupperne, der ikke er interesseret i, at et kommercielt
> foretagende som www.kandu.dk, skal lukrere på vores løsninger
> ved at forlange, at du skal lade dig registrere hos dem (for at
> "kandu" kan dokumentere mange brugere og dermed få flere penge
> for at vise annoncer?) for at kunne se svar, der er *frit* tilgængelige
> i grupperne.
> Hvis du ikke får et svar her (hvad jeg håber, du ikke gør (forstå mig
> ret!)),
> vil jeg anbefale dig at spørge *direkte* i grupperne. Prøv fx
> dk.edb.regneark.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Leo Heuser
>
> "ostekiks" <ostekiks.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:j6DQ9.21016$Hl6.2227563@news010.worldonline.dk...
> > hjælp jeg er kørt fast
> > jeg har 10 vilkårlige tal mellem 0 og uendeligt (aldrig Negativt)
> > jeg skal så fjerne det mindste tal således at det altid giver 0 (nul),
> > dette er nemt nok, dette har jeg klaret med funktionen min(A1:A10)
> > hvilket altid viser det mindste af de intastede tal, og så en hvis
> > funktion der siger at hvis A(X) =min(A1:A10) skal det give 0 (nul), men
> > nu kommer det svære, den må kun fjerne det ene af tallene hvis der er to
> > ens eller flere ens. se eksembel herunder:
> > A B
> > 1 1 = 0
> > 2 2 = 2
> > 3 3 = 3
> > 4 4 = 4
> > 5 5 = 5
> > 6 6 = 6
> > 7 7 = 7
> > 8 8 = 8
> > 9 9 = 9
> > 10 10 = 10
> > sådan skal det se ud men mine problemer starter her
> > A B
> > 1 1 = 0
> > 2 1 = 1
> > 3 3 = 3
> > 4 4 = 4
> > 5 5 = 5
> > 6 1 = 1
> > 7 7 = 7
> > 8 8 = 8
> > 9 9 = 9
> > 10 10 = 10
> > sådan skulle resultatet gerne ende men jeg kan kun få den til at give
> > enten alle = A(x) eller alle = 0 (nul)
> > hjææææælp kan nogel af jer give svaret
> >
> > jeg ved det er svært for jeg har brugt over 2 mdr. på det nu og jeg er
> > 100 % kørt fast
> >
> > Venlig hilsen
> > Ostekiks
> >
> > --
> > Leveret af:

Det kan ikke siges bedre!

Hilsen
Jan

Kommentar
Fra : ostekiks

Dato : 13-01-03 10:22

tak for hjælpen med opgaven

jeg er glad for at svaret kom så hurtigt

mvh Ostekiks