/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Tyndskallede æg?
Fra : jtlaursen
Vist : 5471 gange
50 point
Dato : 08-10-06 19:49

Jeg har en høne der lægger meget tyndskallede æg. Det resulterer i at ægget hver dag ligger smadret i redekassen, rimeligt klamt og ærgeligt. Er der nogle der ved hvad det skyldes? Hønsene har konstant adgang til kalk i form af strandskaller, har en stor hønsgård og får lov til at gå fri i haven hver dag.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 08-10-06 19:55

hvis den har adgang til skaller , kan du ikke gøre mere , det kan være en arvelig defekt , den slags sker
nu er det vel de rigtige skaller , er det nogle du selv har samlet på stranden , er det ikke sikkert der er kalk nok i , det er ikke alle skaller der kan bruges

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 08-10-06 20:00

Skallerne er indkøbt til formålet, så det er i orden. Ang. arvelig defekt så har hønen før lagt upåklagelige æg. Kan der være tale om en sygdom måske??

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 08-10-06 20:04

Citat
Tyndskallede æg
Ses som regel hos høns over 1 år. Hvis man ser tyndskallede æg hos yngre høns, kan det skyldes et forkert forhold mellem calcium og fosfor i foderet. D-vitamin mangel, kan også være årsag til problemet.
Fundet her: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1066/sprog=1/grp=5/menu=1/
Er der nogle der har erfaring med det?

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 35 point
Dato : 08-10-06 20:05

det tvivler jeg nu stærkt på , det er meget normalt at nogle få høns lægger tyndskallet æg , det har jeg tit set
skulle det være noget de mangler , kan det kun være vitaminer eller mineraler , men tror nu mest på at det bare er tilfældigt eller arveligt , tit er det kun en kort periode , så bliver de normale igen

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 08-10-06 20:53

Jeg har selv oplevet det samme og fik det råd af en "gammel" bonde at tilsætte fodret fodrekalk, eller knuse æggeskaller, husk bare på at det ikke må være så store stykker så hønen "tro den skal hakke alle æg istykker.

Husk gamle råd er som regl de bedste

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 08-10-06 21:19

computersmeden>>
Men nu har den jo netop adgang til kalk. Hjalp det forresten på dine høns?

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 08-10-06 22:35

Ja, vi blandede det op i fodret, men som der også står husk adgang til grønt og instekter, men det har de selfølgelig også.

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 14-11-06 12:27

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Det står forresten stadig på.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 25-06-07 20:31

Jeg har selv omkring 30 høns og min erfaring er at det er helt unge høns i begyndende æglægning og så de gamle høner der ligger tyndskallede æg. De meget gamle høner kan nogle gange tabe æg uden skaller når de sidder på pinden. Løsning : Hovedet af eller tolerance og rent redemateriale. Jeg bruger det sidste. mvh. Annette