/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
SW
Fra : CCjunior
Vist : 1262 gange
50 point
Dato : 11-10-06 21:52

Jeg skal lave 5 huller i en given radius.
Hvordan gør jeg det ? jeg kan jo godt side og regne koordinaterne ud, men der må da være en lettere måde.. er helt ny i felten

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-06 22:18

Det er vel bare 20% af den vinkel du har eller 20% af 360 gr. hvis det er hele cirklen.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-10-06 22:30

Som gøres hvordan ?
mål er i mm ikke i %

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-06 22:35

Skal de huller fordeles ligeligt på den cirkel / cirkelbue.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-06 22:39

Og så er det ikke 20% på en cirkelbue men antal gr. /4 (mellemrum)

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-10-06 22:46

jeg er totalt noob..
du bliver nød til at forklare det ldit mere tydeligt..

Jeg laver en cirkel på f.eks. Ø100
laver et " hul " på ø10 og ligger den ind med centrum på de Ø100..
hvad gør jeg så derefter ??
skal jeg tegne alle 5 huller på ø10, eller kan jeg be den kopierer ind i cirklen?
og hvordan..

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 11-10-06 23:07

Der er faktisk rigtig mange måder at gøre det på, men brug lige onlinehjælpen og søg på "circular pattern" - så får du nogle gode hints

Du kan også bruge "Hole Wizard" - og på fanebladet for positioner optegnes en cirkel/kurvestykket med den rigtige radius, og x,y placering.

Herudover er "sketch pattern" også en mulighed for at løse opgaven..... vælg den der passer bedst

Lad os antage, at der er tale om en massiv cylindrisk cylinder der er flad i begge ender (Diameter = Ø150mm, Længde=200mm)

I den ene ende vil du have 5 stk. M10x20 ligeligt fordelt på en delecirkel med radius 60.

1) Du udpeger endefladen gevindene skalbores i.
2) Du aktiverer Hole Wizard
3) Du vælger standard, gevindstørrrelse og "end conditions"
4) Du skifter faneblad, og indtegner 1 punkt i radius 60 fra origin, og stikker den lige f.eks. en horizontal relation, trykker OK - og nu har du 1 stk. M10x20 i endefladen.
5) Indsætter et circular pattern, får vist temporary axis og udvælger denne, udvælger førnævnte gevind, og angiver antallet af delinger på et gradtal - nu har du 5 stk. gevind i endefladen.

- ovenstående er frit efter hukommelsen, da Jeg har ikke nogen SolidWorks hjemme

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 12-10-06 02:16

Du har en given radius,den ganger du med 2,og det resultat ganger du med 22/7 eller 3,14 ,så dividerer du 5 op i det og så tror jeg du har senter af dine 5 huller,mener det var sånt

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 12-10-06 11:55

I autocaden kan du bare bruke polygon og sette den til 5kanter og radius 50,så har du jo de 5 punkter

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-10-06 12:12

Holniels - det er SolidWorks vi snakker her - der er bare "kun" denne gruppe på Kandu der er CAD relateret

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 12-10-06 15:55

Uff da,sorry,trekker meg pænt tilbake,he he

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-06 17:40

Jeg har fundet en gammel Autocad kogebog (Autocad 14)
Som det står i bogen:
.......................................enter = tryk enter
Basic syntax
CIRCLE; enter
Alternate Syntax
[1-4-13] ^C^C^PCIRCLE;3P; enter
Repeating String
\\\;3P;
Syntax for Autocad realease 9+
[1-4-13]*^C^C^PCIRCLE;3P; enter
Application & Techniqe:
This macro is used to automate the 3 point option of the CIRCLE command.

Udskift 3 med 5

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-10-06 18:47

Helt i orden holniels - og skål

e.c. >> det drejer sig om SolidWorks - da vi mangler en decideret 3D gruppe på Kandu

http://www.kandu.dk/Spg94914.aspx#1030186

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-10-06 20:27

Nu har jeg siddet og kigget lidt på de forskellig commands som jeg kan tilføje, men jeg kan ikke finde dem. Hvad kategori ligger de under ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-10-06 21:08

Features......

Hvilken SW version har du installeret ? (jeg er nemlig ikke selv gået over til 2007 versionen endnu)

Men søg med F1 på:
"Hole Wizard", på "Circular Pattern", på "Temporary Axis"

- og ellers så kan jeg anbefale dig at få fat i denne bog:
http://www.dummies.com/WileyCDA/DummiesTitle/productCd-0764595555.html

Forfatteren har arbejdet intensivt med SolidWorks lige siden det kom frem SVJV - og er vel- og anerkendt i bl.a. nyhedsgruppen
Jeg har ikke selv stiftet bekendtskab med bogen - men jeg kan kun forestille mig, at den er pædagogisk god

Ellers er der en del tutorials med i softwaren idag - prøv dem!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-10-06 21:36

Det er 2005 versionen jeg har, jeg skulle gerrne få undervisning de næste 2 år i brugen af det. Men det er jo altid rart at være et skridt foran. Det er ikke altid let at få hjælp i en undervisnings klasse

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-10-06 22:50

OK - Du skal bare huske på, at SolidWorks er ikke bagudkompatibel - dvs. man kan ikke i f.eks. SW2006 gemme som SW2005 filformat - dvs. hvis du arbejder sammen med andre om et eller andet projekt, så skal I alle arbejde med samme version.

Så lad os holde os til at holde dig et mulehår foran i SW2005 indtil videre

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-11-06 20:08

Hvordan går det så, med det der 3D CAD/SolidWorks ?

Den der Solidworks for dummies bog, den kan også købes her
http://www.sdh.dk/webshop.asp - klik på "SolidWorks Litteratur" - prisen er ekskl. moms....

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 16-11-06 20:21

Tak for svaret berpox.