/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Nyt ikon med funktion
Fra : ruder4
Vist : 899 gange
100 point
Dato : 09-10-06 13:01

Hej.

Er der en der kan fortælle mig, hvordan man nemmest laver et nyt ikon med en tilhørende funktion i Auto CAD? (Architechtirual Desktop 2006)

Altså jeg skal have lavet et ikon, jeg kan trykke på, som så automatisk udfører en funktion, som jeg ellers er nødt til at skrive mig frem til.

På forhånd tak.

Hilsen Ruder4.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-10-06 13:09

Jeg kan ikke lige huske måden i Autocad (programmet ligger ikke mere på denne comp)
Men du skal lave en macro (makro) og tildele den til en ny knap evt på værktøjslinien.

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-06 21:37

Hej Ruder4 !

Det første du skal gøre er at "skrive din funktion ned". Nu arbejder jeg kun med autocad LT på arbejdet, men det burde være samme metode.

Jeg går ud fra at du kan lave en ny knap på en toolbar.

du starter altid med: ^c^c
for at afbryde en igangværende kommando.
Lad os sige at du vil indsætte blokken flagstang et sted i tegningen som du udpeger, i skala 1, roteret 0 grader. Det burde give følgende kommandostreng.

^c^c_insert c:/blokke/flagstang.dwg \1;;0;

stregen før insert betyder at dialogboksen ikke kaldes (kan måske være -insert istedet)
\ før 1;0 => udpeg indsætningspunkt
1 = skala X
; = Enter
; = Enter (accept y skala = X skala)
0 = Rotation = 0 grader
; = Enter => accept af indtastning 0 grader, afslut kommando

Bemærk at der er / i c:/blokke/flagstang.dwg

Jeg må tilstå, at jeg skriver ud fra hukommelsen, så måske skal ; være , istedet men jeg tror det ikke.

I princippet kan du lave hvilken som helst funktion, sålænge du kan skrive kommanderne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-06 22:25

Og du kan jo se kommandoerne nede i ruden, når du aktiverer værktøjerne.

Godkendelse af svar
Fra : ruder4

Dato : 13-10-06 10:41

Tak for svaret meiland.

Jeg fandt ud af det.

Hilsen Ruder4