/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
hvordan bygger jeg en raket???
Fra : Bue89
Vist : 1565 gange
60 point
Dato : 12-10-06 08:59

Hej.. hvilke ting skal jeg brue for at bygge en raket? jeg ved at jeg kan bruge KNO3 men hvad jeg mere skal bruge og fremgangsmåden med byggeriet kan jeg ikke lige finde ud af.. så hvis nogen ved og har en "opskrift":b på hvordan man gør må i meget gerne sende den til mig..:) bue73@hotmail.com

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-06 09:02

Hvis du lige venter en måneds tid så kan du købe dem billigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-06 09:35

www.NASA.com mon ikke de har en tegning?

http://hjem.get2net.dk/moelleaa/raket/raket.htm det her er til gengæld lovligt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-06 10:18

Hvis du er nødt til at spørge på kandu.dk, er jeg ret sikker på, at det vil være for farligt at slippe dig løs på det. Opskriften på sortkrudt kan følges med våde komponenter, så eksplosionsfaren er mindsket, og stopning af hylstre og udboring af brændingskanal kan foregå med fugtet krudt. Efter tørring vil krudtet heller ikke være højbrisant, da salpeteren under tørring vil størkne i ret store krystaller

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-10-06 10:22

KNO3, er blot til vægen, som kanlaves ved at dpyppe filtrerpapir i en mættet opløsning, og derefter lade det tørre.

Hvad slags raketter? fyrværkeri eller jordomflyvende dimser?

Kommentar
Fra : Bue89

Dato : 12-10-06 11:57

Bare en lille en der kan flyve har været vild med ting der kan flyve med brændstof

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-10-06 14:14

Der findes gamle kemibøger om emnet, om romerlys, raketter o.l., og uden at være ekspert, skal du have blandetfint pulver til fremdrift, og klumper giver brag. forskellige kemikalier giver forskellige farver. Fremdriften får du ved at krudtet brænderfra enden og op i et rør. Husk styrepind.

Kommentar
Fra : Bue89

Dato : 12-10-06 14:16

Tak skal du ha

Kommentar
Fra : Bue89

Dato : 12-10-06 14:18

både og

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-06 14:47

Hvorfor ikke bare vente til nytår, og købe

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 13-10-06 13:49

Jeg har lagt nogle bøger ud på nettet som du kan bruge.

Det er "prof" bøger som beskriver alt det du skal vide.
Du skal lige være opmærksom på at alle 4 bøger fylder 54Mb total.

Bøgerne vil kun være tilgængelig i et par timer, da jeg ved (specielt danskere) nemt får ond i røven, og er moralens prædikanter, så de kan slet ikke håndtere den slags.

http://www.thulinsite.dk/pyrotech.htm (4 bøger som kan downloades)
http://www.thulinsite.dk/pyrotech-list.htm (kun liste)

Det er selvfølgelig ikke bare lige at flække en raket sammen, du kan om end ikke andet få lidt problemer med at skaffe ingredienserne.
alt det materiale jeg har lagt ud til dig, henviser kun til pyroteknik, altså "krudt". Hvis du skal have en raket til månen skal du nok kigge på nogle flydende gasarter.

Hvis du selv gad bruge lidt tid er der masser information på nettet, du kan sågar købe færdig lavet raketter.

F.eks.
http://www.privatedata.com/byb/rocketry/periwinklespride/index.html

eller lign.

prøv søg på:
rocket -nasa
rocket personal
rocket private

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-10-06 13:54

http://www.modelrockets.co.uk/shop/index.php

Her kan du få alle de raketter du vil have

Ellers søg videre efter

model rocket

Kommentar
Fra : Bue89

Dato : 13-10-06 16:41

takker

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-10-06 18:53

thulin: kan du ikke sende den med kaliumpermanganat over, du havde allerede lukket den ned igen? Please!

Det er rigtigt godt materiale så vidt jeg lige kunne nå at se.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-10-06 23:08

Du kan hente lidt info om kalium permangenan her:

http://www.thulinsite.dk/photogallery/stuff/intro.htm

Godkendelse af svar
Fra : Bue89

Dato : 27-10-06 09:38

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : Caaasper

Dato : 20-03-09 16:08

inde på youtube har de film med hvordan du laver en

fx. her :

http://www.youtube.com/watch?v=O8kG2g8BMJs