/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
pludselig stigning på aktier
Fra : CCjunior
Vist : 787 gange
100 point
Dato : 15-10-06 19:36

Jeg har aktier i spar nord.
De var med i foråret da det hele eksploderede og de steg og steg og steg..
Grådig som jeg var ventede jeg med at sælge, og på 14 dage faldt de fra kurs 170 til 115.
Nå.. men nu er de begyndt at stige igen. de har ellers lagt stille de sidste 3 måneder.
Hvorfor er de begyndt igen ?
hvor kan man tjekke sådanne ting ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 19:42

Du kan jo se graferne på selskabets hjemmeside eller på børsen.
Er du smart og tror på aktien køber du flere når de dykker.
Dermed får du en lavere gennemsintspris på aktien.
Den metode har jeg brugt flere gange.
Bl.a. TK Devellopment og vestas

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 15-10-06 19:48

Den er jeg godt med på, men det er nu mere grunden til at de stiger nu.
Hvis jeg kan finde ud af hvorfor de stiger, så kan jeg også bedre vuderer om jeg skal skyde dem af nu, eller om jeg skal vente.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 19:48

Aktier stiger nå investorer har store forventninger til selskabet.
Nogle gange overstiger forventningerne virkeligheden, ja så skal de jo dykke.
Selv om man præsenterer et godt regnskab.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 19:55

Grunden til at de stiger er svær at svare på. De fleste bankaktier stiger for tiden.
De tjener gode penge. Jeg ville beholde og købe flere. Det er min personlige vurdering.
Andre kan sikkert komme med argumenter i anden retning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 19:58

Du kender sikkert dansk aktionærforening.
http://www.shareholders.dk/
Man får altid gode tip der.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 16-10-06 02:39

Jeg mener ikke at der er gylden forklaring på hvorfor aktien stiger lidt nu, Andet end at efterspørgslen er større end udbuddet.
Alle aktier der handles på børsen oplever almindelige kursudsving - mere eller mindre.

www.euroinvestor.dk kan du følge med i hvad der rør sig på aktiemarkedet, du kan følge bestemte aktier og du kan læse i debatten hvad andre private aktionærer mener om forskellige ting.

http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowStockInfo.aspx?StockId=206480 kan du se graf og læse seneste nyt om Spar Nord.

Jeg kan se at de havde et kanont godt første kvartal hvilket forklarer forårets flotte stigning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-06 08:58

Hvis man kunne forudsige bestemte aktiekursers bevægelse, kunne man hurtigt tjene sig en enorm formue. Det er kun insidere der har en reel chance, og det er af gode grunde kriminelt at udnytte.

Alle analytiterne, og alle de andre som kommer med forudsigelser, ved reelt ikke noget, og de er ikke bedre til at forudsige kursændringer end hvem som helst anden; det være sig sypige eller abekat.

Dit gode spørgsmål er hvorfor kurserne så bevæger sig som de gør, når det ikke kan begrundes i virksomhedens forretningsforhold.

Den eneste forklaring, jeg kan se er psykologien, der betyder at når noget først begyndr at stiger , er der mange, som tror at det vil stige mere. Det øger efterspørgslen, også stiger kursen yderligere.D det er en selvforstærkende effekt, som virker lige så godt den modsatte vej. Bagefter er der en række analytikere, som kan en bunke forklaringer. Jeg tror ikke på dem.

Derfor ser vi hele tiden "uforklarlige" op og nedgange. Det kan udnyttes til at tjene penge på koldsindigt at gå mod strømmen og gøre modsat af den store amatørflok. Man kommer dog let til at sætte gevinsten og lidt til overbord i omkostninger ved hyppig handel.

Aktier er bedst til langtidsinvestering af penge som man , i værste fald kan undvære, og som man kan sove godt med om natten, selv om kursen går ned. SPEKULER ALDRIG MED LÅNTE PENGE, eller midler du skal bruge til noget andet nødvendigt.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 16-10-06 09:00

Hej
Det er forventninger som styrer aktiemarkedet. I foråret var der optimisme overalt, men pludselig omkring 10 maj faldt aktierne overalt uden egentlig forklaring andet end en giftig cocktail af stigende rente, stigende oliepriser og begyndende fald på ejendomsmarkedet specielt i USA. Men også politisk dårlig stemning: Irak, Iran. Nord Korea.
Men dette er lige så stille vendt om og nu er optimismen vendt tilbage. Det er jo ikke sjovt at tabe over 10%, specielt når man har købt aktier for lånte penge (og fruen var imod det). Så vi er mange, der har holdt lav profil hen over sommeren. Da aktierne var ved at nærme sig det tidligere niveau, kontaktede jeg min investeringsrådgiver og bad om et råd. Jeg var indstillet på at sælge halvdelen. Men det syntes han ikke der var nogen grund til og frarådede det. De er steget ca 500 K siden så det var et godt råd. Men du kan ikke få en rigtig besked nogen steder, der er stadigvæk lige så mange der tror de falder som dem der tror at de stiger. Min erfaring er at aktierne meget ofte stiger sidst på året, folk sætter store beløb ind på pensionsopsparng og køber aktier for dem. Så jeg beholder mine til efter nytår, så får jeg også et års udsættelse med skatten. Men 2006 bliver aldrig som 2005. Da steg mine aktier 43,5 % og det var der mange som gjorde. Fjernøsten og Japan steg 67%. Jeg bruger investeringsforeninger.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 16-10-06 10:29

Hej
Og her er så et indlæg fra i dag, der tror på fald. Du kan let finde nogle som går den modsatte vej.

Aktiekorrektion lurer i horisonten

Historisk skal investorerne igennem en global aktienedtur to gange om året. Den første viser sig typisk i foråret, mens den efterfølgende fremkommer i efteråret. Sådan har det været de seneste mange år. Det betyder, at aktiemarkedet i 2006 inden for de kommende to måneder har en aktiekorrektion til gode. En retning som markedet i øjeblikket har kurs i mod. Det skriver dagbladet Børsen

- Vi er tættere på konjunkturtoppen nu end i maj. På den baggrund vurderer jeg, at der er en væsentlig sandsynlighed for en ny international aktiekorrektion i den nære
fremtid, siger analysechef Nils Thygesen, Finansbanken.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 16-10-06 11:52

Hej.

På kort sigt er det investorernes forventninger (psykologi), som styrer aktiekursen, og det er fuldstændigt umuligt at have en kvalificeret mening om, hvilken vej kurserne skal. På lang sigt er det udviklingen i virksomhedernes indtjening, som bestemmer aktiekursens stigninger og fald - og den er heldigvis noget mere forudsigelig. Dansk Aktionærforening afholder i år op mod 100 aktieskoler (Ny på aktiemarkedet), som du bør overveje at deltage i, hvis du på længere sigt vil have succes med dine aktieinvesteringer. En af de basale regler er, at man kun skal investere i aktier, hvis man har en lang investeringshorisont. En anden regel hedder, at man skal investere i mindst 7 forskellige aktier. Læs mere på www.shareholders.dk

Mvh

Claus