/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
trådløs sikkerhedsaktivering
Fra : natasja0
Vist : 2649 gange
50 point
Dato : 10-10-06 13:59

Hej,

Mit netværk står piv-åbent!

Jeg har investeret i en Belkin wireless router, som skal forbinde min Xbox 360, min bærbare og min PC. Jeg har ikke på noget tidspunkt angivet nøgler, passwords m.m.

Pc'en kører direkte til routeren via netværkskabel, de to andre enheder kører trådløst. Det går fint.

Jeg kan ikke på min stationære se, om netværket er sikkert eller ej.
Når jeg søger netværk på den bærbare, står der at min forbindelse er uden sikkerhedsaktivering.

Jeg har prøvet at geninstallere routeren, men når jeg ifølge manualen burde komme til afsnittet om sikkerhed, så kommer det aldrig.

Når jeg prøver at kryptere min forbindelse på den bærbare ved at klikke på forbindelsens egenskaber, fortæller den mig, at man ikke kan gøre det på en peer to peer forbindelse (?). Alle felter med MAC/IP adresser etc. er nedtonet, og jeg kan ikke aktivere et EAP sikkerhedscertifikat.

Jeg er totalt blank rent teknisk, når det gælder netværk, så jeg skal virkelig have det skåret ud i pap.

Håber, nogen kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-10-06 17:52

Måske skulle du først sætte routeren op med den sikkerhed som du vil have. Herefter skal du indstille dine enheder så de matcher med sikkerheds indstillingerne.

Men aller først vil jeg råde dig til at søge den nyeste firmware for din router og installere denne, før du begynder at opsætte sikkerheden.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 10-10-06 19:18

Ja som severino er inde på skal du allerførst ind i din routers opsætning og det kommer du ved at indtaste i explorers adressefelt http://192.168.1.1 vil jeg tro, men det kan du se i manualen.
Derefter skal du kryptere dit netværk og der er der flere muligheer. Følg blot manualen og det går fint.
Den kode du så vælger skal du indtaste din bærbare når den beder om det, for du har jo nu krypteret din forbindelse og kan kun opnå agdgang med en kode.
Du kan ydermere skjule navnet (ssid) på netværket når først du har opnået forbindelse på alle enheer, for på den måde er der heller ike anre der an se netværket. Du kanogså i routerens menu væg hvilke Mac adresser du vil tillade og der skal du jo så bare vælge de 3 som dine enheder har og der vil ikke være andre der kan få adgang

Godkendelse af svar
Fra : natasja0

Dato : 05-11-06 11:37

Tak for svaret Fijala.
Mærkeligt, at de ikke gider give den slags oplysninger i deres manual/vejledning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-11-06 12:37

Du er nok ikke den eneste der undre dig over at en manual kan være så mangelfuld, men den er noget man møder i de fleste manualer, desværre.
Man skulle tro at det er en slags skjult dagsorden, at man gerne vil sælge en support for at score en ekstra kasse.
Man kunne godt ønske sig en jordnær forklaring på hvad f.eks. kryptering er og hvad det går ud på, samt hvordan den bruges.
Hertil har jeg lagt en side ud på min hjemmeside, som hjælper med at lave en krypteringskode, som skulle være nem at huske, uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-06 17:23

severino, hvad med et link

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-11-06 18:54

Her er den Fijalalala
http://medlem.jubii.dk/severino/ascii-hex.html
http://medlem.jubii.dk/severino/
Der er også andre småting på denne hjemmeside!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-06 18:57

Tak for linksene. Jeg kigger lige på dem